Planten op achterwand


S

Sammey

Guest
Hallo allemaal,

Mijn aquarium draait al een lange tijd niet meer maar als ik verhuisd ben in januari wil ik hem weer opzetten (heb dus nog een aantal maandjes om me er een keer goed in te verdiepen ;) ) en zeker na het rondkijken op dit forum krijg ik er steeds meer zin in!

Ik zie soms hele mooie aquaria waar ze ook plantjes hebben op de achterwand. Hoe kun je dat voor elkaar krijgen? En wat voor planten zijn daarvoor geschikt? Ik heb een Juwel achterwand.

Vast bedankt.
 
Goed kijken naar planten die stoffen uit het water halen ipv uit de bodem. Meestal planten die ook "donkere" wortels hebben. Bijvoorbeeld de Anubias :)
 
Ben zelf ook wel benieuwd. Vooral naar hoe te bevestigen.
 
heb toevallig net zelf een achterwand met planten, anubias en bolbitus heudelotti. javavaren en mos kan ook hoor.
heb het er gewoon in geprikt, haakjes gemaakt van wattenstaafjes, maar kan ook met geplastificeerd binddraad. kun je gewoon in die achterwand prikken
 
Of gewoon paperclips, daar zo'n soort U vorm van maken en dan in achterwand prikken.
 
Ja kan ook, ik wou alleen geen ijzer in de bak, dus vandaar wattenstaafjes.. is plastic
 
Ja snap ik. Maar klein beetje ijzer doet nog niet zo veel, gelukkig.
 
En ik prik het er met sateprikkers in. Die zijn van hout en rotten dus langzaamweg, maar dan zit alles als het goed is al vastgegegroeid. De genoemde anubias kan heel goed. Wat nog makkelijker kan zijn javavarens (daar heb je verschillende soorten van en natuurlijk veschillende mos soorten.
 
Niekserr zei:
Ja snap ik. Maar klein beetje ijzer doet nog niet zo veel, gelukkig.
Ik neem toch liever het zekere voor het onzekere, zeker omdat de cr's er in moeten.
Zie je wel wat die stekers van mij, maar daar groeit het plantje wel overheen.
Hoe klem je dan met sateprikkers darter? 2 prikkertjes dan?
 
Ik denk dat je die gewoon vind in onze albums ;)
 
@Inuz
Inderdaad 2 prikkertjes, of bij javavaren gewoon dwars door de wortels. Dat blijft wel zitten. Eikenblad varen prik ik ook aan de achterwand, maar die groeit er niet in vast. Bij eikenbladvaren prik een een sateprikker schuin naar beneden in de achterwand. Vervolgens hang de de eikenbladvaren er onder. Omdat deze plant wil gaan drijven bijft ie dan onder de prikker hangen. Foto's heb ik er niet echte van. Je ziet de prikkers ook bijna niet zitten. Als ze te lang zijn, breek ik ze door midden. Het is ook wel een beetje uitproberen. Het enige nadeel is dat op den duur je een volledig poreuze achterwand hebt.
 
Hmm misschien ga ik de prikkers ook wel proberen :)
Dat zat ik ook al te denken.. van die poreuze achterwand.. maar daar kunnen de wortels dan ook weer in groeien ;)
 
Aaah zo dus :D
bedankt allemaal!
 

Terug
Bovenaan