Wat is er nieuw

Planten sterven af -> verlichting?

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
42
Hoi!

Een tijdje terug heb ik mijn TL's vervangen, sindsdien lijken mijn planten sterk achteruit te gaan.
Ik heb achter een 865 zitten van Philips, de planten achterin lijken het aardig goed te doen.
Voor heb ik een 827, ook Philips, en nu lijkt het erop dat vooral de planten voor af te sterven.
De bladeren worden dun, krijgen gaten en worden geel.
Ik voeg geen plantenvoeding toe, heb dit ook nooit gedaan en tot nu toe ging het goed.

Wat is de beste optie: Gaan bemesten, of kan het aan de verlichting liggen?
Alle tips zijn welkom! (Behalve een duur Co2 systeem, dit kan ik me niet veroorloven.)

Welke TL's zaten er voorheen in?

Ik had er een Juwel daylight inzitten en een Sera Jungle (meen ik), de Juwel gaf dezelfde soort 'paarse' gloed als de 865, de Sera ook gelig maar minder dan de 827

Ik gebruik ook net als velen de Philipsbuizen en dat moet niet het probleem zijn. Wat zijn je waterwaarden? Ik denk dat je toch wel plantenvoeding moet gaan gebruiken.Wat voor maat is de bak?
Je kan anders ook de 830 icm de 840 gaan gebruiken. Die combi heb ik ook want de 827 is me net wat te geel.

De 827 was ook het effect van dikke vingers, ik dacht de 830 besteld te hebben. Beter iets andere verlichting dan geen, want dat was het probleem. Balken waren beiden kapot.
Waterwaarden zijn goed, No3 is misschien iets aan de lage kant (rond de 10), verder geen verandering met normaal. Het is redelijk stabiel.
De bak is een 80cm van Juwel (rekord 800 formaat).

Ik heb al rondgekeken naar plantenvoeding, ik zie dat veel mensen Easy Life Profito gebruiken. Zou dat voldoende zijn? Ik ben altijd wat voorzichtig met dat soort toevoegingen, ivm garnalen.

Profito gebruiken veel mensen en dat is niet verkeerd. garnalen kunnen gevoelig zijn voor metalen maar dat hangt ook wel van de soort af en er zijn voldoende die garnalen combineren met plantenvoeding. Om risico uit te sluiten heb ik de garnalen altijd in een aparte bak.

Ik heb Japonica's, een stuk of 5 nog.

Dank voor de tip!
Vind echter direct 1 liter bestellen wel een beetje veel. Ik heb nooit eerder plantenvoeding gebruikt, en durf ook niet met zekerheid te zeggen dat het euvel in de bemesting zit.

Ja, dat is misschien wel wat jammer.
Anders forumlid Backplay even contacteren, hij heeft ook zeer goede plantenvoeding, en is zeer goedkoop.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan