Wat is er nieuw

Planten verliezen bladeren vanonder

Annelies319

Member
Lid geworden
1 september 2025
Leeftijd
36
Hoi iedereen,

Ik heb een probleem met mijn aquarium. Het is een juwel 110l. Ik heb ondertussen al een maand door dat al de stengelplanten, hun bladeren verliezen vanonder. Ze waren zo groot dat ik ze afgeknipt heb en terug gestekt, maar dan begint het proces gewoon opnieuw en verliest de stek zijn bladeren vanonder. Ik heb ondertussen root tabs gebruikt, co2 installatie gezet en all-in-one van planted box gebruikt.... niets lijkt te helpen.
Dit zijn mijn waterwaarden:
NH4: <0,05
NO2: <0,01
NO3: ong 7
pH: 6,5
KH: 7

Vissenbestand: 3 khuli Loaches, 2 blauwe gourami's, 3 volwassen guppy's, een 15tal babyguppys, 2 witte corydoras, 3 japonica garnalen, 10tal neocardina garnaaltjes

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Hier enkele foto's

Bijlagen

• 20260101_220800.jpg
    20260101_220800.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 26
  • 20260101_221111.jpg
    20260101_221111.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 26
  • 20260101_220830.jpg
    20260101_220830.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 26
Bedankt voor de waterwaarden, maar daar zijn wat foutjes ingeslopen. De combinatie pH/Kh is niet realistisch.

Ik verwacht dat we de oorzaak moeten zoeken in de plantbemesting en daarna mogelijk de belichting.
Dus graag wat meer technische info over de bak

Even wat informatie:
Planten vragen om naast een bepaalde lichtduur, en dat is over het algemeen zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden, een lichtsterkte om te kunnen groeien. Nu is die lichtsterkte, wat je dus beslist niet moet verwarren met lichtduur, voor elke plant anders. Rode plantenvragen gemiddeld een hoge lichtsterkte maar een langzaamgroeiende plant Anubias, die ik in jouw bak ook zie, willen juist een lage lichtsterkte. (Die je overigens wel te veel in het licht heb staan, zie ik.) Je kan die lichtsterkte vraag van je planten naast andere informatie online vaak gewoon vinden bij de aanbieders van planten. De lichtsterkte die je kan bieden aan je planten bepalen dus de groei van je planten, beter gezegd, de groeisnelheid van je planten mits je de voeding geeft die hoort bij die groeisnelheid. Hoe sneller een plant binnen bepaalde kaders groeit, hoe groter ook de voedingsvraag wordt. Overigens CO2 hoort ook gewoon bij voeding. De foto van de "gouden driehoek laat dit mooi zien. Nu even naar je vraag: Wanneer je plant de onderbladeren laat vallen kan er sprake zijn van een te lage lichtsterkte onderin je bak. Licht verliest namelijk sterkte door het water. Bepaalde kleuren in je witlicht spectrum meer en anderen weer minder. Waar ik nu even niet verder op in zal gaan. Maar je voeding kan ook een belangrijke rol spelen. Die informatie zou je dus moeten geven. Eigenlijk probeer zo volledig mogelijk te zijn. Hoe groot is bijvoorbeeld je bak? Welke verlichting heb je precies? Welke voeding geef je. Welke planten heb je precies? Duidelijke en complete informatie maken het geven van een juist advies sneller mogelijk! Succes alvast!

voedingsdriehoek.jpg

@Cornelius :
Ik heb een juwel record 800 en mijn verlichting is de standaardverlichting. Dit is 2 keer een day-lite 18 watt. Ik ken er niets van maar de ene heeft een warme kleur en de andere een koudere kleur. Ik kan ook niets regelen van intensiteit.
Ik meet sebiet nog eens want deze metingen zijn met druppeltesten gedaan en ik dacht dat deze wel accuraat waren.

Bedankt om mee te denken!

t

Oke, ik heb de pH en KH opnieuw gemeten en nu kreeg ik:

pH: 6,5

KH: 9

Wat dus nog minder logisch is blijkbaar (ik wist dit niet maar dankzij @Cornelius ben ik wat gaan opzoeken). Mijn dropchecker is mooi groen dus het kan dan niet aan de co2 liggen. Maar wat dan wel? Ik heb 1 spiderwood tak en wat dragonstones in het aquarium. Ik heb verder als substraat onder mijn zand, jbl manado. Ik heb momenteel nog twee potjes in mijn bak staan met wat steenwol (ik ga dit zsm planten)maar het probleem is er al veel langer dan die potjes.
Zou dit ph en kh probleem misschien aan de oorzaak kunnen liggen?

@benvo
Heel erg bedankt voor de nuttige info, ik ben nog een beginner, dit is mijn eerste bak. Maar ik wil graag begin dit jaar een ada 120p bestellen met alles erop en eraan. En ik zou het enorm zonde vinden als ik foutjes zoals deze met die bak zou maken. Ik leer hieruit dat ik me wat meer ga moeten verdiepen in planten en hun eisen. Ik weet zelfs niet goed welke planten ik heb... laat staan dat ik gekeken heb naar hun gewenste lichtsterkte en dergelijke. Ik ben al blij dat ik de epifyten niet in de grond gestoken heb.
Ach, ik ga beter mijn best moeten doen merk ik!
Dankjewel!!

Ik heb net even in mijn logboek gekeken en 22/12 waren pH 6,8 en KH 6. Wat wel zou kunnen. En toen had ik het probleem van bladeren verliezen ook al wel een maand denk ik.

Eerst wat algemene info:

als planten hun onderste bladeren afstoten heeft een aantal redenen;

- ze krijgen het minste licht en worden door de plant afgestoten omdat ze niet meer bijdragen aan de assimilatie
- herverdeling opgeslagen voedingsstoffen: als oude bladeren minder efficiënt worden haalt de plant de opgeslagen voeding daar weg om ze te hergebruiken in nieuwe groei.
- een CO2 gebrek: plant maakt wel lengte maar geen bladmassa. (nadruk op celstrekking ipv celdeling)
- een tekort aan voeding. Bij een tekort aanCO2 en nitraat verliest de plant eerder de bladeren
- we moeten ook niet vergeten dat dit normale plant fysiologie is, en niet altijd te wijten aan een tekort. Al kunnen tekorten het proces wel versnellen

Je gebruikt een AIO ( ik hoop wel de normale versie en niet de AIO lean-dose) en het CO2 gehalte lijkt goed en ga er vanuit dat je dropchecker mooi groen is als de lichten aangaan

Dus blijft er voor mij alleen de belichting over en misschien onvoldoende aanbod voeding vanuit de bodem(opbouw) Manando is het beste te gebruiken met JBL AquaBasis Plus
Van een Juwel day-lite is niet te achterhalen hoeveel lumen die geeft maar ik verwacht zo'n 1000 lumen per unit. Feitelijk alleen geschikt voor planten uit de groep easy.

Ik heb verder als substraat onder mijn zand, jbl manado.
onvoldoende aanbod voeding vanuit de bodem(opbouw) Manando is het beste te gebruiken met JBL AquaBasis Plus

Zelf heb ik enkel een 6cm dikke laag Manado met kleibollen en dagelijks EI kolombemesting.
De Manado is een lichte met “open” structuur en heeft CEC eigenschappen.

Het is toch niet de bedoeling door Manado af te dekken met een zandlaag zoals bij TS?

Het is toch niet de bedoeling door Manado af te dekken met een zandlaag zoals bij TS?
Dit kan prima hoor, heb dat ook in eerdere set ups gedaan en nu draaiende in de bak van mijn zoon. Manado is idd zeer luchtig en prima voor planten om in te wortelen, maar je moet ze wel extra voeding geven in dit substraat bij de wortels want alleen Manado is tekort.

Ik denk verder ook dat het een tekort aan verlichting is.

het is toch niet de bedoeling door Manado af te dekken met een zandlaag zoals bij TS?
klopt, het is niet de meest ideale manier van bodemopbouw.
Zand verstikt de poreuze functie van Manado, dus minder voordelen van zuurstof en bacterieontwikkeling wat word geremd. En dat kan een negatieve uitwerking op planten hebben.
CEC is ook weinig efficient als de bodem is afgesloten van de waterkolom en dat zal alleen plaatsvinden in de buurt van een externe voedingsbron zoals capsules e.d.

Dus, als ik het goed begrijp, de verlichting is niet veel waard en mijn bodem is ook niet zo goed. Als ik dit zou willen aanpakken ga ik ofwel andere verlichting moeten steken, ofwel enkel easy planten aanschaffen. En extra bodem bemesting? Ik heb al root tabs florenette van sera gebruikt en dit deed niet veel. Best dan die jbl aquabasis plus aan mijn bodem toevoegen?

Iedereen echt al super bedankt om me te helpen!

Best dan die jbl aquabasis plus aan mijn bodem toevoegen?
'jbl aquabasis plus' is de 1e laag die op de bodem komt en daaroverheen kom een dikke laag Manando.

edit; als jij een forse investering gaat doen in een ADA 120p met alles erop en eraan zou ik je aanbevelen om toch een goede plan van aanpak te maken.
Niet alleen prijstechnisch (omdat je dezelfde maat bak al 150,- euro goedkoper hebt (ILA)) maar ook goed nadenkt over je filtering, belichting, bodem en vooral ook plant technisch.
Dat voorkomt veel teleurstelling, irritatie en bezoekjes aan het forum omdat je hulp nodig hebt omdat je problemen ondervind die makkelijke voorkomen hadden worden :thumbs:

@benvo
Heel erg bedankt voor de nuttige info, ik ben nog een beginner, dit is mijn eerste bak. Maar ik wil graag begin dit jaar een ada 120p bestellen met alles erop en eraan. En ik zou het enorm zonde vinden als ik foutjes zoals deze met die bak zou maken. Ik leer hieruit dat ik me wat meer ga moeten verdiepen in planten en hun eisen. Ik weet zelfs niet goed welke planten ik heb... laat staan dat ik gekeken heb naar hun gewenste lichtsterkte en dergelijke. Ik ben al blij dat ik de epifyten niet in de grond gestoken heb.
Ach, ik ga beter mijn best moeten doen merk ik!
Dankjewel!!
Graag gedaan! Bij de online plantenaanbieders staat bij elke plant dikwijls wat het vraagt voor een goede groei. Gratis informatie wat je zeker iets aan hebt. Het is dus inderdaad een goed idee om te zorgen dat je de naam van een plant weet. Zelf bewaarde ik meteen de naamkaartjes die leveranciers bij hun planten staken. Met die naam kennis alleen is verdere informatie vaak al binnen te halen. Verder is het goed om te begrijpen waar de groei van een plant begint en dat is licht. Daarom staat in de gouden driehoek foto van mijn vorige reactie licht in top! Zodra er licht is wordt plantengroei mogelijk. Is er plantengroei volgt er een voedingsvraag. Er bestaat dus zoiets als een logische volgorde. Wanneer je een beetje die gedachtengang gaat volgen worden zaken beter te begrijpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan