Wat is er nieuw

Planten showaquaria in winkels.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martijndk
  • Startdatum Startdatum
M

Martijndk

Guest
Hallo

Ik heb een vraag met betrekking tot de watertoevoegingen voor de planten.

Ik was van de week bij een aquariawinkel in best en zag daar een heel mooi showaquaria staan gevuld met prachtige planten.

Ik heb de toevoegingen

Easylife profito,ferro en fosfo.
Uiteraard krijgt mijn aquarium ook co2.

Wat ik me nu afvroeg, wat gebruiken jullie voor een toevoegingen en doe ik het wel goed?
Wat moet ik doen om een mooie plantenbak te creëren met guppys platte,zwaarddragers dat soort vissen.

Dank voor jullie tijd.

Ik gebruik ook easy carbo en All in One van Gilles van Plantedbox.
Fosfo heb ik nog nooit gebruikt,welke toevoeging geeft dit eigenlijk voor de planten ? Iemand ?

Dus geef je de planten Co2, fosfaat en sporen elementen, ik mis daar de nitraat bij.
Mits deze 4 stoffen voldoende en in verhouding goed in de bak zitten zullen je planten voldoende voeding krijgen.

En dat samen met goed en consequent onderhoud zal je bak gaan stabiliseren en alles het goed gaan doen.

Ik zou de waterwaarden eens testen of laten testen om te zien wat er in je bak zit en wat je bij zou moeten voegen nog. Nitraat mis ik inderdaad ook bij je toevoegingen.

Hallo

Allereerst alvast bedankt voor de reacties.
Fosfo heeft po4 en waarom ik die heb zou ik zelf niet weten.maar de winkel zei die moet je hebben haha.
Nitro ga ik halen.

Ik heb nog een doseerpomp staan en die zal ik eens gaan instellen.
Die ga ik dan manueel gebruiken na de wekelijkse test.

Gisteren heb ik enkele testen gedaan.(druppeltesten)
PH 7.07
NO2 0.2
NO3 0
KH 7
GH 10
po4 0.15
Fe 0
en co2 wat is dat een rot test kan de waarde niet vinden.
Maar mijn permanente geeft groen aan

Heb gisteren meteen ijzer en fosfo toegevoegd.
Ijzer zit nu op 0.5
en po4 0.5

dus opzicht lijken mijn waardes nu in orde op de nitraat na.
Of denken jullie daar anders over.
Nitraat ga ik een flesje halen.

Nitraat en fosfaat in flesjes halen, heb je geld te veel 😀
Gewoon zelf je macro mix maken is veel goedkoper.
Er zit nog niet voor een euro aan nitraat in zo'n fles.
Zelfde voor fosfaat.

Nitraat en fosfaat in flesjes halen, heb je geld te veel 😀
Gewoon zelf je macro mix maken is veel goedkoper.
Er zit nog niet voor een euro aan nitraat in zo'n fles.
Zelfde voor fosfaat.
En hoe mix je dat dan zelf ?

Van die poeders neem je 3 gram fosfaat op 500 ml water en in de andere fles doe je 83 gram nitraat. Als je dan 20ml nitraat toevoegt per 100 liter dan verhoog je met 20 mg en met 40 ml fosfaat verhoog je op 100 liter met 2 mg.
Je kan ook het in 1 fles doen en dan neem je 83 en 8 gram en dan voeg je 20 ml toe op 100 liter voor een toevoeging van 20/2mg.

Van die poeders neem je 3 gram fosfaat op 500 ml water en in de andere fles doe je 83 gram nitraat. Als je dan 20ml nitraat toevoegt per 100 liter dan verhoog je met 20 mg en met 40 ml fosfaat verhoog je op 100 liter met 2 mg.
Je kan ook het in 1 fles doen en dan neem je 83 en 8 gram en dan voeg je 20 ml toe op 100 liter voor een toevoeging van 20/2mg.
Om het helemaal goed te doen is het 3,58 gr KH2PO4 oplossen en aanvullen tot 500 ml om 2 ppm te krijgen door toevoegen van 40 ml stockoplossing per 100 l aquariumwater. Voor een stockoplossing van 1000 ml is dit 7,16 gr.

Handige calculator.

Je kunt daarbij overwegen om de stockoplossingen zo te maken dat je van beiden even veel toe moet voegen (qua milliliters), eventueel rekening houdend met pompjes en dat soort dingen.

Enige waar je dan nog op moet letten is dat de oplossingen niet verzadigd raken (als na een minuut stevig schudden nog niet alles is opgelost dan is de vloeistof wellicht verzadigd en zul je alles moeten halveren of meer).

Om mijn vloeistoffen vrij van schimmel te houden gebruik ik osmose water (gedestilleerd water mag ook natuurlijk) en een paar ml easycarbo (mag ook zelfde goedje (op basis van glutaraldehyde) van een ander merk zijn uiteraard).

Ik heb een oplossing met alles in één.
En ja moet altijd even schudden en ik moet 2 x 40 doseren.

Menen jullie nou dat deze goedkope ingrediënten mijn dure easylife flessen kan vervangen.

Dat zou wel fijn zijn.

Kwam doseren ben ik er nog steeds niet over uit.
Is 1 keer meten en eventueel bemesting toevoegen genoeg voor een week?

Edit:ijzer bv staat bij adviesdosering <0.5watt +co2
>0.5 watt +co2

en uiteraard watt wattage neem ik aan.maar wat word hier presies mee bedoeld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat menen we ja.

Wat ijzer en ander sporen betreft gebruik ik profito gewoon omdat het goed werkt.
Ik meet mijn ijzer niet je moet gewoon de dosering aan houden.
En bij erg weinig planten wat minder bij veel planten wat meer.

Als je een 400 liter of grotere bak vol planten hebt en nitraat en fosfaat vsn easy life gebruikt.
Dan loopt het extreem in de papieren.

Menen jullie nou dat deze goedkope ingrediënten mijn dure easylife flessen kan vervangen.
Ja zeker wat betreft nitraat en fosfaat. De poeders bevatten exact hetzelfde dan Nitro en Fosfo.

Sterker nog, ik gebruikte altijd Aquaplant 24 voor sporen en de planten groeiden goed. Voordat ik over zou gaan op CSM+B besloot ik een fles van 500 ml Profito op te maken omdat ik het zonde vond om weg te gooien. Aquaplant en Profito beiden in aanbevolen dosering. Na twee weken op Profito zag ik al duidelijk tekorten van ijzer (witte bladeren met witte nerven). Mijn bak is niet zwaar beplant!

Wat ik wil zeggen is dat je van Profito blijkbaar dus best veel moet doseren.

De CSM+B moet ik zich in mijn bak nog bewijzen, ik ben pas vorige week overgestapt. Of het dus vergelijkbaar is met Profito kan ik je nog niet zeggen uit eigen ervaring. Maar om een idee te geven. In mijn bak is de aanbevolen hoeveelheid Profito 25 ml per week. Voor CSM+B is dat 6 ml. Daarbij kost CSM+B een fractie (€4,25/500ml) van Profito, dus zelfs als ik veel meer moet doseren is het nog steeds heel veel goedkoper.

Simpel rekensommetje. Voor een fles Nitro of Fosfo van EasyLife betaal je ca € 8,50 per fles van 500 ml. Meng je de nitraat en josfaat zelf kost je dit voor Nitraat ca €1,06 en voor fosfaat € 0,08 op basis van de huidige prijzen van de chemicaliën bij de website van Aquariumbemesting. Je kan de flessen van EasyLife blijven gebruiken als deze leeg zijn. De gebruikte concentratie is gelijk aan die van EasyLife dus je kan doorgaan met bemesten zoals je gewend bent.

In de praktijk ben je eerst iets meer kwijt voor de eerste aanschaf. De chemicaliën worden in 100 en 250 gram verpakkingen verkocht. Je kan hiervan meerdere 500 ml flessen vullen.

Voor de sporen zou ik gewoon bij Profito blijven. Eventueel met de aanschaf van een 5 liter jerrycan voor ca € 40. Hiermee haal je de liter prijs flink naar beneden vergeleken met de 500 ml verpakking.

De CSM+B moet ik zich in mijn bak nog bewijzen, ik ben pas vorige week overgestapt. Of het dus vergelijkbaar is met Profito kan ik je nog niet zeggen uit eigen ervaring. Maar om een idee te geven. In mijn bak is de aanbevolen hoeveelheid Profito 25 ml per week. Voor CSM+B is dat 6 ml. Daarbij kost CSM+B een fractie (€4,25/500ml) van Profito, dus zelfs als ik veel meer moet doseren is het nog steeds heel veel goedkoper.
Nadeel van CSM+B poeders is dat de concentraties van de poeders per zakje verschillen. Dit heb ik persoonlijk gemerkt met een forse uitschieter van ijzer vergeleken met een andere batch. Ijzer kun je zelf nog meten, de andere sporen niet.

Na twee weken op Profito zag ik al duidelijk tekorten van ijzer (witte bladeren met witte nerven). Mijn bak is niet zwaar beplant!

Wat ik wil zeggen is dat je van Profito blijkbaar dus best veel moet doseren
Profito stuur ik aan de hand van 0,5 ppm ijzer wat neer komt op 1,5 keer de aanbevolen dosis. Dus "veel" doseren valt in de praktijk wel mee. Tevens bevat Profito meer opgegeven sporenelementen dan CSM+B poeder.

Profito stuur ik aan de hand van 0,5 ppm ijzer wat neer komt op 1,5 keer de aanbevolen dosis. Dus "veel" doseren valt in de praktijk wel mee. Tevens bevat Profito meer opgegeven sporenelementen dan CSM+B poeder.

Ik haal dat niet, ik kwam bij een dagelijkse dosering (1 x) met aquaplant op 0,1 uit (maar wordt dagelijks gedoseerd). Bij Profito was het niet meer af te lezen zo laag (bij dagelijks 1/7 deel van de weekdosering), wel het water in de cuvette licht verkleurd maar dan moest je goede ogen hebben.

Maar met veel doseren bedoel ik met name qua volume in verhouding tot CSM+B (en Aquaplant). Dit om aan te geven je minder doseert èn de volumeprijs lager ligt wat het in gebruik een goedkoper product maakt, zelfs als je veel meer zou moeten doseren van CSM+B.
De jerrycan is een goede tip!

Ik heb eerder gehoord dat de samenstelling van CSM+B kan wisselen per batch. Maar heb je dat ook gemerkt aan je planten?

Ik betrap mezelf op een fout. Ik gebruik de dubbele dosering Profito. De 1,5 moet 2 zijn dus.

Aan de planten heb ik niets gemerkt. Wel dat mijn ijzer gehalte ineens op rond 4 ppm zat komende vanaf 0,7 met csm+b poeder bij dezelfde dosering en testset. En dat binnen 2 weken. Deze schommelingen kunnen dus ook in de rest van de sporenelenten zitten en dat wil ik niet. Profito mag dan duurder zijn, de samenstelling is wel constant (op basis van gemeten ijzer).

mijn ijzer gehalte ineens op rond 4 ppm zat komende vanaf 0,7 met csm+b poeder bij dezelfde dosering en testset.
Dat is een fors verschil!

Deze schommelingen kunnen dus ook in de rest van de sporenelenten zitten en dat wil ik niet.
Ja uiteraard kan dat met de rest ook gebeuren. Begrijpelijk dat je dat niet meer wil als je zulks gemeten hebt.

En ja het is een hobby dus het mag best wat kosten maar je moet goed onderscheid maken wat je wel en wat je niet goedkoper koopt.
Natrium, kalium en fosfaat is gewoon een te simple manier om geld uit te sparen.
Bovendien is het uiteindelijk veel simpeler gewoon x hoeveelheid van je oplossing en nitraat, kalium en fosfaat zijn weer op niveau.

Nou ik ben weer ingelezen en ga denk ik maar zo'n set bestellen bij plantedbox.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan