Planten voeding


K

Kojo

Guest
Ik ben nieuw hier.

Ik had een vraag wat betreft planten voeding.
Ik gebruik co2 en de een zegt geen extra voeding de ander wel, wat is het nu? Je leest zoveel verschillende dingen op internet.
Misschien kan iemand mij het goede antwoord geven.
 
Hoi Koja

Wat bedoel je met extra voeding?

Planten hebben licht en koolstof (CO2) nodig maar ook kalium, nitraat, fosfaat en sporen.
Dus als ze dat nu niet krijgen ja dat hebben ze dat nodig.
Bij een bak met veel licht en CO2 meer als als een bak met weinig licht en geen CO2.
 
Thanks voor de snelle reactie.
Ik bedoel wat voor extra voeding?
Je heb namelijk zoveel soorten.
En de een zegt dit de ander weer dat.
 
Ik ben nieuw hier.

Ik had een vraag wat betreft planten voeding.
Ik gebruik co2 en de een zegt geen extra voeding de ander wel, wat is het nu? Je leest zoveel verschillende dingen op internet.
Misschien kan iemand mij het goede antwoord geven.


Dat is ook afhankelijk van welke planten het precies zijn bv want je hebt makkelijke en veeleisende planten.
Zijn een hoop soorten die het prima in je bak doen met de standaard aanwezige voeding dus dan hoef je niks extra's toe te voegen.
Ook zijn er planten die voeding via hun wortelstelsel opnemen dus dan is voeding in de bodem nodig en andere alleen via de bladeren dus dan zou er extra vloeibare voeding toegevoegd kunnen worden.
 
Dat is ook afhankelijk van welke planten het precies zijn bv want je hebt makkelijke en veeleisende planten.
Zijn een hoop soorten die het prima in je bak doen met de standaard aanwezige voeding dus dan hoef je niks extra's toe te voegen.
Ook zijn er planten die voeding via hun wortelstelsel opnemen dus dan is voeding in de bodem nodig en andere alleen via de bladeren dus dan zou er extra vloeibare voeding toegevoegd kunnen worden.
Welk standaard aanwezigheid voeding?
 
Met heel weinig licht en geen CO2 kan het best zijn dat de planten het aardig goed doen op de voeding van de vissen, maar er zullen op een gegeven moment elementen zijn die op raken.

Ik heb zelf een bak met heel veel licht en veel CO2 en ik voeg dus ook relatief veel plantenvoeding toe (middels een automatische pomp).

Ik raad aan om gewoon een complete plantenvoeding te kopen, dan zit je waarschijnlijk al aardig goed. Afhankelijk van de grootte van de bak zou je voor 50 euro 5 liter kunnen kopen, daar kun je lang mee vooruit.

Tenzij je een bakje van 60cm hebt, dan beter geen 5 liter want dan moet je er 10 jaar mee doen...
 
Ja hoor dat kan best.

Als je de verlichtings sterkte heel laag houd.
Hele makkelijke plantjes neeemt.

Maar als de ts CO2 toevoegd is de kans groot dat bovenstaand niet op gaat.
Dat of hij heeft geen idee wat hij doet en daar ga ik nog maar even niet van uit.
 
Klopt,moet wel een juiste balans zijn net als met alle andere dingen natuurlijk.
Is ook om aan te geven als antwoord op de vraag van Kojo dat het niet enkel zus of zo is en er daarom nou eenmaal zoveel verschillende antwoorden zijn.
 
Lastige vraag dus heb een gewone gezelschap bak verschillende planten die het goed doen. Licht niet al te sterk goede stroming. Zijn er nog voorkeur van planten die aan te raden zijn?
 
De reden dat je veel verschillende informatie vind is enerzijds omdat niet elke bak gelijk is en aan de andere kant omdat mensen te veel na praten en niet met eigen ervaring als achtergrond de vraag beantwoorden.

Dat laatste probeer ik altijd wel te doen.

Ook worden er nog steeds producten verkocht die kompleet flauwe kul zijn zoals spul wat fosfaat verwijderd om dat je daar alg door zou krijgen.
En dat is dus ook verwarrende informatie.
 
Lastige vraag dus heb een gewone gezelschap bak verschillende planten die het goed doen. Licht niet al te sterk goede stroming. Zijn er nog voorkeur van planten die aan te raden zijn?

Heb je wat info over je licht en de duur en een foto van je bak en weet je de huidige waterwaarden? Zo is makkelijker te beoordelen of er wel of niet extra voeding nodig kan zijn denk ik.
 
De reden dat je veel verschillende informatie vind is enerzijds omdat niet elke bak gelijk is en aan de andere kant omdat mensen te veel na praten en niet met eigen ervaring als achtergrond de vraag beantwoorden.

Dat laatste probeer ik altijd wel te doen.

#Metoo ;)
 
De verlichting is ongeveer 8 uur aan het is led verlichting van sera met timer enzo ertussen. De ph waarde is 6.8 heb een vol automaat. Voeren 1 keer per dag. De achterste plant is net gekort dus moet weer groeien. Dit bedoel je Jessicapilon?

1511705068443874518718.jpg
 
Weet je ook de waterwaarden van je bak en dan bedoel ik de nitraat en fosfaat en de gh en kh bijvoorbeeld? Hoeveel watt verlichting heb je op hoeveel liter?
Ik zou altijd de gewone plantenvoeding geven en afhankelijk van het licht en de planten eventueel bijmesten met stoffen als nitraat en fosfaat. Met een redelijke belichting is vaak al snel extra nitraat en fosfaat nodig als je ook co2 gebruikt en vandaar de vraag of je die waarden ook weet.
 
Ik weet de waarde niet helemaal, kan ze ook niet meten heb mijn test strips op ga ik deze week ff halen.
Maar volgens de laatste keer waren die goed.
 
Als je beter wil meten kun je beter druppels aanschaffen en een leuke koffer heb je al voor rond de 35 euro.
 
Staan volgens mij planten tussen die geen aquariumplanten zijn,weet je de namen van het grasachtige links en het lage rode rechts?
 
Ik twijfel ook of die links de Blyxa Japonica is maar kan ook best een niet aquariumplant zijn.
 

Terug
Bovenaan