Wat is er nieuw

Planten verplaatsen tijdens opstart

• Onderwerp starter Onderwerp starter activ
  • Startdatum Startdatum
A

activ

Guest
Hoi allemaal,

Ik zat een beetje te twijfelen over waar ik dit topic moest zitten, hopelijk staat het hier goed of wil iemand mij anders helpen om hem te verplaatsen.

We zitten nu een aantal weken in de opstart en de bak is nog niet stabiel, maar de planten zijn flink aan het groeien en we komen er nu achter dat we bepaalde planten verkeerd ingeschat hebben met hoe ze zouden groeien. Die willen we dus verplaatsen en omwisselen met andere planten.
Dat is op zich natuurlijk niet zo moeilijke, maar we twijfelen over de timing, en de afweging daarbji is:
-Als we het nu doen zitten de planten misschien nog niet zo diep geworteld en maken dus minder troep met mee omhoog halen van voedingsbodem.
-We willen de bodem zo mim mogelijk verstoren zodat de bacterien lekker op gang kunnen komen en de bak z.s.m. stabiel wordt.

Maar wat is hier wijheid? Ik hoop dat jullie kunnen adviseren over wat we het beste kunnen doen.

Groeten,
activ

Ik zou ze nu verplaatsen.

Ik zou het nu ook doen hoor en ze er heel rustig uittrekken. Dat is een nadeel van een voedingsbodem.

We hebben gisteren de boel verplaatst, inmiddels was de bak stabiel. De planten waren zelfs instaat om alle Nitraat op te slurpen.
Nu hebben we echter tijdens het verplaatsen moeten concluderen dat we toch echt wat van de waterpest achtige plant er uit moesten gooien, die dingen worden veel te groot. Staan er nu dus drie in in plaats van vier.
Zou dat veel uitmaken voor het wegwerken van Nitraat? En als vervolgvraag: Heeft iemand een idee of dat spul uit te wisselen is met iets anders wat zet zo goed werkt maar wat compacter blijft? Hoogte maakt niet uit, maar dit wordt te breed om leuk te passen.

Waterpest staat er inderdaad bekend om dat het als een tierelier groeit 🙂 Je kunt drijfplanten proberen als je die niet al hebt.

Waterpest kan je het beste snoeien en alleen de toppen terug stoppen, de rest weg, of je kan het ook laten drijven.

Ik weet niet om wat voor bak het gaat maar met iets meer licht is de Drijfbamboe ook een erg mooie drijver ter vervanging eventueel.

We hebben gisteren de boel verplaatst, inmiddels was de bak stabiel. De planten waren zelfs instaat om alle Nitraat op te slurpen.
Nu hebben we echter tijdens het verplaatsen moeten concluderen dat we toch echt wat van de waterpest achtige plant er uit moesten gooien, die dingen worden veel te groot. Staan er nu dus drie in in plaats van vier.
Zou dat veel uitmaken voor het wegwerken van Nitraat? En als vervolgvraag: Heeft iemand een idee of dat spul uit te wisselen is met iets anders wat zet zo goed werkt maar wat compacter blijft? Hoogte maakt niet uit, maar dit wordt te breed om leuk te passen.

Wegwerken van het nitraat? Bedoel je misschien nitriet? Het laatste wil je kwijt, nitraat is naast fosfaat wel weer nodig voor je plantjes.

Wegwerken van het nitraat? Bedoel je misschien nitriet? Het laatste wil je kwijt, nitraat is naast fosfaat wel weer nodig voor je plantjes.
Nee, ik bedoel Nitraat. Op dit moment word 100% van het geproduceerde Nitraat opgelsurpt door de planten en dat vindt ik fijn want dan bouwt het niet op. Met een stuk minder planten zou er nitraat over blijven en het langzaam opbouwen. Of snap ik het nu verkeerd?

Nee, ik bedoel Nitraat. Op dit moment word 100% van het geproduceerde Nitraat opgelsurpt door de planten en dat vindt ik fijn want dan bouwt het niet op. Met een stuk minder planten zou er nitraat over blijven en het langzaam opbouwen. Of snap ik het nu verkeerd?
Nou ja, je nitraat gehalte behoeft geen nul te zijn. In mijn bak heb ik zo ongeveer een verhouding; NO3 (nitraat) 20 en PO4 (fosfaat) 2. Ik heb trouwens een plantenbak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan