Wat is er nieuw

planten opstart garnalen aquarium

Cindyk

Active member
Lid geworden
5 mei 2015
Hallo,
Vrij nieuw in dit wereldje dus een vraag over de aanschaf van eerste plantjes.
Ik wil een bakje voor (vuur)garnalen gaan starten en later evt wat geschikte visjes erbij 🙂
De bak is een Nano cube 30 liter.
Dit heb ik nu op het oog qua plantjes van achterplantje naar voorkant een beetje op volgorde gezet:
-Javavaren -Microsorium Pteropus
-Lysimachia Nummularia
-LIMNOPHILA HETEROPHYLLA (twijfel ik over ivm veel voeding, hogere temperatuur, en de lengte)

-LOBELIA CARDINALIS WAVY
-MICRANTHEMUM MONTE CARLO

-Javamos - Vesicularia dubyana
-CHLADOPHORA (MOSBOL)
en wat gras 🙂

Is dit een beetje een goede samenstelling"? hebben jullie nog tips of aanvullingen die ik kan doen op dit setje? is het teveel?

Laatst bewerkt:
Ik zou de Monte Carlo niet nemen want die vraagt wel wat licht en ook co2 dacht ik. Garnalen hebben graag mos om zich in te verstoppen dus zelf werk ik met een paar stukjes hout en daarop wat mos en een Crypto. Hoe minder planten des te beter je de garnalen zult zien en dan is plantenvoeding in de regel ook niet nodig.

Btw, ik zou het bij garnalen houden want voor visjes is 30 liter eigenlijk te klein.

Ik zou de Monte Carlo niet nemen want die vraagt wel wat licht en ook co2 dacht ik. Garnalen hebben graag mos om zich in te verstoppen dus zelf werk ik met een paar stukjes hout en daarop wat mos en een Crypto. Hoe minder planten des te beter je de garnalen zult zien en dan is plantenvoeding in de regel ook niet nodig.
Van wat ik heb gelezen heeft montecarlo geen Co2 nodig. Uiteraard als je een mooi tapijt wil kweken wordt veel licht en co2 wel belangrijk, maar als je slecht een klein stukje montecarlo wil moet het prima zonder co2 en met normale belichting kunnen.
Dat is althans de theorie, en die ben ik zelf in de praktijk aan het testen in mijn nano cube 60 (geen co2, medium licht, wel plantenvoeding) 🙂

Die draait Nu ong 3 weken en de montecarlo doet t nog. lijkt iets te groeien maar is nog lastig te zeggen

Oke dat is wel weer waar ja ! Ik las dat het beter is voor je bak als je meer planten hebt zodat algen geen kans krijgen maar je wilt indd nog wel de garnaaltjes kunnen zien 🙂 zit ik verder goed met de plantjes qua combinatie ook?

Btw, ik zou het bij garnalen houden want voor visjes is 30 liter eigenlijk te klein.
Thanks ook voor zoiets als tetras?

Van wat ik heb gelezen heeft montecarlo geen Co2 nodig. Uiteraard als je een mooi tapijt wil kweken wordt veel licht en co2 wel belangrijk, maar als je slecht een klein stukje montecarlo wil moet het prima zonder co2 en met normale belichting kunnen.
Dat is althans de theorie, en die ben ik zelf in de praktijk aan het testen in mijn nano cube 60 (geen co2, medium licht, wel plantenvoeding) 🙂

Die draait Nu ong 3 weken en de montecarlo doet t nog. lijkt iets te groeien maar is nog lastig te zeggen
Thanks het zou inderdaad gaan om een klein stukje. Heel tapijt hoeft niet 🙂
Welke van deze 2 is dan beter geschikt als voorgrond plantje denk jij?
-LOBELIA CARDINALIS WAVY

Hee leuk, nog een garnalenbakje! Die zijn zo leuk!
Ben het wel eens met John, vooral een stuk hout met mos er op (ik heb zelf Christmas moss, dat vind ik mooier dan javamos), wat mosballen en een crypto en je hebt genoeg.
Die lobelia vind ik ook mooi. Heb zelf er nog een stekje van de braziliaanse klimop in gezet, daar zitten ze graag op te chillen. Let inderdaad op de minimale temperatuur bij planten, dat scheelt best. Garnalen hoeven niet warm, 22 graden is ideaal, maar veel planten gaan zich pas echt lekker voelen bij wat hogere watertemperaturen.

(Maarreh, je postte in 2015 al over je Juwel Rekord, dan ben je toch niet nieuw, zeg maar?)

Tetra's zijn ware zwemmers dat gaat hem niet worden in 30 liter, daar kunnen ze niet veel anders doen dan wat rondhangen
Open en eerlijke vraag: zijn er uberhaupt nanovisjes die wél in zo'n bakje kunnen? Voor de meeste zie ik (bij seriouslyfish.com) minstens 45*30 staan als vanaf-afmeting. Is dat heel conservatief en zou een bakje als dat van TO (of een Dennerle Scapers Tank 35 liter die ik nog heb staan om opgestart te worden, 40x32x25 cm), toch iets van een microrasbora of rijstvis groepje kunnen herbergen?

Open en eerlijke vraag: zijn er uberhaupt nanovisjes die wél in zo'n bakje kunnen? Voor de meeste zie ik (bij seriouslyfish.com) minstens 45*30 staan als vanaf-afmeting. Is dat heel conservatief en zou een bakje als dat van TO (of een Dennerle Scapers Tank 35 liter die ik nog heb staan om opgestart te worden, 40x32x25 cm), toch iets van een microrasbora of rijstvis groepje kunnen herbergen?
Nee imo kunnen ook die zogenaamde nanovisjes niet in een cube, de term nanovisjes is eigenlijk ook vooral een commerciele benaming want dat verkoopt leuker voor de winkel die kleine bakjes verkopen, maar je doet de visjes er geen plezier mee ze zo klein te huisvesten en je zal ook zien als je die visje sin een bak van 1 meter stopt ze zich veel prettiger voelen en veel natuurlijker gedrag laten zien

Thanks het zou inderdaad gaan om een klein stukje. Heel tapijt hoeft niet 🙂
Welke van deze 2 is dan beter geschikt als voorgrond plantje denk jij?
-LOBELIA CARDINALIS WAVY
Ik ken de lobelia niet, maar in de beschrijving staat dat ze zon 15 cm hoog kunnen worden.

In een nano cube van 30 liter lijkt me dat geen ideale voorgrondplant.

Om vergelijkbare redenen was ik enige tijd geleden ook uitgekomen bij de montecarlo als voorgrondplantje.
zou wel groeien zonder c02 bij medium licht, alleen een stuk langzamer, maar dat paste precies bij wat ik ermee wilde, een voorgrondhoekje beplanten.

Heel veel andere bodembedekkers kwamen toch wel vrij snel uit op co2 of hoog licht behoefte, dat maakte mijn keuze beperkt.

Er is ook een Lobelia mini overigens die ik denk kleiner blijft. ook de Sagitaria Sabulata is een leuk voorgrondplantje wat dicht kan groeien.

De laatste staat beschreven als max 15 cm maar dat werden ze hier niet in de nano met garnalen overigens.
Hij wordt hier juist soms groter :juggle:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan