Wat is er nieuw

Planten krijgen gaten met Co2

• Onderwerp starter Onderwerp starter BASKone078
  • Startdatum Startdatum
B

BASKone078

Guest
Hallo liefhebbers,

Ik heb een Juwel Rio 180 met een Colombo Diffuser co2 systeem die ik elke 24 uur weer tot de rand vul.
Nu zou ik een perfecte co2 verhouding moeten hebben, alleen nog krijgen mijn planten allemaal gaatjes in de bladeren.

Tevens gebruik ik ook Dennerle S7,S15 en S30. Besmesting en voeding.
Flink wat centjes om mijn plantjes op orde te houden. Alleen het wordt gewoon lelijk.

Hoe kan dit?

Kun je de waterwaarden posten en een foto van de planten met gaatjes?
Soms is het een fosfaat of kaliumtekort.

Denkelijk heeft John hier een belangrijk punt. In de voeding die jij geeft zit nl. geen fosfaat en nitraat. Maar een foto is belangrijk, ook om te zien om welke planten het gaat.

Groet,
Ben.

Onder S15 en S30 vindt ik zo snel niks. Ja de S30 zou en plant zijn :stars:

Misschien is het handiger om een totaal bemester te nemen want dit merk is denk ik vrij prijzig.

jessicapilon zei:
Onder S15 en S30 vindt ik zo snel niks. Ja de S30 zou en plant zijn :stars:

Misschien is het handiger om een totaal bemester te nemen want dit merk is denk ik vrij prijzig.

Een paar typefoutjes denkelijk, John. Het is de E15 en de V30 en de S7 bij Dennerle. De getallen hebben bij Dennerle een betekenis, meende ik, hoe te doseren. 't Is inderdaad duur spul.

Groet,
Ben.

Excuses, het gaat inderdaad om S7 die je elke zondag toevoegd het heet: Vitale Stoffen.

Dan vervolgens de 2de zondag gebruik je S7 en E15, dat zijn tabletjes. en het heet: IJzerbemesting

Dan week 3 weer alleen S7.

De laatste week van de maand gebruik je dan S7,E15 en V30: V30 heet Volledige bemesting.

Dit bij elkaar kost inderdaad zo 30 euro, en dan heb ik niet eens de grootste verpakkingen.
Wil er bij vermelden dat ik pas terug over ben gegaan naar een nieuwe bak met zandbodem ipv. grind.
Hieronder de foto's van enkele van mijn planten. Wel op hun zijde helaas.
366258baskone078_0_82_20160621_132220.jpg

312455baskone078_0_82_20160621_132229.jpg

717429baskone078_0_82_20160621_132243.jpg

Dat in de rode planten vindt ik wel iets weghebben van gaatjes die erin zijn gegeten.

Het zijn niet zozeer kleine gaatjes maar het lijkt gewoon net of dat er aan gegeten is.

Alternanthera reineckii "Rosa" blad wordt gelig en heeft gaatjes. Wijst volgens mij toch op �n Nitraat �n Fosfaat tekort. Dat zou ook kloppen met het feit dat de gegeven Dennerle voeding beide meststoffen niet bevat.

Groet,
Ben.

Ik vindt het niet echt gaatjes Ben maar wellicht zie ik dat verkeerd. Het is net of er hapjes uit zijn genomen.

jessicapilon zei:
Ik vindt het niet echt gaatjes Ben maar wellicht zie ik dat verkeerd. Het is net of er hapjes uit zijn genomen.

Daar lijkt het inderdaad wel wat op, John. Maar ik kom op mijn reactie doordat de onderbladen erg vergeeld, zelfs al wat bruinig zijn. Ze zijn als het ware half vergaan. Als er van oorsprong kleinere gaatjes, door fosfaatgebrek, in zaten zou het er zo uit kunnen zien door het voortgaande rottingsproces. Juist door het gemis van Nitraat en Fosfaat in de Dennerle producten kan dit een oorzaak zijn. De TS schrijft niet dat deze stoffen op andere wijze toegevoegd zijn.
Uiteraard is dit een mening, ik claim geen gelijk! 😉

Groet,
Ben.

Ik had de planten eerst in vorige bak staan, toen waren enkele bladeren zo geworden, waardoor ik het co2 systeem ben gaan gebruiken.

Bij een viszaak adviseerde ze mij deze voeding, en eventueel ook de capsules die je bij de wortels drukt.

Moet wel zeggen dat het pas kleine 2 weken staat in zijn nieuwe bak, dus de bemesting kan nog niet echt hebben gewerkt.
Maar co2 moet sowieso in orde zijn. Ook voeg ik weleens elsebladeren en appels toe voor een goede waarde, dit maakt het water ook iets natuurlijker bruin.

Durf zo niet te zeggen wat voor stoffen er in de producten zitten van Dennerle, ze zijn wel gericht op de productie van planten en voeding ipv. Vissen en toebehoren als het goed is.

Ik wil gewoon niet steeds nieuwe planten hoeven kopen. En het mag juist lekker vol groeien.

BASKone078 zei:
Ik had de planten eerst in vorige bak staan, toen waren enkele bladeren zo geworden, waardoor ik het co2 systeem ben gaan gebruiken.

Bij een viszaak adviseerde ze mij deze voeding, en eventueel ook de capsules die je bij de wortels drukt.

Moet wel zeggen dat het pas kleine 2 weken staat in zijn nieuwe bak, dus de bemesting kan nog niet echt hebben gewerkt.
Maar co2 moet sowieso in orde zijn. Ook voeg ik weleens elsebladeren en appels toe voor een goede waarde, dit maakt het water ook iets natuurlijker bruin.

Durf zo niet te zeggen wat voor stoffen er in de producten zitten van Dennerle, ze zijn wel gericht op de productie van planten en voeding ipv. Vissen en toebehoren als het goed is.

Ik wil gewoon niet steeds nieuwe planten hoeven kopen. En het mag juist lekker vol groeien.

Ze geven in ieder geval wel zelf aan wat er niet inzit, nl. Nitraat en Fosfaat! Het kan dus best zijn dat bijv. CO2 in orde is maar ook Nitraat en Fosfaat zijn belangrijke voedingstoffen.
Alternanthera houdt inderdaad wel van een voedselrijke grond dus voeding bij de wortels is geen slecht idee. Verder is de plant best veel licht nodig. Hij houdt van wat zachter/zuur milieu. Is het trouwens geen goed idee om je water eens te laten testen? (Zelf met liefst druppeltest of misschien je Lfs laten doen.)

Groet,
Ben.

Dankje, wat raad je mij aan om de juiste stoffen nu nog toe te voegen? Wat voor planten middel gebruik jij zelf?

Tot nu toe gebruikte ik producten van Easy life. Maar ik ga over naar de voedings stoffen van Backplay, een lid op deze site die van alles aanbiedt. In jouw geval zou ik in elk geval eerst waterwaarden checken. Waarschijnlijk zal je dan zien dat er zowel nitraat als fosfaat toegevoegd moet worden. Maar, nogmaals, eerst waterwaarden zodat je zeker weet dat daar het probleem zit!
Veel succes!

Groet Ben.

BASKone078 zei:
Ik wil gewoon niet steeds nieuwe planten hoeven kopen.
En het mag juist lekker vol groeien.

Als het gaat om de planten die niet zo willen ,heb je misschien een inschattingsfout gemaakt.
Het zijn namelijk allemaal moerasplanten die vaak moeite hebben met goed groeien onder water.
In een pas opgezet aquarium is het meestal beter om te werken met 'echte waterplanten'
Dit zijn soorten die meestal zachter zijn en ook kunnnen zorgen voor extra zuurstof.

ps de V30 mag je ook veel vaker gebruiken..

mvg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan