Wat is er nieuw

Planten krijgen zwarte stippen en groene vlekken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
Hoi,

De planten in mijn aquarium krijgen de laatste tijd zwarte stippen en groene ronde vlekken op de bladeren, zie onderstaande foto...

q9L6t6b0uqx4xwrscxx7VJrrrpV-TCOp.jpeg

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen en hoe ik dit op kan lossen?

Huidige waterwaarden heb ik op dit moment nog even niet, ga ik als de tijd het toelaat morgen opnieuw meten.

Waterwaarden zijn ondertussen weer gemeten:

pH
7.5

gH
11

kH
5

nh4/nH3
0

NO2
0

NO3
100 (+/-)

PO4
5+

NO3 en PO4 wel erg hoog?
Hoe zit het met je verlichting?
In de ochtend en avond 1 uur lang matige RGB led-verlichting, niks noemenswaardig. En overdag standaard Dennerle Trocal T8 15 watt Amazon Day gedurende 9 uur.

Ben van plan om binnenkort weer witte led-verlichting (Juwel NOVOLUX LED 60 white) aan te zetten in het aquarium tussen 15:00-19:00, die is er sinds een tijdje uit doordat de wijze van bevestiging niet optimaal was maar gaat dus terugkomen.

Hoelang draait deze bak want zoals ben al aangeeft is de no3 te hoog voor de langere termijn. Boven de 50 kan problemen gaan geven.
Bij een kh van 5 mag de ph wel rond de 6.9 dus ik denk dat je ook een co2 tekort hebt.

Hoelang draait deze bak want zoals ben al aangeeft is de no3 te hoog voor de langere termijn. Boven de 50 kan problemen gaan geven.
Bij een kh van 5 mag de ph wel rond de 6.9 dus ik denk dat je ook een co2 tekort hebt.
Aquarium draait al een flink aantal jaren, om de zoveel tijd wel grote renovatie dus waarden wisselen af en toe nogal. Heb altijd (bio) CO2 toegevoegd maar ben daar half jaar geleden mee gestopt, wat de reden daarvoor was kan ik mij niet meer precies herinneren (was toen een of ander probleempje met de afstelling) maar had me al voorgenomen hier weer mee te gaan beginnen.

Als ik de CO2 weer opvoer en de NO3 wat ga verlagen (PO4 is om een of andere reden bij mij altijd al erg hoog geweest geen idee hoe ik dit op kan lossen - iemand een tip toevallig?), beide in combinatie met de extra verlichting die er weer gaat komen, zal dit dan positief effect hebben op de planten waardoor het probleem zoals zichtbaar op de eerder getoonde foto verholpen kan worden?

PO4 zou je kunnen verlagen door of deels water te verversen (haal je de NO3 ook mee omlaag)
Weet ook niet hoeveel je je vissen voer, door te veel voer in het water wat niet opgegeten wordt kan de PO4 ook stijgen.

Vandaag de extra verlichting (NOVOLUX LED 60 white) weer in de kap gemonteerd, aankomende week ga ik de inkopen doen om weer te kunnen starten met bio CO2.
Morgen of maandag wil ik ook een flinke waterverversing doen en nu vroeg ik mij af of het zinvol is om deels met gedemineraliseerd water te verversen of (wat ik paar jaar geleden tijd heb gedaan) het water eerst te koken?

@Felereca ik voer altijd in kleine hoeveelheden en max. een keer per dag dus de hoge PO4 komt denk ik niet door het voer. Ga komende tijd wat meer waterverversingen doen en in de gaten houden hoe de PO4 het blijft doen.

beide in combinatie met de extra verlichting die er weer gaat komen

Je planten laten volgens mij al zien dat er tekorten zijn en met meer licht zal dat tekort eigenlijk nog groter worden. Ik zou eerst zorgen dat alle gevraagde voeding voldoende voorhanden is alvorens het licht op te schroeven.

Sinds gisteren voeg ik weer co2 toe in het aquarium. Ook heb ik een waterwissel gedaan waarna weer de nodige voedingsstoffen (makro en micro) toegevoegd zijn. Eerder heb ik de aangetaste bladeren van de Anubias al verwijderd.

Komende tijd zal ik de waterwaarden goed in de gaten blijven houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan