Wat is er nieuw

planten sterven

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joyceke12
  • Startdatum Startdatum
J

Joyceke12

Guest
Hallo allemaal.

De afgelopen weken is me opgevallen dat mijn plantjes langzaam afsterven. Het begon met loslatende takjes uit het grind. Bladeren vallen af en worden bruinig. Wat kan ik het beste doen?
Zelf heb ik het idee dat de vissen wat drukker dan normaal zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Kun je wat over de bak zeggen en je planten??
En wat zijn je waterwaarden en voeg je wat toe aan de bak??

Vorige week heb ik mijn ph gemeten. Deze was 7.5. Kh was 4. Elke 2 weken geef ik mijn 80 liter bak easylife plantenvoeding. Ik heb 4 soorten plantjes in mijn bak. Waarvan 1 plant het onkruid van de aquariumplanten zou moeten zijn (er werd me verteld dat als deze dood gaat, er echt iets aan de hand is).

Zojuist een fosfaat test gedaan. Als ik het goed heb gedaan is het 0.1 mg op 10 ml.

Weet je verder ook waarden zoals de nitraat en no2??
Hoeveel voeding geef je en wat voor licht zit er boven en hoe lang heb je dat aan??
Misschien ook een foto van de bak??
Hoe meer info des te meer wij misschien kunnen zeggen 😉

Daar heb ik geen waarden van. Ik ga proberen zo snel mogelijk een foto te uploaden (gaat niet via telefoon denk ik?)

Het is standaard tl verlichting.

Veel soorten zijn Moerasplanten ipv echte waterplanten. Ze groeien boven water ook sneller dus kwekers telen ze boven water. Als ze onderwater komen moeten ze transformeren tot de onderwatervorm, en sterven ze eerst grotendeels af om daarna de onderwatervorm aan te nemen.

De meeste standaard lampen die ze mee leveren zijn niet zo heel geschikt.

Bij deze de foto's

img-20150219-wa0003.jpg

img-20150219-wa0004.jpg

aquaaa.jpg

img-20150219-wa0002.jpg

Botia zei:
Veel soorten zijn Moerasplanten ipv echte waterplanten. Ze groeien boven water ook sneller dus kwekers telen ze boven water. Als ze onderwater komen moeten ze transformeren tot de onderwatervorm, en sterven ze eerst grotendeels af om daarna de onderwatervorm aan te nemen.

De meeste standaard lampen die ze mee leveren zijn niet zo heel geschikt.

Ik heb de bak nu zo een maand of 3. In eerste instantie ging het niet echt super, maar daarna kregen de planten wel een echte boost. Nu sterven ze letterlijk af.

Echt niemand?

Wat zijn de waterwaarden nu en hoe lang heb je de verlichting aan en welke lampen gebruik je??
Voeg je verder nog iets toe aan de bak??

Ik voeg niks toe behalve de planten voeding van easylife. Heb nog geen waarden, omdat ik op dit moment merk dat de plantjes wat aan het bekomen zijn. Heb flink wat water ververst. Er groeien wat nieuwe scheuten uit de plantjes.
Hopelijk bekomen ze.

Ik hoop het ook, maar zonder die waarden wordt het voor ons wel lastig advies geven...succes!

De waarden zijn allemaal in orde. Er is aangegeven dat ik niet enkel easylife profito moet geven, maar ook de co2 van profito. Hiermee ga ik direct van start.
Het aquarium is ook erg snel bruin, 2 dagen na het verversen is de wand en bodem al erg bruin. Hiervoor heb ik algexit meegekregen. Laten we hopen dat het snel opgelost is!

Hi Joyce,

Waren de waarde toevallig 'in orde' volgens een winkel? (komt helaas voor dat winkels niet de waarden (=cijfertjes) geven, maar met vrij inhoudsloze termen komen)
En als het in orde was, waarom heb je dan eigenlijk alg-exit meegekregen?

Als het werkelijk in orde was had je (i) hier niet een topic geopend en (ii) dat spul niet nodig gehad, meen ik.

Heb je de bon van dat alg-exit nog? Zo ja zou ik zeggen terugbrengen / inruilen voor iets waar je meer aan hebt. Kort gezegd chemische troep die niet nodig is als waterwaarden in orde zijn en als waterwaarden niet in orde zijn niet de manier om de boel proberen op te lossen.

~ Ivo

Zelf heb ik de waarden op ph, kh, fosfaat en ijzer getest. Dit leek in orde (twijfelde, omdat ik nog nooit eerder water getest had). In 2 andere winkels was dit ook in orde. E�n kleinschalige winkel en ��n grootschalige winkel.
Ik heb aangegeven dat ik dus profito gebruikte. Er werd me verteld dat dit aangeraden wordt om dit in combinatie met co2 te gebruiken(bemesting voor planten).
Ook gaf ik aan dat mn aquarium 2 dagen na het verschonen al ontzettend bruin zag. Vandaar dat ik de algexit meekreeg.
Heb het spul inmiddels ook geopend en gebruikt. Laten we hopen dat het effect heeft. Mocht dit niet zo zijn horen ze hier zeer zeker wat van.

Nu heb je ons nog steeds niet verteld wat volgens jou 'in orde' is. Aangezien je blijkbaar naast plantenproblemen ook last hebt van alg, is er ergens toch iets niet 'in orde'. Helaas komen we zo niet zoveel verder....

Saskia geeft het ook al aan maar we willen graag de huidige waterwaarden weten.
Er moet toch ergens een tekort zijn als de planten niet goed groeien of alg vertonen.

De grote winkel heeft enkel met een teststrip getest (dus wat is volgens zo een strip in orde?). Volgens de winkel waar ik vandaag ben geweest zat er geen fosfaat en geen ijzer in.
PH 7.5
KH 5
Verder heb ik geen exacte info! Welke waarden moeten jullie verder nog weten?

Ook je nitraat (no3) is van belang, maar als je geen ijzer en geen fosfaat hebt, heb je mogelijk al je probleem. Planten hebben allebei nodig, samen met fosfaat en co2, om te groeien. Die plant met die rode blaadjes gaat sowieso dood zonder ijzer...

Voor het ijzer heb ik die Easylife co2 carbo meegenomen. Dus daarmee moet dat op peil komen. Even nagevraagd voor de zekerheid.

Easy carbo is helaas niet om ijzer omhoog te brengen, maar is een 'vervanger' van co2. Eigenlijk zou je iets als Easylife profito toe moeten voegen voor de andere voedingsstoffen, hoewel je dan nog steeds geen nitraat en fosfaat in je bak zou hebben...

Profito voegde ik sowieso al toe.
Van de winkel krijg ik te horen van wel. Mocht dit niet werken over een week of 2 nog eens laten testen en dan zou ik eventueel ferro moeten toevoegen?

Edit...ferro is hetzelfde als profito?

Welke winkel ben je geweest? Een speciaalzaak of een tuincentrum oid? Ferro is ook niet hetzelfde als profito namelijk en Easycarbo is niet voor ijzer. Ferro is wel voor ijzer.

Dat snel bruin worden,komt ook door je mooie witte bodem, werkt al een spiegel.
En is ook nog erg schoon.

Als je een bakje nieuw opstart, doe je er eerst snelgroeiers in.
Die halen de silcaten uit het water, wat i kraanwater zit.

En geen nitraat? 10 mg/l zou toch moeten,met die sprietjes.
Fosfaat is ook te weinig, 1.0 mg
Dus ,je voed wel, maar er wordt niets opgegeten.
Co2 Carbo is koolstof.

Ijzer zit in kleibolletjes met lateriet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan