Wat is er nieuw

Planten probleempjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Franquarium
  • Startdatum Startdatum
F

Franquarium

Guest
Dag allen,

Ik heb wat problemen met een aantal planten. Ik hoor graag of ik iets verkeerd doe en wat ik aan zou kunnen passen.

Ik gebruik plantenvoeding all-in-one van planted-box. 7ml per week. (bak van 70 liter). Hier en daar heb ik een paar kleibolletjes toegevoegd.

1) Via marktplaats heb ik een HN besteld. Die leek goed binnen te komen. Nadat ik deze geplant heb lijkt de grond eromheen wat zwart te worden qua gruis. vanavond zag ik dat de wortels gewoon zwart waren en stonken. Enig idee hoe dit kan en wat het is? Het leek te rotten... de planten deden het ook niet goed.

2) Mijn staurogyne repen deed het eerst vrij goed en groeide lekker. Ik heb ze daarna verplaatst en al het blad valt uit. Je kan het zien op de foto's. ziet er niet mooi meer uit. ik vermoed dat ze minder licht krijgen, omdat ze nu onder drijfplantjes staan. Kan het daar mee te maken hebben?

3) Mijn rode lotus is een restant van een oude bak waarbij de bol verloren is gegaan. Er zaten nog wel een aantal worteltjes aan. Hij groeit langzaam wel, maar er komen gaten in de blaadjes en het oogt niet zo mooi.

foto's:

HN
IMG_5543.JPG
IMG_5544.JPG

Staurogyne:
IMG_5545.JPG
IMG_5546.JPG

Rode Lotus
IMG_5547.JPG

Planten hebben volgens mij een duidelijk tekort aan iets maar wat het is laat ik aan de experts over,ik volg dit topic.
Mijn bol van mijn rode lotus is ook los gewroet door mijn L66 en de bol drijft boven aan de oppervlakte.

Je hebt de lotus te diep geplant, daar kan hij niet tegen. De lotus iets omhoog trekken zodat het hart vrij komt.
Verder vraag ik me af of je co2 gebruikt, staurogyne is wel een co2 behoevende plant.

Je hebt de lotus te diep geplant, daar kan hij niet tegen. De lotus iets omhoog trekken zodat het hart vrij komt.
Verder vraag ik me af of je co2 gebruikt, staurogyne is wel een co2 behoevende plant.

Ik zal de lotus wat hoger trekken. Co2 gebruik ik niet. Maar in de eerste weken deed hij het wel erg goed..

Planten hebben vak nog reserve aan voedsel als je ze koopt en vaak heb je thuis wat meer licht dan in de lfs waardoor je vaak een groeispurt ziet na de aankoop.

Misschien dat ik wel biologisch Co2 wil doen. Maar had geen goede uitstroom. Ik heb wel een zelfgemaakte installatie staan, alleen welke uitstroom is dan handig? en hoe vaak zou ik dan de fles moeten verwisselen

F8AF039E-87F9-4736-86AD-4F71BFC96D90.jpeg

De investering aan een echte co2 installatie is het geld waard. Ik snap eigenlijk niet waarom mensen hierop willen besparen, het brengt je veel verder in deze hobby, Een na-vulling zijn de kosten niet meer.
Groei en alg problemen zijn voor een groot deel te wijten aan co2 gebrek.
Met bio-co2 verhoog je licht het co2 gehalte, maar naar mijn mening niet voldoende.

Ik zou dus de investering van rond de 150 euro wel maken, maar ieder is anders natuurlijk.

Succes, groeten Bob

Een Lotus goed houden kan je het beste op de plek waar hij komt te staan leem met klei in het grind doen, niett e karig maar gewoon 1 liter volume gebruiken en het bolletje er net boven uit laten steken.
Lotus is veel eisend bij de wortels anders gaat hij rotten en sterft, veel ijzer nodig en voeding met matig to gewone belichting met groei ruimte.
Co2 is zeker nodig om mooie grote rode bladeren te krijgen en wanneer hij het water oppervlakte haalt kan je de verlichting wat verhogen om de onderste bladeren te voorzien van voldoende licht.
Zeker elke 2 maanden voeding sticks of tabs bij de bol steken omdat deze veel verbruikt en de bodem snel is uitgeput van ijzer en sporen, plant heeft ook wat fosfaat nodig om mooie gevormde bladeren te krijgen dus ideale verhouding is 20mg nitraat en 2mg fosfaat in je water met micro en ijzer voeding.

Een Co2 installatie en ijzer houdend bodem is echt een must als je rode planten in je aquarium wil houden .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan