freshstart
Member
- Lid geworden
- 18 november 2022
Ik kom er even niet helemaal uit.... Zouden jullie mee willen denken? Ik heb een juwel Rekord 60 van 54L (60x30x30). Voor nu staat de bak rustig op te starten. De bak heeft plek voor 1 balk. Op dit moment hangt er een T8 TL balk in: Sylvana gro-lux daylight 15w. Nu zie ik dat deze eigenlijk enkel voor de kleuren van je vissen zijn en niet voldoende voor de plantengroei. Desondanks is de kleur van de balk wel erg mooi en ben ik een beetje bang dat ik dit met een wittere balk moet missen...
Daarnaast heb ik ook nog een juwel colour-lite T8 TL balk liggen. Deze geeft 15W, 310 lumen en 11.000 Kelvin. Is deze wel voldoende boven de bak of net als de gro-lux enkel als 2e lamp? Deze gaan wel snel kapot bij mij.
Ik heb twee vragen:
1. Kan ik de gro-lux blijven gebruiken i.c.m. losse led strips? Zo ja, adviezen hierin? Het is toch zonde om 2 werkende balk en weg te gooien.
2. Als de gro-lux met led niet voldoende is, wordt bij een Philips TL T8 840 het licht dan niet te fel voor bijvoorbeeld de Anubias ?
Op dit moment staat er in de bak;
1) 2x microsorum pteporus (bladeren vertonen zwarte plekken, maar staan ook wel dichtbij verwarming)
2) anubias heterophylla (staat flink in licht)
3) 1 stengel hygrophila difformis, rest is dood
4) 2x microsorum pteporus Trident (nu recent wat meer bruin blad)
5) microsorum pteporus 'Green gnome' (op hout gelijmd)
6) aantal bosjes eleocharis acicularis, naald gras.
7) invitro bakje javamos op decoratie gelijmd (zit volledig onder alg)
8) minuscuul beetje Amazone kikkerbeet (grote spul is dood gegaan)
9) Recent staat er hoornblad in. Is nu bruinig aan het worden en 'kijkt naar beneden'.
Stond nog wat meer in, maar dat is inmiddels overleden (mede door bruin alg). Bruin alg neemt inmiddels iets af en er komt niet meer bij.
De bak staat op 24C. Ik voer wel planten voeding 2,5ml 2x p/w. Geen CO2, staat wel easycarbo klaar voor eventueel toekomstig gebruik (als de bak is in gedraaid).
Adviezen (uiteraard ook voor andere dingen) en vooral uitleg zijn erg gewenst! Ik ben beginnend en ben nog erg zoekende en lerende.
Daarnaast heb ik ook nog een juwel colour-lite T8 TL balk liggen. Deze geeft 15W, 310 lumen en 11.000 Kelvin. Is deze wel voldoende boven de bak of net als de gro-lux enkel als 2e lamp? Deze gaan wel snel kapot bij mij.
Ik heb twee vragen:
1. Kan ik de gro-lux blijven gebruiken i.c.m. losse led strips? Zo ja, adviezen hierin? Het is toch zonde om 2 werkende balk en weg te gooien.
2. Als de gro-lux met led niet voldoende is, wordt bij een Philips TL T8 840 het licht dan niet te fel voor bijvoorbeeld de Anubias ?
Op dit moment staat er in de bak;
1) 2x microsorum pteporus (bladeren vertonen zwarte plekken, maar staan ook wel dichtbij verwarming)
2) anubias heterophylla (staat flink in licht)
3) 1 stengel hygrophila difformis, rest is dood
4) 2x microsorum pteporus Trident (nu recent wat meer bruin blad)
5) microsorum pteporus 'Green gnome' (op hout gelijmd)
6) aantal bosjes eleocharis acicularis, naald gras.
7) invitro bakje javamos op decoratie gelijmd (zit volledig onder alg)
8) minuscuul beetje Amazone kikkerbeet (grote spul is dood gegaan)
9) Recent staat er hoornblad in. Is nu bruinig aan het worden en 'kijkt naar beneden'.
Stond nog wat meer in, maar dat is inmiddels overleden (mede door bruin alg). Bruin alg neemt inmiddels iets af en er komt niet meer bij.
De bak staat op 24C. Ik voer wel planten voeding 2,5ml 2x p/w. Geen CO2, staat wel easycarbo klaar voor eventueel toekomstig gebruik (als de bak is in gedraaid).
Adviezen (uiteraard ook voor andere dingen) en vooral uitleg zijn erg gewenst! Ik ben beginnend en ben nog erg zoekende en lerende.