Wat is er nieuw

Planten staan er niet florisant bij...

• Onderwerp starter Onderwerp starter linda185
  • Startdatum Startdatum
L

linda185

Guest
3FD37930-DBFF-4824-A8ED-2331846F87B0.jpeg
Met uitzondering van mijn Rotala Wallichii vind ik dat mijn planten er niet florisant bij staan..
Ze worden flets, bruin, ook de wortels van het de plant achterin worden bruin. Ook heb ik last van een beetje alg.
De Rotala doet het wel goed. Raar want dat zou een moeilijke plant zijn.
Gegevens:

Temp 24 graden
Ph 7 - 7,5
GH 6
Kh 3-4
Bodem Colombo flora base
Aquarium draait nu zo’n twee maanden
Elke week Colombo flora grow erbij
Lampen LED, zo’n 8 uur aan op halve sterkte

Ik wil ook zo’n mooi aquarium met van die frisse planten.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Weet je zeker dat de planten zelf bruin worden? Kun je het bruine er af wrijven?
Ik kan dat op de foto namelijk niet goed beoordelen.

Als je het er af kunt wrijven heb je te maken met diatomen (bruinalgen)

Linksachter in de hoek, die grasachtige plant, die stengels en zelfs wortels zijn bruin.
Het is geen bruinalg.. er zit wel wat groene alg..

Colombo Flora-Grow is een voeding waar het nodige in ontbreekt. Er zit namelijk geen NO3 en PO4 in. En dat is iets wat je plantjes hard nodig hebben.
Je gebruikt wel een semi aquasoil, vandaar dat sommige planten het nog 'redelijk' doen.

Dus voeding aanvullen met Colombo Flora Grow PRO en Colombo Flora Carbo.

@Cornelius: de flora carbo heb ik ook. Deze zal ik toevoegen..

Mijn fles flora grow is bijna op. Is de PRO het beste of is er nog iets beters op de markt ?

Heb je overigens de waarden met strips gemeten want die zijn niet echt betrouwbaar en het is beter om dit met druppels te doen zodat je een beter zicht op de waarden hebt.

Als de helderheid op de foto een beetje klopt dan lijkt het of de verlichting een beetje zwak is voor compacte plantengroei. Maar met zwakkere verlichting heb je wel een minder grote kans op algen.

Veel "mooie" aquaria met "frisse planten" maken gebruik van CO2. Carbo is een koolstofbron maar werkt minder sterk. CO2 is met jouw lichtsterkte denk ik ook niet heel erg nodig.
Micro en macrostoffen doseren lijkt me voldoende en zoals @Cornelius zegt zal de carbo ook wel een boost geven.

Op sommige lijkt wel alg te zitten zoals gezegd. Gaat dat ook weg als ik Carbo toedien?

@Cornelius: de flora carbo heb ik ook. Deze zal ik toevoegen..

Mijn fles flora grow is bijna op. Is de PRO het beste of is er nog iets beters op de markt ?
Gewoon doen. Planten gaan het altijd beter doen met een extra koolstofbron. De PRO versie zitten wel de benodigde macro's in.

Natuurlijk zijn er betere alternatieven, zoals bemesten via de EI. Brengt wel meer werk met zich mee door de wekelijkse waterwissels van 50%.
Maar het grote voordeel is dat je planten NOOIT een voedingstekort krijgen.En mochten er dan problemen ontstaan ligt het ieder geval niet aan de voeding.:thumbs:

Het licht zou ik nog niet aankomen: je plantjes doen het al niet super en al ga je dan extra licht geven word de vraag naar voeding alleen maar groter. (en daar heb je nu een tekort aan)
Waardoor de planten alleen maar in kwaliteit achteruit gaan en zelfs algen kunnen de kop opsteken.

edit:

Dat is een vraag die men niet zomaar kan beantwoorden. De 1e vraag waar jij een antwoord op moet hebben is: wat wil ik precies?
Ga op onderzoek uit en selecteer een paar mooie afbeeldingen van wat jij mooi vindt. Als je dat eenmaal weet kan je altijd beroep doen op de ervaring van de forumleden hier.

@John, de waardes zijn met druppels gemeten. Die strips zijn idd niet betrouwbaar...

8BE8CDC9-6C95-49DA-A916-0C7C29792286.jpeg

Dit vind ik dus supermooi...

Daar moet je flink investeren in een goede verlichting, planten, CO2 filter etc
Iedereen begint simpel en doet eerst ervaring op

Dat is idd supermooi. Maar dat is bijna de hoogste lat die je voor jezelf kan neerleggen.
Zoals Tom al aangeeft moet je de nodige ervaring hebben om dit te kunnen realiseren. En dan nog is het niet eenvoudig.
Leg de lat iets lager

Deze bak is van Pedro Rosa en mocht je toch de grenzen willen opzoeken:
hierbij de link met een uitgebreide beschrijving:https://tropica.com/en/inspiration/layout/Layout105/18935

• Leuk
Waarderingen: Tomg
Gewoon doen. Planten gaan het altijd beter doen met een extra koolstofbron. De PRO versie zitten wel de benodigde macro's in.

Natuurlijk zijn er betere alternatieven, zoals bemesten via de EI. Brengt wel meer werk met zich mee door de wekelijkse waterwissels van 50%.
Maar het grote voordeel is dat je planten NOOIT een voedingstekort krijgen.En mochten er dan problemen ontstaan ligt het ieder geval niet aan de voeding.:thumbs:

Het licht zou ik nog niet aankomen: je plantjes doen het al niet super en al ga je dan extra licht geven word de vraag naar voeding alleen maar groter. (en daar heb je nu een tekort aan)
Waardoor de planten alleen maar in kwaliteit achteruit gaan en zelfs algen kunnen de kop opsteken.

edit:

Dat is een vraag die men niet zomaar kan beantwoorden. De 1e vraag waar jij een antwoord op moet hebben is: wat wil ik precies?
Ga op onderzoek uit en selecteer een paar mooie afbeeldingen van wat jij mooi vindt. Als je dat eenmaal weet kan je altijd beroep doen op de ervaring van de forumleden hier.
Toch wil ik hier een opmerking over maken. @Cornelius geeft altijd goede tips, hij heeft dan ook gelijk wanneer hij zegt dat bij meer licht de tekorten groter worden. Eigenwijs als ik ben zou ik hier iets tegenin willen brengen. Mijn ervaring heeft me geleerd dat je moet beginnen bij het begin. Je planten zijn een aantal zaken beslist nodig om te groeien; licht, CO2, een juiste temperatuur en water. Het begint bij het licht! Bij geen licht kan je de rest toevoegen maar er gebeurt niets. Nu denk ik dat je eerste tekort een licht tekort is. Je leds staan aan 8 uur op halve, dus 50%?, sterkte. Zonder je leds te kennen denk ik dat dit te weinig is. Over het algemeen kan bruinalg ontstaan, vaak, in beginnende aquariums. Veel minder bekend is dat bij een te lage lichtsterkte bruinalg ook een kans heeft. Kijk naar je planten en zet je licht tot op 95%! Niet plotsklaps, doe dit langzaam. Nu gaan je tekorten toenemen, schrik daar niet van, je zult Carbo (vloeibare "CO2") moeten toevoegen. Dit gaat meer worden naargelang je lichtsterkte toeneemt. Blijf dus kijken in je bak. Zodra er zich iets van alg ontwikkeld zal je moeten nagaan waardoor dit is, tekorten opsporen dus. Daarnaast is er bemesting, fosfaat en nitraat nodig. Hoeveel? Ook dit vertellen je planten of de omgeving van je planten je. Blijf dus kijken naar je bak! Bij de zogenaamde Hollandse Aquariums, zoals @linda185 hierboven aangeeft, wil je niet weten hoeveel licht die mensen gebruiken, zelf heb ik dit trouwens ook. Te veel licht, dat in tegenstelling tot wat vaak gesteld wordt, heb je nog niet zo snel.

Ik kan EI echt aanraden qua plantenvoeding. De vissen vinden de regelmatige waterwissels ook fijn dat merk je als je eens een week overslaat en dan weer ververst. Via aquariumbemesting.nl kan je gewoon een complete mix bestellen. Ik zag er erg tegenop, maar het is erg makkelijk te doseren via het spuitje dat ik erbij besteld heb.

Ik zou toch eerst zorgen voor voldoende nitraat, fosfaat, koolstof en micro elementen.
En dan het licht opvoeren.
Je kan namelijk wel te weinig voeding hebben ten opzichte van hel licht maar niet snel teveel.

Ik zou toch eerst zorgen voor voldoende nitraat, fosfaat, koolstof en micro elementen.
En dan het licht opvoeren.
Je kan namelijk wel te weinig voeding hebben ten opzichte van hel licht maar niet snel teveel.
Je kan inderdaad te weinig voeding hebben t.o.v. het licht. Maar zolang je de allereerste vraag van een plant niet hebt, en dat is licht, weet je niet hoe groot die tekorten zijn. Vandaar mijn advies; zorg eerst voor de juiste hoeveelheid licht!

Je kan inderdaad te weinig voeding hebben t.o.v. het licht. Maar zolang je de allereerste vraag van een plant niet hebt, en dat is licht, weet je niet hoe groot die tekorten zijn. Vandaar mijn advies; zorg eerst voor de juiste hoeveelheid licht!
En daar ben ik het dus juist niet mee eens.

Voldoende voeding moet je begin zijn.
Anders begin je al met tekorten en alg problemen waar je soms heel lastig weer van af komt.

En daar ben ik het dus juist niet mee eens.

Voldoende voeding moet je begin zijn.
Anders begin je al met tekorten en alg problemen waar je soms heel lastig weer van af komt.

O.a. Christel Kasselman geeft in haar boeken aan dat de meeste aquariumplanten bij intensieve belichting beter groeien dan bij minder licht. Een beschadiging van planten door een te hoge belichting is nauwelijks te verwachten. Daarentegen is het gevaar veel groter dat bij te geringe belichting de assimilatie bij enkele planten zover wordt verminderd dat het compensatiepunt, het punt waarbij CO2- opname (fotosynthese) en -afgifte (ademhaling) even hoog zijn, telkens niet worden bereikt. Dat leidt uiteindelijk tot afsterven van de planten. Nu kunnen planten in een natuurlijke omgeving zich aan een te grote sterkte aanpassen door te groeien op schaduwplekken of dieper in het water, in het aquarium door de juiste plek te kiezen.

Een plant begint met lichtopname. Aan deze opname dient de bemesting te worden aangepast. De meeste tropische aquariumplanten kunnen veel meer licht aan dan wel eens gedacht wordt. De stralingsintensiteit kan in de tropen bij een heldere dag oplopen tot wel 150 kilo(!)lux. Hier meten we tussen 100, hooguit 120 kilolux.

Wanneer je met heel weinig licht wilt werken, niet onmogelijk dus, zal je heel anders moeten werken als nu gebruikelijk. Het toevoegen van bemesting kan dan zelf gevaarlijk worden. Waterverversingen kennen een heel ander ritme. We deden het vroeger zo, gewoon, omdat we niet anders hadden. Maar ook hier zag je, er wordt geredeneerd vanuit het beschikbare licht!

Met neer licht groeien de planten harder en hebben dus sneller voeding te kort. Ideaal is gelijk voldoende van beide maar dat is lastig te realiseren.
Daarom raad ik aan van het begin af aan voor voldoende voeding te zorgen. En geleidelijk het licht op te voeren.

Beetje kip en ei verhaal, het is maar net welke kant van de medaille boven ligt:
- groeien planten slecht omdat ze te weinig licht hebben?
- groeien planten slecht omdat ze te weinig voeding hebben?

Ben gebruikt andere inzichten als ik; en heeft prachtige kwaliteit planten. Ik gebruik ook andere inzichten als hij: en ook ik heb prachtige kwaliteit planten.
Bij Ben begint de basis in de volgorde licht - voeding. Bij mij begint de basis in de volgorde voeding - licht
Ikzelf gebruik namelijk deze stelling: meer licht vereist toevoeging van meer voeding. Door meer voeding toe te voegen, kan minder licht worden gebruikt.

En zo komen we beide op de bekende Weg die naar Rome leid

Ik blijf een beetje herhalend reageren op een dergelijk onderwerp,enwel verwacht van zo weinig planten geen optimale omstandigheden,het huidige bestand in hoeveelheid planten is te weinig om er alles uit te halen.
Meer en meerdere planten is de oplossing,investeer in meer planten en misschien wat meer soorten.Bekijk vervolgens welke ( nieuwe) planten aanslaan en breid deze desnoods uit.

Ik blijf een beetje herhalend reageren op een dergelijk onderwerp,enwel verwacht van zo weinig planten geen optimale omstandigheden,het huidige bestand in hoeveelheid planten is te weinig om er alles uit te halen.
Meer en meerdere planten is de oplossing,investeer in meer planten en misschien wat meer soorten.Bekijk vervolgens welke ( nieuwe) planten aanslaan en breid deze desnoods uit.
Hoe heeft een grotere hoeveelheid planten invloed op de kwaliteit ervan? Lijkt me juist als je meer planten hebt je ook meer voeding moet aanbieden. Probleem verhelpt zich zelf niet als je er meer van toevoegd? Het wordt juist erger lijkt me

Ok,dan gaan we op een mager plantenbestand zoals op de foto van de topicstarter allerlei toevoegingen loslaten om dat kleine beetje planten optimaal te krijgen,dat lijkt mij vooraf geen succesverhaal,en je hebt gelijk meer planten betekend ook meer voeding,maar als we nu eerst is wat meer planten toevoegen en de boel aan de praat krijgen.De kwantiteit (hoeveelheid) planten gaan we omhoog brengen en vervolgens gaan we de kwaliteit bijhouden in de zin van welke planten slaan aan,en daar gaan we verder mee uitbouwen en of uitbreiden.

Tom,als ik jou antwoord nu eens helemaal omdraaid dan zouden we met nog minder planten nog minder problemen hebben?.

Met neer licht groeien de planten harder en hebben dus sneller voeding te kort. Ideaal is gelijk voldoende van beide maar dat is lastig te realiseren.
Daarom raad ik aan van het begin af aan voor voldoende voeding te zorgen. En geleidelijk het licht op te voeren.
En ook voor die mening heb ik respect én waardeer ik.

Beetje kip en ei verhaal, het is maar net welke kant van de medaille boven ligt:
- groeien planten slecht omdat ze te weinig licht hebben?
- groeien planten slecht omdat ze te weinig voeding hebben?

Ben gebruikt andere inzichten als ik; en heeft prachtige kwaliteit planten. Ik gebruik ook andere inzichten als hij: en ook ik heb prachtige kwaliteit planten.
Bij Ben begint de basis in de volgorde licht - voeding. Bij mij begint de basis in de volgorde voeding - licht
Ikzelf gebruik namelijk deze stelling: meer licht vereist toevoeging van meer voeding. Door meer voeding toe te voegen, kan minder licht worden gebruikt.

En zo komen we beide op de bekende Weg die naar Rome leid

Meer licht meer voeding? Dat begrijp ik. Meer voeding, minder licht????? Dat lijkt me in tegenspraak?
confused-smiley.png

Ok,dan gaan we op een mager plantenbestand zoals op de foto van de topicstarter allerlei toevoegingen loslaten om dat kleine beetje planten optimaal te krijgen,dat lijkt mij vooraf geen succesverhaal,en je hebt gelijk meer planten betekend ook meer voeding,maar als we nu eerst is wat meer planten toevoegen en de boel aan de praat krijgen.De kwantiteit (hoeveelheid) planten gaan we omhoog brengen en vervolgens gaan we de kwaliteit bijhouden in de zin van welke planten slaan aan,en daar gaan we verder mee uitbouwen en of uitbreiden.

Tom,als ik jou antwoord nu eens helemaal omdraaid dan zouden we met nog minder planten nog minder problemen hebben?.

Ik doel erop dat wanneer je bv 2x zoveel planten neemt je ook 2x zoveel voeding moet toevoegen. Verander je niks aan de voeding en neem je vervolgens 2x zoveel planten dan krijg je 2x zo snel een tekort.
Ik weet niet waarom je eerst een boel planten zou toevoegen, vervolgens gaan kijken welke wegrotten en de overgebleven planten weer vermederen.
Je kijkt toch bij welke omstandigheden de plant optimaal groeit en past daar weer de omstandigheden op aan. Of je neemt planten die al bij de omstandigheden van je bak passen. Ieder zijn manier

Ik geef het op,Tom vertel jij maar aan linda hoe we dit bestaande plantenbestand naar een hoger niveau kunnen tillen.

Ik geef het op,Tom vertel jij maar aan linda hoe we dit bestaande plantenbestand naar een hoger niveau kunnen tillen.
Jij geeft snel op:juggle: ik probeer je gewoon te begrijpen, maar als je het niet uitlegt wordt het lastig:deal:

Ik heb het toch al uitgelegd,en ik bedoel niet om een aquarium extreem vol te zetten met planten,maar we kunnen toch meerdere planten inbrengen en zien/kijken welk resultaat dit opleverd,zonder er bij na te denken welke planten gaan wegrotten.
Als planten wegrotten in een korte tijd dan zijn er andere tekorten,vaak het benodigde licht,planten vertellen en laten ons zien waar het tekort uit bestaat.We moeten het niet wiskundig en op een manier willen benaderen waar plantenvoeding je van het is bij het aquarium van Linda en dat dit een oplossing zou zijn.Het doseren van plantenvoeding is al behoorlijk lastig voor iemand die net begint,en daar de juiste balans in te vinden.

Verder zie ik ook geen probleem om zoals je vermeld bij 2x zoveel planten ook weer 2x zoveel plantenvoeding te doseren,dat is toch van mindere waarde,dan doen we dat toch.Ik blijf er helaas bij om het plantenbestand uit te breiden.

Maar het zouden dan wel echte waterplanten moeten zijn.
Wat zou jou advies aan Linda zijn,

• Leuk
Waarderingen: Tomg
Als de helderheid op de foto een beetje klopt dan lijkt het of de verlichting een beetje zwak is voor compacte plantengroei. Maar met zwakkere verlichting heb je wel een minder grote kans op algen.

Veel "mooie" aquaria met "frisse planten" maken gebruik van CO2. Carbo is een koolstofbron maar werkt minder sterk. CO2 is met jouw lichtsterkte denk ik ook niet heel erg nodig.
Micro en macrostoffen doseren lijkt me voldoende en zoals @Cornelius zegt zal de carbo ook wel een boost geven.
Misschien benader ik het dan inderdaad te wiskundig:sorry: hierboven wat ik eerder zei

Ik heb het toch al uitgelegd,en ik bedoel niet om een aquarium extreem vol te zetten met planten,maar we kunnen toch meerdere planten inbrengen en zien/kijken welk resultaat dit opleverd,zonder er bij na te denken welke planten gaan wegrotten.
Als planten wegrotten in een korte tijd dan zijn er andere tekorten,vaak het benodigde licht,planten vertellen en laten ons zien waar het tekort uit bestaat.We moeten het niet wiskundig en op een manier willen benaderen waar plantenvoeding je van het is bij het aquarium van Linda en dat dit een oplossing zou zijn.Het doseren van plantenvoeding is al behoorlijk lastig voor iemand die net begint,en daar de juiste balans in te vinden.

Verder zie ik ook geen probleem om zoals je vermeld bij 2x zoveel planten ook weer 2x zoveel plantenvoeding te doseren,dat is toch van mindere waarde,dan doen we dat toch.Ik blijf er helaas bij om het plantenbestand uit te breiden.

Maar het zouden dan wel echte waterplanten moeten zijn.
Wat zou jou advies aan Linda zijn,
Die echte waterplanten, dat zijn er niet zoveel. De meeste aquariumplanten zijn nu juist moerasplanten...

Een echte waterplant is b.v.De vallisneria.

Overgens zijn de "echte" waterplanten deze die wanneer je ze bij de wortels beetpakt de bladeren verticaal omlaag vallen zoals bij de vallisneria,elke andere aquariumplant die het zelfde laat zien is een echte waterplant.

Planten zoals de echinodorus,,als we deze bij de wortelstructuur beetpakken,daar blijven de meeste bladeren van omhoog staan,en deze zijn geen echte waterplanten,maar uiteraard gewoon bruikbaar voor in een aquarium,en ja inderdaad moerasplanten.

Met zwakkere verlichting is de kans op algen inderdaad minder,maar waterplanten gaan soms snel groeien omdat ze naar het licht willen,dit wil dan niet pertinent zeggen dat dit een goede ontwikkeling is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan