Planten meer voeden om van alg af te komen

S

Samdr

Guest
Tijdens de vakantie heb ik mijn vissen in het aquarium laten voeren door een buurmeisje welke helaas te veel gevoed heeft. Toen ik terug kwam bleek het aquarium zwaar vervuild te zijn met voedingsresten, tot overmaat van ramp bleek de schakelklok van het licht ook defect te zijn geraakt. Dit betekende dus een explosie van draad alg.

Uiteraard heb ik het aquarium en de planten grondig schoon gemaakt echter bleef een deel van mij javamos besmet met algenresten. Een groot deel van de planten was er tevens slecht aan toe. Een week later raakte mijn bak lek en heb ik de 60 bak vervangen voor een 80 bak. Uiteraard moesten de vissen er meteen in en had de nieuwe bak geen tijd om te rijpen, ik heb al het water uit de 60 bak in de 80 bak gedaan en aangevuld met vers water en gelukkig geen schadelijke pieken gehad.

De verlichting van de oude bak betrof T8 1x 15watt Arcadia original tropical met 12 uur brand tijd. De verlichting van de nieuwe bak betreft T8 1x 18watt Arcadia original tropical 12 uur en 1x 18watt Arcadia fresh water 10 uur. Na ongeveer 2 weken het ik de verlichtingsduur wegens de alg en warmte aangepast naar de eerste 10 uur en de tweede op 4 uur. Zowel in de oude en de nieuwe bak wordt CO2 middels een controller toegevoegd.

In de oude bak had ik eigenlijk weinig last van alg. wel wat punt alg op de bladeren van de Hydrocotyle Leucocephala aan het water oppervlakte dreven maar voor de rest niets. Ik had echter in die bak erg veel PO4 (+/- 2,0 mg/l) wat ik niet naar beneden kreeg maar moest altijd NO3 en sporen als voeding toevoegen.

In de nieuwe bak is juist het omgekeerde aan de hand, weinig PO4 (0,5 mg/l) en veel NO3 (25 mg/l). Aangezien ons leidingwater 20 mg/l NO3 bevat voeg ik dus bij het wekelijks verversen voor een deel osmose water toe, echter kan ik dit natuurlijk niet overdrijven gezien de KH anders te veel onder uit zakt. Ik weet bi het verversen de NO3 van 25 mg/l naar 15 mg/l te krijgen.

Ik probeer me qua voeding altijd aan de redfield ratio te houden zodat ik dus bij 15 mg/l NO3 zorg dat ik PO4 tot 1,5 mg/l toevoeg. Ik gebruik hiervoor Easy-life Fosfo en voeg tevens volgens gebruiksaanwijzing ook
Easy-life Profito toe. Daarnaast steek ik bij de moerasplanten zo nu en dan wat Easy-life root sticks, ik heb er geen voedingsbodem in.

Echter heb ik na meer dan een maand nog steeds last van algen. Hier en daar wat van die erg vastzittende punt algen maar dat begin nu af te nemen, ik denk dat dit vooral komt door het opstarten. Echter blijf ik last houden van draad algen vooral op mijn javamos en Hemianthus Callitrichoides, helaas is het hieruit ook zeer slecht handmatig te verwijderen. Daarnaast merk ik dat mijn Alternanthera Reineckii en Bacopa Monnieri het erg slecht doen. Aangezien mijn PO4 waarde na een week weer 0,5 mg/l is vermoed ik dus dat ik een plantenvoeding te kort heb. De oplossing welke ik hier voor wil gaan gebruiken is door de weeks ook mijn PO4 waarde meten en deze door de week extra toevoegen. Als de planten dus meer PO4 hebben zouden ze beter moeten groeien en dus ook extra NO3 opnemen.

Ik vraag me echter enkel af of ik dan ook naast extra PO4 ook extra sporen zal moeten gaan toevoegen? Aangezien dat als er extra PO4 voor handen is de planten wellicht ook extra sporen nodig hebben. Helaas kan ik de hoeveelheid sporen niet meten dus blijft dit gissen, ik hoever is het schadelijk om evt. te veel sporen toe te voegen aan het water?
 
Sporen moet je inderdaad toevoegen.

Als je een fles profito koopt (sporen) staat er op hoeveel je moet doseren.
Dat is over het algemeen prima.

Als de boel groeit is die 25 ppm nitraat ook geen probleem.
 
Je hebt niet erg veel licht boven een bak van ik denk zo n 125 liter met 36W dus de vraag naar voeding zal ook niet echt groot zijn. Is de stroming goed want met een interne filter wil dat nog weleens problemen geven. Je kan altijd de helft extra sporen geven als je denkt dat dit niet genoeg is maar als je draadalg hebt dan denk ik eerder dat je te weinig of onstabiele co2 hebt. Nitraat van 25 is geen enkel probleem verder hoor. Dat mag tot 50mg oplopen maar beter is om het lager te hebben natuurlijk.
 
geachte ,

als je bak hiervoor goed draaide dan zou ik niets veranderen en gewoon je routine terug op nemen en easy carbo met een spuitje toevoegen of een boost kuurtje met dit product om de alg sneller te laten uitsterven maar als de bak ervoor wel gewoon een goede basis had zou ik zeker en vast even de tijd nemen .....

mvg
 
geachte ,

als je bak hiervoor goed draaide dan zou ik niets veranderen en gewoon je routine terug op nemen en easy carbo met een spuitje toevoegen of een boost kuurtje met dit product om de alg sneller te laten uitsterven maar als de bak ervoor wel gewoon een goede basis had zou ik zeker en vast even de tijd nemen .....

mvg


Is het niet zo dat de alg zich voordoet in de nieuwe bak??
 
ik hoever is het schadelijk om evt. te veel sporen toe te voegen aan het water?


Dat is niet echt schadelijk tenzij je er zoveel inkiepert dat het toxisch gaat worden. Maar een dubbele dosis geeft zelfs geen problemen want met de EI overdoseer je ook namelijk en dan wordt vaak een hogere dosering aangeraden dan wat standaard is. Ik gebruik zelf de dubbele dosis csm+b in vergelijking wat men adviseert met co2.
 
Een quote van Ts:

"Ik probeer me qua voeding altijd aan de redfield ratio te houden zodat ik dus bij 15 mg/l NO3 zorg dat ik PO4 tot 1,5 mg/l toevoeg."

Volgens moet je zorgen dat je zo ongeveer op een verhouding 10:1 uitkomt. Dus waterwaarden zouden bij 15 mg/l NO3 zou de PO4 zo'n 1,5 mg/l moeten zijn.
Dat is dus wat anders als wat Ts schrijft!
 
Klopt ik voeg nu zowel Profito als Fosfo toe, hierbij meet ik na het verversen tevens de NO3 en PO4 waarden en zorg dan dat met toevoegen de ratio op 10:1 komt te liggen. Het klopt dat voor het verversen is de ratio geheel uit balans is met een NO3 van 25 mg/l en PO4 van 0,5 mg/l.

De bak inhoud is netto rond de 84 liter 80x35x30 met aftrek van het substraat het het afvullen tot net onder de stabilisatie-strips (bak van 80x40x35). Ik heb een extern filter op de bak staan (Oase FiltoSmart 200) welken eigenlijk bereken is voor het filteren van een bak van 200 liter. Daarbij heb ik een sproeibuis gemaakt die over de hele lengte van de achterwand uitstroomt, wat naar boven gericht richting voorruit. Als ik naar de planten kijk lijkt het of er overal wel wat stroming staat. Te weinig stroming is dus zeker niet het eerste wat in me opkomt.

Qua licht zit ik dus op 0,43 watt per liter wat niet erg veel is, dat klopt. Mogelijk is te weinig licht dus het probleem maar het zal ook zomaar kunnen zijn de de licht opbrengst juist te hoog wat voor de algengroei zorgt. Als ik kijk naar mijn bodem bededekker "Hemianthus Callitrichoides" kijk groeit deze ondanks de draad alg wat ik er steeds af moet plukken goed dicht. Eigenlijk ben ik dom geweest om niet direct bij deze bak te investeren in Led-verlichting en door ben blijven sukkelen met uit de tijd geraakte T8's VSA's en doppen die ik nog had liggen. Overstappen op Led is zeker nog iets wat op mijn verlanglijstje staat.

Aan CO2 gebrek lijkt het me ook niet te liggen, ik zal met een PH van 7.0 en een KH van 6 rond de 18 mg/l moeten zitten, de indicator is ook groen. Daarnaast blijft de PH redelijk stabiel, in de ochtend als het licht nog uit is zit ik op een PH van 6.9 en als het licht aan gaat gaat de PH naar 7.0 op een gegeven moment. Heel soms is de PH 7.1 maar dan stuurt de controller direct de magneetklep aan waar door de PH binnen korte tijd weer 7.0 is.

Het nut van easy carbo toevoegen ontgaat mij even bij het toedienen van CO2 met een controller, zitten daar naast CO2 dan nog meer stoffen welken nodig zijn als plantenvoeding? Mijn oude routine terug nemen gaat helaas niet aangezien dit een hele andere bak is en de waterwaarden qua voedingsstoffen helemaal niet te vergelijken zijn met de oude bak. Daarnaast staan in deze bak planten welke in de oude bak niet voor kwamen, de bak is immers groter dus moeten er wat planten bij om de bak te vullen. En andere planten betekenen natuurlijk ook andere voedingsbehoefte.

Mooi om te horen dat ik in ieder geval niet snel te veel sporen kan toevoegen, ik ga dit dus iig 2 weken uit proberen en kijken of er verbetering op treed. Met namen het licht verhaal heeft mijn interesse ook wel gewekt, normaal gesproken hoor je juist dat je bij alg het licht moet verminderen.
 
Het nut van easy carbo toevoegen ontgaat mij even bij het toedienen van CO2 met een controller,


Veel algen zoals penseelalg en baardalg en draadalg kunnen slecht tegen carbo en daarom is inspuiten hiermee vaak een oplossing of een stootkuurtje geven van 4-5 dagen.
 
geef je dan een stootkuurtje via een spuitje op het alg, of algemeen in de bak. Dit is dan boven op je CO2?
 
Begin met 5x de aanbevolen dosis in je bak en dag twee doe je dan dat 4x de aanbevolen dosis, op dag 3 dan 3x enzovoorts;)

Vaak is alle bladeren behandelen onbegonnen werk en zo behandel je de hele bak.
 
Veel algen zoals penseelalg en baardalg en draadalg kunnen slecht tegen carbo en daarom is inspuiten hiermee vaak een oplossing of een stootkuurtje geven van 4-5 dagen.

Aha, duidelijk.

Ik ga dit eens proberen, nu lees ik echter het volgende op de site van easy-life:
Sommige plantensoorten zoals Vallisneria of waterpest, kunnen gevoelig reageren op EasyCarbo. Zeker als het water wat zacht is. Pas dan de dosering aan (1/2 dosering) en doseer om de andere dag.
Aangezien ik beide planten ik me bak heb staan vraag ik me af of het wel verstandig is om de planten in me bak te behandelen. Mijn Vallisneria en waterpest heeft niet echt last van de alg. grote deels zit het vooral op me javamos en in mindere maten op me Hemianthus Callitrichoides. Van de Hemianthus Callitrichoides is de alg enigszins redelijk handmatig te verwijderen, het handmatig geheel verwijderen van de alg uit de Javamos is gewoonweg onmogelijk. Ik zit er dan ook aan te denken om het stuk hout met Javamos uit de bak te halen en die dan in een emmer te zetten om te behandelen met EasyCarbo door middel van besproeien met een planten spuit of zo, is dit ook mogelijk of werkt de keur dan niet?
 
Haal anders deze 2 er voor de zekerheid even uit en zet ze een paar dagen in een emmer. Mos is vaak moeilijk te behandelen/schoon te maken en dat zou je anders in een emmer kunnen doen maar bij de stootkuur in de bak kan dat blijven staan lijkt me zo.
 
Het probleem is echter dat de Vallisneria en waterpest het overgrote deel van alle planten zijn en vermoedelijk juist voor de opnamen van de afvalstoffen zorgen. Ik ben om die reden dus eigenlijk huiverig om just deze planten uit de bak te halen, daarnaast zorgt de waterpest voor een belangrijke schuilplaats voor jonge vissen.

Hierbij een 2 tal foto's hoe de bak is ingericht:
Bekijk media item 568Bekijk media item 569A. Hemianthus Callitrichoides
B. Echinodorus Horizontalis
C. Alternanthera Reineckii
D. Eldeo Densa (waterpest)
E. Bacopa Monnieri
F. Vallisneria ???
G. Hout met Hydrocotyle Leucocephala (waternavel) en Vesicularia Dubyana (Javamos)

Ik vermoed dat het er uithalen van het stuk hout ook wel wat problemen oplevert aangezien die de schuilplaats en voedingsvoorziening is van mijn L010a (Rineloricaria sp. Red), echter verwacht ik wel dat deze onder de bladeren van de andere plekken een schuilplaats vinden.
 
Op de foto oogt de bak echt niet zo slecht zoals ik het kan bekijken.
 
Schijn bedriegt, ben elke dag een uur algen aan het plukken. Foto is net genomen na het plukken. Als ik een week niet zal plukken is de hele bak dicht gegroeid.

Ben vandaag maar de aquariumwinkel geweest om easycarbo te halen. Op hun advies ga ik eerst proberen toe te dienen met de planten er nog in. Hun zeggen nooit problemen te hebben gehoord met waterprest en vallesneria. Mochten deze planten toch af gaan sterven of het slechter gaan doen dan zal ik stoppen met de kuur en het hout in een emmer verder behandelen.
 
Das echt wel zonde man want het is nogthans een mooie ingerichte bak en zeker de rechtse kant vind ik bijzonder geslaagd.Ik duim voor je dat je het weg krijgt.
 
Haal het mos even uit je bak en geef het een fikse stootkuur. Doe dit overigens niet te lang. Je HC zou ik gewoon zo dicht mogelijk bij de bodem, zo dich mogelijk bij de wortels, in mindere mate maar wel herhaaldelijk bespuiten.
Je Vallisneria zal daar niet zoveel hinder van ondervinden. Maar blijf kijken naar je planten, meen je dat er iets minder goed gaat stoppen/minderen. Kijk niet wat je véél heb in je bak maar naar je tekorten! Daar moet je iets aan doen!
 
Ik zat net even in het fotoboek van @Altispinosa te kijken waar ik een bekende plant tegen kwam. De door mij genoemde Vallisneria blijkt geen Vallisneria te zijn maar de Cyperus Helferi. Ooit heb ik de plant als Echinodorus Tennellus gekocht maar dat bleek na groeien iig niet zo, ik dat dus dat het een Vallisneria soort was tot vandaag. Dat is met betrekking tot het toedienen van easycarbo weer een meevaller. Ik gooi straks gewoon wat toppen waterpest in een andere bak voor het geval het mis gaat met de waterpest. Op deze manier kan ik iig de easycarbo kuur gewoon in de bak starten.

Klopt @benvo, het lijkt idd een voedings te kort. Er zin namelijk ook wat vorderingen zijn met betrekking tot de extra plantenvoeding. Ik meet nu elke dag de PO4 waarde en kom tot de conclusie dat ik elke dag 4 ml fosfo moet toedienen om de PO4 waarde op 1,5 mg/l te houden. Daarnaast heb ik vandaag de NO3 waarde gemeten en nu blijkt het dat deze ipv gestegen is gezakt naar 10 mg/l. Dat betekend dus dat mijn planten op dit moment meer voeding aan het op nemen zijn door de extra toediening van fosfo en profito. Ik ben dit deze week ook enigszins gaan merken aangezien mijn Alternanthera en Bacopa lijkt te gaan aanslaan. Ik zal deze week dus ook de NO3 waarde in de gaten gaan houden en zo nodig ook wat nitro gaan toevoegen indien nodig.
 
Vandaag het laatste deel van de EasyCarbo kuur gegeven. De aangroei van draadalg lijkt te stagneren. Op het Javamos lijkt de groei er nagenoeg uit, of dit aan de EasyCarbo kuur toe te schriven valt weet ik niet aangezien het mos nu ook wat minder licht krijgt aangezien mijn Hydrocotyle Leucocephala en de drijvers daar boven flink gegroeid is. Op de Hemianthus Callitrichoides zie ik nog niet echt grote verbetering, de draadalg groeit wel wat minder snel daar maar nog steeds sneller dan op het Javamos. Het waterpest lijkt geen hinder van de kuur te ondervinden aangezien ik de EasyCarbo direct op het mos en de Hemianthus Callitrichoides spuit. Wel merk ik dat de draadalg zich aan het verplaatsen is naar het waterpest en dat er daar wat draadalg op begint te vormen.

Ik wil eigenlijk toch nog wat verder kijken naar de voeding, NO3 en PO4 lijkt met extra voeding in balans te komen echter vraag ik me af ik genoeg sporen toedien. Als ik naar de Hydrocotyle Leucocephala kijk valt me op dat wat bladeren midden in de bak verschrompeld lijken en boven in aan het wateroperavlakte erg licht van kleur worden. Wellicht komt dit door de snelle groei maar het zal ook kunnen zijn dat dit wijst op een voedsel te kort. Hieronder wat foto's van de Hydrocotyle Leucocephala, wie kan de misvorming van de bladeren verklaren?

Bekijk media item 573Bekijk media item 574Bekijk media item 575
 
Die aan het oppervlak krijgen veel meer licht en vragen dus meer voeding. Daar zou een tekort kunnen zitten.Hoe heb je de carbokuur toegediend? Was dat een stootkuur?
 
Ja een stootkuur zoals jij had omschreven. 5x, 4x, 3x, 2x en dan 1x de dosis
 
Terug
Bovenaan