Wat is er nieuw

planten problemen

Mattijs

Well-known member
Lid geworden
1 november 2015
Een goeie avond,
sinds een week of wat heb ik problemen met mijn planten, er komen gaten in de bladeren en het gaat niet goed, vissen en garnalen hebben nergens last van. Ik heb geen voedingsbodem, er zitten kleikegels bij de planten, ik voeg easy carbo toe dagelijks en wekelijks sera florena. Tot voor kort waren er geen problemen, verder heb ik niks veranderd. Wel een tijdje terug planten verplaatst....
Weet iemand wat hier aan de hand is? wel dingen gelezen over tekorten maar met planten voeding zou dit er toch niet moeten zijn?
325971mattijs_0_82_20160308_174119.jpg

232855mattijs_0_82_20160308_174127.jpg

Hallo
Je kan een tekort aan Fosfaat en Nitraat hebben , dat zit niet in de plantenvoeding die je geeft
Fosfaat en Nitraat moet je apart toevoegen als je tekort daar van heb , dit zijn belangrijke voeding stoffen voor je planten
Kan je ook meer info geven over je bak

Groet John

Inn nitraat en fosfaat zijn belangrijk.
Veel hoeft het zeker niet te zijn.
Een po4 van 0.1-0.2 en een NO3 van 5-10ppm is al ruim genoeg. 🙂

okay bedankt, de bak draait vanaf oktober en toen was er niets aan de hand. Misschien moet ik daar even testsetjes voor kopen dan want die zitten niet in mijn doos die ik nu heb. Is easylife profito dan een betere keus? qua complete voeding? Verder is het een superfish expert 70 met aquaflow 200. Verversen doe ik met kraanwater, wel een redelijke hoge ph van 8 hier. Heb ook drijfplantjes misschien dat die teveel licht tegenhouden? al denk ik van niet. Zijn de planten nog wel te redden eigenlijk? ze wortelen wel goed

Bedankt voor de reacties in ieder geval

In Profito zit ook geen nitraat en fosfaat hoor. gaatjes kun je ook krijgen door een kaliumgebrek dacht ik.
Ik zou de echt erg kapotte bladeren wel weghalen want dat gaat anders weer vervuilen.
Toch even alle waarden testen of laten testen denk ik.

Okay dus dan toch echt apart toevoegen. De kapotte bladeren zal ik idd weghalen. Ik heb wel de waarde van ph kh en gh maar die zijn niet veranderd de afgelopen maanden, behoorlijk constant dus dat lijkt me niet het probleem. Zal van het weekend wel wat supplementen kopen dan. Herstellen de planten nog wel na toevoeging?

Kan ook zijn dat dit niet de oorzaak is hoor.
Meten is weten, gissen is missen 🙂

In profito zit wel kalium (staat erop vermeld)
Ik voeg wekelijks profito en ferro van easy life bij en het werkt redelijk goed.

OVL zei:
Ik voeg wekelijks profito en ferro van easy life bij en het werkt redelijk goed.

We hebben het niet over een Kalium tekort .
Maar waarschijnlijk over een Fosfaat en of Nitraat tekort .

jessicapilon zei:
In Profito zit ook geen nitraat en fosfaat hoor. gaatjes kun je ook krijgen door een kaliumgebrek dacht ik.
Ik zou de echt erg kapotte bladeren wel weghalen want dat gaat anders weer vervuilen.
Toch even alle waarden testen of laten testen denk ik.

Ik reageerde hierop

Bedankt voor de reacties, is het dan een idee om easylife fosfo aan te schaffen? Niet schadelijk voor garnalen hoop ik?

Johnny Boy zei:
OVL zei:

We hebben het niet over een Kalium tekort .
Maar waarschijnlijk over een Fosfaat en of Nitraat tekort .

Ik las iets over gaatjes en dat kan ook een Kaliumgebrek zijn dacht ik 😉

Om te kunnen bepalen wat de oorzaak is zou ik toch de waarden eens meten of laten meten. Dan pas kun je gericht bepalen wat je moet doen/toevoegen.
Vaak kun je dit bij de lfs wel laten doen.

Ik zat te kijken voor nieuwe complete plantenvoeding en nu kwam ik op de planted box site. Hier hebben ze een all in one mix, inclusief nitraat en fosfaat en meer. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Denk dat je gewoon profito houd, en nitraat en fosfaat los toedient.

Mattijs zei:
Ik zat te kijken voor nieuwe complete plantenvoeding en nu kwam ik op de planted box site. Hier hebben ze een all in one mix, inclusief nitraat en fosfaat en meer. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Is gewoon csm+b mix.

Ik had ook nog 'complete ei mix' gevonden op een andere site, aquariumbemesting, iemand die dat kent?

Ja hoor dat is een goed bekende site. Je kan ons lid Backplay ook hiervoor een pb sturen. Ik gebruik zijn voeding op het moment en dat bevalt prima.

Hij kan het eventueel zo samenstellen dat het geen kwaad kan bij garnalen.

Je probleem heeft meer te maken met het verplaatsen van de planten.
Extra andere macro-voedingstoffen toevoegen heeft helemaal geen zin..

Bedankt voor de reacties, dus het verplaatsen is de boosdoener geweest? Valt weinig aan te doen dan, ga toch eens kijken voor andere plantenvoeding, sera florena is toch bijna op

@Tom zei:
Je probleem heeft meer te maken met het verplaatsen van de planten.
Extra andere macro-voedingstoffen toevoegen heeft helemaal geen zin..

Tom kan je uitleg geven waarom je denkt dat de problemen komen door het verplaatsen van de planten ?
En woorden zijn planten dan zo veel verplaats ?
En waarom kan het geen Fosfaat en of Nitraat te kort zijn ?

Groet John

Ik had ook mn vraagtekens bij de opmerking van Tom. Ik verplaats ook wel planten maar zie dit verschijnsel dan niet moet ik zeggen.
Ik heb ook niet de indruk gekregen dat de TS ze "vaak" verplaatst. Dus je vraag aan Tom vindt ik een goede vraag John 😉.

Nee klopt, ik heb een tijdje terug wat opnieuw ingericht maar verder eigenlijk niet, de wortels zie je ook goed en dat zijn er genoeg. Maar en tekort heb ik sinds de start nog niet gehad, ze groeiden zo goed dat ik bijna wekelijks moest snoeien zodat ze niet bovenwater kwamen.

Mattijs zei:
okay bedankt, de bak draait vanaf oktober en toen was er niets aan de hand. Misschien moet ik daar even testsetjes voor kopen dan want die zitten niet in mijn doos die ik nu heb. Is easylife profito dan een betere keus? qua complete voeding? Verder is het een superfish expert 70 met aquaflow 200. Verversen doe ik met kraanwater, wel een redelijke hoge ph van 8 hier. Heb ook drijfplantjes misschien dat die teveel licht tegenhouden? al denk ik van niet. Zijn de planten nog wel te redden eigenlijk? ze wortelen wel goed

Bedankt voor de reacties in ieder geval

Is je Ph gehalte niet erg hoog voor de planten die ik zie? De plekjes die ik zie op het v/h rode plantje zijn dat gaatjes of echt bruine plekken? Je schrijft niet over CO2 dus ik neem aan dat je hier niets mee doet? Je zou toch ook eens kunnen denken aan,eventueel, Easy-Life Carbo. Vergeet ik nog... hoe zit het eigenlijk met je verlichting? Die voedings kegels behoor je bij je wortels te plaatsen. Zijn ze "mee verhuist" na de plantenverplaatsing? Alles wat ik zie aan de planten wijst volgens mij nl. op tekorten! Verder meen ik groene puntalg te zien hetgeen o.m. wijst op een fosfaat tekort �n een CO2 tekort wat dan weer overeenkomt met het bovenstaande.

Groet,
Ben.

Ik kan weinig toevoegen aan de post van Ben :thumbs: .
Probeer eerst te achterhalen of er ergens een tekort is 😉.

De gaatjes in de varen ontstaan door een drastische wijziging is de hoeveelheid licht.
De plant probeerd dit te compenseren door energie ( lees suikers ) uit z'n oude delen te halen.
Dat lukt niet helemaal en vervolgens verslijmen sommige delen ook nog eens.

Ik voeg easy carbon toe,dagelijks, en toen ik ging verplaatsen heb ik inderdaad nieuwe kleikegels geplaatst op de nieuwe plekken. De hoeveelheid licht is hetzelfde gebleven. Jaar mijn weten geen tot weinig alg, soms een heel klein beetje op het glas maar verder niet, gelukkig 🙂

even een update,
ik heb nieuwe planten voeding gekocht en de plantjes lijken zich te herstellen, wel wat eruit gehaald die niet meer te redden waren en nieuwe toegevoegd maar dat is ook altijd wel leuk.

ik gebruik nu all in one planten voeding van planted box, komende weken even kijken of dit doorzet 🙂

Ik vind dat je erg eigenwijs bezig bent.

Enkele leden adviseren je om de water waarden te gaan meten.

Maar nee, nog meer plantenvoeding kopen en nieuwe planten kopen.

METEN IS WETEN, GISSEN IS MISSEN !!!!

Daar ben ik het wel mee eens. Het is gewoon een probeersel die nu misschien goed uitpakt om andere voeding te gebruiken maar voor de toekomst is het meten/laten meten denk ik een betere oplossing.
Dan kun je een specifiek tekort aanpakken.

Ik heb mijn waterwaarde gemeten, en die zijn altijd nagenoeg hetzelfde. Ik heb alleen geen nitraat en fosfaat test

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan