Wat is er nieuw

Planten verliezen kleur

• Onderwerp starter Onderwerp starter MartijnK
  • Startdatum Startdatum
M

MartijnK

Guest
Hallo, misschien is deze vraag al gepasseerd maar er zijn al zoveel topics voor planten dat ik geen 160 pagina's ga afschuimen ^^

Mijn planten doen het niet zo goed qua kleur.. Ze groeien wel, maar na een tijd zijn de nieuwe blaadjes (van bvb Cabomba) zelfs niet meer zo kleurrijk zoals ze moeten zijn. En ik wil dat ze de kleur terug krijgen zoals ik ze in de winkel heb gekocht 🙂

Ik geef mijn planten elke week meststof mij (Easy Life Profito) en elke dag CO2 vloeibaar (Easy Carbo).
Er zit geen voedingsbodem in maar wel altijd voedingssticks bij de planten gestoken
Mijn aquarium is 190L en verlichting zijn 5 LEDstrips (2 helder wit. 1 warm wit, 1 RGB en 1 blauw) met daglichtcontroller

Hoe vaak ververs jij je water.

Daar zitten ook voedingsstoffen in,he.

Hoeveel voeding geef je, van elk?

wat zijn je waterwaardes, miss kun je daar iets uit halen?

Waterwaarden als volgt:

NO3: 25mg/l
NO2: 0mg/l
GH: 5�d
KH: 6�d
pH: 6,8
Cl2: 0,2mg/l

ik ververs elke week 20% water en elke maand filter schoonmaak.

Van de Profito geef ik 10ml per 100L water �> 20ml word altijd gebruikt (wekelijks)
Van de Easy Carbo: 1-2ml per 50L water �> 5-6ml altijd gebruikt (dagelijks)

Ligt het niet aan de kleur van je verlichting?? Heb je ook een foto van de betreffende planten?
Misschien dat je de Profito wat kan verhogen.

kleur van de verlichting is meestal overdag groen met blauw (+ de helder wit en wit an warm wit). Naar de ochtend en avond toe veranderd het groen voor even in magenta-achtige kleur met blauw. De led-strips branden eigenlijk 24u in dag- en nachtritme dus er komen veel kleuren aan te pas. En een al vooringesteld programma door de fabrikant dus ik denk wel dat de kleuren goed zitten 🙂

photo.php

ik hoop dat de foto te zien is.. ik weet ook niet anders hoe een foto moet toegevoegd worden :s

FB geeft aan dat de foto niet zichtbaar is 😉

martijnk6.jpg

Hallo Martijn,

Je leds zijn volgens mij niet goed geregeld. Planten hebben immers geen groen licht nodig , wel rood !!!! (fotosynthese)
er zijn heel wat artikels over te lezen op het web!!
Probeer de instelling van je leds eens te veranderen

Daar zat ik ook aan te denken OVL. Led wit en rood voor zoet water en wit en blauw voor zout.

Hoelang is het nacht ritme dan bij jou?

Al je planten doen het volgens mij niet zo goed
Het licht kan de oorzaak zijn
Kan je ook je fosfaat meten ?

De zonsopgang begint om 7u heel geleidelijk aan
Zon is helemaal onder op 23u, maar om 22u is het aquarium al aardig donker.

Fosfaat kan ik zo niet zeggen. Ik bezit die test niet

En is dit puur rood? of ook eerder magenta of een andere soort??

Ok dit is niet te geloven�

Met geluk een windows computer gevonden, programma geinstalleerd voor de lichtcontroller en dan aangekoppeld.

Nu blijkt dat door een fabrieksfout het blauwe kabeltje, de groene LED's laat branden en andersom.
Dus met de programma's was niks mis, wel met de LED-kabels��..
Even de 2 kabeltjes verwisseld op de controller, paar aanpassingen aan de sterktes van het licht en KLAAR.

Nu is er overdag mooi magenta licht met de andere LED's warm wit en helder wit! Bij zonsop- en ondergang een meer groene schijn (zoals het ook hoort geloof ik).

Iedereen hartstikke bedankt voor de tips!
Zoals je ziet, zelfs kant en klare techniek valt niet altijd te vertrouwen 🙂

De leds die ik in de winkel zag waren helemaal rood.

ben benieuwd of het nu beter gaat.

MartijnK zei:

Lijkt me een veel te lange verlichtingsduur.
Je geeft aan dat de duur van de zonsondergang ongeveer in een uur verloopt.
Als dat zo ook gaat met de opkomst heb je dus van ongeveer 08.00 tot 22.00 licht in de bak,dat is 14 uur als het klopt wat ik zeg.

hoelang heb jij het aan dan john? ik heb mijn lampen van 12 tot 12 aan. dat is inclusief uur opkomst en ondergang. dus 10 uur de lampen aan.

Ik zit nu rond de 11 uur volop licht want wil namelijk een flinke laag alg in de bak voor de vissen.

Okee. Was ff nieuwsgierig

Seabait zei:
MartijnK zei:

Lijkt me een veel te lange verlichtingsduur.
Je geeft aan dat de duur van de zonsondergang ongeveer in een uur verloopt.
Als dat zo ook gaat met de opkomst heb je dus van ongeveer 08.00 tot 22.00 licht in de bak,dat is 14 uur als het klopt wat ik zeg.

Volgens een aantal bronnen is het geen probleem om LED lang te laten branden, omdat het voor veel minder algenproductie zorgt en de planten er ook geen probleem hebben. In principe staat mijn verlichting 24u aan door het bijkomende maanlicht.

Ik heb zelf ook geen problemen met algen vorming 🙂

Even een update na een aantal dagen met de juiste kleuren verlichting:

Mijn planten doen het nu uitstekend! Ze beginnen veel beter te groeien en de kleuren komen stilaan terug en er komt zelfs een meer rode schijn op te staan bij bepaalde planten 😀

Onthouden dus: rood en blauw zijn d� kleuren voor zoetwater aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan