Wat is er nieuw

Planten pakket APO

FvdP

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2018
Leeftijd
42
Hallo,

We komen er nog niet helemaal uit qua planten.
Er zijn ZOveel planten beschikbaar dat het lastig is om te kiezen wat we nu precies willen.

Daarom wilden we gewoon beginnen met een planten pakket van APO en dan later langzaam maar zeker aanpassen naar smaak.

Alleen de vraag is, welk pakket van APO is het beste te nemen voor onze situatie.
https://www.aquaplantsonline.nl/planten/aquariumplanten/planten-sets

•Aqua is 150x50x60 cm en ±450 liter
•Er komen regenboog vissen in met normaal kraanwater, GH ongeveer 10-11
•Bodem is zwart aquasand van de hornbach
•Geen voedingsbodem, wel capsules van @tuinkabouter om bij planten te kunnen steken

Het liefst heb ik een planten pakket met zoveel mogelijk planten die voeding uit hun blader opnemen i.p.v. via de wortels.
Dit omdat we geen voedingsbodem hebben.

Ik heb zelf geprobeerd per pakket te kijken welke planten niet perse een voedingsbodem nodig hebben maar dit is bijna niet te vinden.

Vandaar mijn beroep op jullie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Je hoeft ook geen voedingsbodem te gebruiken en bij de planten die dat wensen kun je een voedings/kleibol in de bodem drukken. Of dus een capsule van Tuinkabouter. Misschien dat hiermee de keus wat makkelijker wordt.

• Leuk
Waarderingen: FvdP
Dat klopt, daarom heb ik ook de capsules van Tuinkabouter genomen.
Alleen wil ik proberen zo min mogelijk planten te nemen die voeding uit de bodem halen, anders blijf ik van die capsules erin stoppen overal.
Daarom zoveel mogelijk planten die niet perse een bodem nodig hebben met voeding.

Nou nou, dat is niet waar,joh. 1 x bolletjes erin ,die langzaam oplossen, an je jaren meer vooruit.
Ik gebruik zelf lateriet bolletjes. 1 x een pak gekocht, doe je jaren mee.

anders blijf ik van die capsules erin stoppen overal.
Met een capcule doe je per plant 3 tot 6 maanden mee, doe er 2 per plant dan hoef je alleen de plant af en toe eens te bekijken, gaat de groei achteruit dan weer een nieuwe erbij, 50 capsules voor 5 euri doe je erg lang mee hoor.

Alleen wil ik proberen zo min mogelijk planten te nemen die voeding uit de bodem halen

Dat zijn vaak snelgroeiers oftwel stengelplanten en deze moet je veel vaker snoeien wat ook weer werk meebrengt dus ik denk dat je van moerasplanten veel minder werk hebt qua onderhoud.

Ok ok, rustig maar mensen 😛
Dan moet ik @tuinkabouter maar wat vaker lastig vallen voor zijn capsules 😎

Dan ga ik gewoon een willekeurig mooi pakket nemen om te beginnen.
Bedankt voor jullie inzichten.

Denk dat je met plant keuzes beter uit bent. inplaats van pakket.

Al je bepaalde vissen neemt, dan uit die streek.

Zelf zou ik ook losse planten nemen want dan weet je dat elke plant naar jouw smaak is. Bij een pakket kunnen er best planten bijzitten die je niet echt mooi vindt.

• Leuk
Daar zit wat in, maar je kan bij de pakketten van APO wel zien wat er per pakket in zit uiteraard.

Maar losse planten is ook zeker een optie.
Er komen sowieso regenboogvissen in, dus planten die daar voorkomen zou leuk zijn.

Er zijn ook best leuke pakketten maar ja of je dan alle planten mooi vind hangt mede af van je smaak. De keuze is aan jou en daarbij is er ook voldoende keus.

• Leuk
Vindt het een goede oplossing voor 'beginners' die nog niet veel kennis hebben omtrent planten.
Soorten zijn in het algemeen goed bij elkaar gezocht en je kan er best wel wat moois van maken omdat er vaak een plattegrond word bijgeleverd.

Toch een min-puntje. Als je kijkt naar bv het Azië pakket staat daar Rotala wallichii tussen. Plant komt wellicht wel uit die regio,
maar die je echt niet goed houden zonder een goede bodem, CO2 en uitgebalanceerde waterkolomdosering.
Het plantje vraagt erg veel licht en kan in principe niet goed samen met de Anubiassen en Crypto's uit hetzelfde pakket.

En mijn ervaring is dat met die zgn pakketten je juist altijd die planten krijgt die tegen hun 'einddatum' zitten.

Zou wel een groter pakket nemen dan wordt geadviseerd voor je 450 liter. Bijvoorbeeld 2x de Starter pakket 80x40 zwakke verlichting.

• Leuk
Vindt het een goede oplossing voor 'beginners' die nog niet veel kennis hebben omtrent planten.
Soorten zijn in het algemeen goed bij elkaar gezocht en je kan er best wel wat moois van maken omdat er vaak een plattegrond word bijgeleverd.

Toch een min-puntje. Als je kijkt naar bv het Azië pakket staat daar Rotala wallichii tussen. Plant komt wellicht wel uit die regio,
maar die je echt niet goed houden zonder een goede bodem, CO2 en uitgebalanceerde waterkolomdosering.
Het plantje vraagt erg veel licht en kan in principe niet goed samen met de Anubiassen en Crypto's uit hetzelfde pakket.

En mijn ervaring is dat met die zgn pakketten je juist altijd die planten krijgt die tegen hun 'einddatum' zitten.

Zou wel een groter pakket nemen dan wordt geadviseerd voor je 450 liter. Bijvoorbeeld 2x de Starter pakket 80x40 zwakke verlichting.

Bedankt voor je inzicht.
Zo'n azie pakket is op zich wel leuk, sluit dat beetje aan qua planten die natuurlijk zijn voor de Boesemani?
En hoe bedoel je 'einddatum' ?

Uhh, ik heb totaal geen verstand van vissen. Maar daar kan iemand anders wel een antwoord op geven.
Met 'einddatum' bedoel ik dat je vaak planten opgestuurd krijgt die bij de verkoper eigenlijk al verkocht hadden moeten zijn...
En dat kan wel eens ten koste gaan van de kwaliteit.

En dat kan wel eens ten koste gaan van de kwaliteit.
Kan soms zo zijn, zelf koop ik deze planten bij een lokale zaak graag tegen wat korting, de blaadjes zijn soms wat minder maar het wortelgestel is vaak zeer goed door gegroeid, en daar zit vaak de kwaliteit van de plant.

Dat zijn vaak snelgroeiers oftwel stengelplanten en deze moet je veel vaker snoeien wat ook weer werk meebrengt dus ik denk dat je van moerasplanten veel minder werk hebt qua onderhoud.
Het merendeel van de planten zijn nu juist moerasplanten. Echte waterplanten zijn er maar weinig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan