Wat is er nieuw

Planten op hout/steen lijmen?

Freakert

Well-known member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo

Ik wil een aantal javavarens en anubiassen op stukjes hout of steen gaan lijmen ter aankleding.
Maar nu vraag ik me af of jullie toevallig ervaringen hebben met hoe je zoiets nu het mooiste uit laat komen?
Plantje op een steen lijmen is het makkelijke deel, maar hoe bepaal je nu waar je zoiets op een stuk hout/steen lijmt?

Tja dat ligt denk ik ook aan het hout en ik zou ze niet te hoog plaatsen als het om Anubia gaat omdat die niet in het licht moeten staan.

Bedoel je hiermee zicht van de wortels?
Normaal kijk eerst je hoe de plant het best staat in je bak ,
Meestal gaan ze de wortels proberen ergens tussen de hardscape te proppen.
Indien dit niet lukt dan ga je de wortels van de kant die tegen hout of steen staat bij knippen zodat ze minder opvallen en kleven maar.
Veelal gaat men met een 2de plantje dan die wortels van het eerste plantje verstoppen en zo verder tot die uit het zicht verdwijnen of ze knippen de laatste wortelstok volledig kaal.
Dit zet aan tot groei verse bladeren en dan hoop je dat de verse bladgroei grotendeels de wortels verstoppen.

Ik bedoel inderdaad zulke zaken, bedankt!

Maar ook bijvoorbeeld hoe bepaal je welk stuk hout of steen het beste bij welke plant past of hoe laat je het stuk hout of steen mooi uitkomen.

Heb in het verleden wat (veel te) jonge stukjes javavaren op lavasteen gelijmd maar dat wil niet lekker groeien, zulke zaken wil ik ook zeker voorkomen

Afhankelijk van wat je wenst te bereiken.
Je kunt bv met javavaren
- een volledige muur maken tegen je achterwand.
Dutch stalen een mooie grote bos laten groeien.
Nature stalen enkele kleine plukken op hardscape vastzetten en de groei/bladeren bewust kort klein houden.
Zet gelijk aardige planten niet onnatuurlijk op 1lijn of zelfde diepte.
Maar plaats die in een 3hoeks compositie.

Heb je toevallig een linkje naar waar de verschillende "stalen" uitgelegd worden?

ik klus nogal wat en mijn google denkt dat ik metaal zoek als ik die termen ingeef

Ik heb mijn planten op het hout vastgeklemd en waar dat niet goed ging heb ik het met een stukje visdraad vastgeknoopt het voordeel hiervan is dat je het nog wat kan bijsturen.
Mijn anubia zitten hoog op het hout in het volle licht dat was eigenlijk om te proberen maar ze doen het verassend goed. De wortels groeien goed ze krijgen al nieuwe bladeren en er komt een bloem in zo lijkt het nu.
17397190107672593021299452966099.jpg
17397190580964514175265327945899.jpg
17397190728228000179710282377.jpg

Dat maakt het een stukje duidelijker, thx!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan