Wat is er nieuw

Planten voor mijn geplande Borneo biotoop

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
41
Hoi!

Nu ik mijn visbestand en techniek zo'n beetje vastgezet heb, begin ik te kijken naar planten.
Het word een blackwater bak, er komen niet gigantisch veel planten in maar toch willen de vissen die ik uitgezocht heb nog wel wat plantjes om zich heen.
Het meeste zal op hout geplakt/gebonden worden, misschien een enkele plant die niet veel lichtbehoefte heeft in de bodem maar ik wil daar zo min mogelijk in hebben.

De planten die ik in gedachte heb zijn:
Cryptocoryne bullosa
Hygrophila polysperma
Limnophila sessiliflora
Microsorum pteropus
Blyxa japonica

Dit zijn allen planten die niet heel veel licht willen, en waarbij CO2 niet noodzakelijk is. Ik ben voor nu niet van plan om een CO2 installatie aan te schaffen, dus de planten moeten vrij makkelijk te houden zijn.
Iemand commentaar? Tips? Aanvullingen?

Blyxa voldoet niet helemaal aan je eisen van weinig licht en non-CO2 volgens mij..

Tja, moeilijk. Als je echt een biotoop wilt zou ik 1 of 2, hooguit 3 soorten planten kiezen. Bijvoorbeeld limnophylla, cryptocoryne en javavaren.

Die had er inderdaad niet bij gemoeten, ik zal hem even weghalen 🙂

Tja, moeilijk. Als je echt een biotoop wilt zou ik 1 of 2, hooguit 3 soorten planten kiezen. Bijvoorbeeld limnophylla, cryptocoryne en javavaren.
Drie was het idee ja, en dan nog een sloot drijvers erin, daar ben ik nog niet over uit

krijg je zoiets:
IMG_4688.JPG

De meeste kan je nog makkelijk vinden:
Cryptocoryne cordata
Cryptocoryne x purpurea
Schismatoglottis roseaspatha
Hymenasplenium obscurum
Piptospatha ridleyi
Bucephalandra sp.
Sommige Aridarum sp. en Homalomena sp.
En een paar Bolbitis sp., maar die zijn wat moeilijker aan te komen.

Hygrophila polysperma, Limnophila sessiliflora en Blyxa japonica zijn misschien wat minder geschikt omdat die er niet op hun best gaan uitzien.

Pistia stratiotes ?
Die drijver is zeker mooi, maar geen simpel plantje. Ook voor zover ik zie toch wel CO2 minnend, dat is echt een probleem want ik wil zeker geen CO2 toevoegen. Dat jaagt de kosten meteen weer een stuk omhoog en het moet niet al te duur gaan worden. (Lees: Het budget word al flink overschreden als je het mijn vrouw vraagt 😉 )

Buecephalandra misschien? Mooie plant!
Heeft al wel een stuk meer licht nodig dan sommige anderen, naar ik zo lees. Mooie plant, ik zet hem op de 'te overwegen' lijst want hij zit wel op het goede eiland 😉

Thanks, backplay, daar kan ik iets mee!
Ik ga ze eens op mijn gemak nakijken

Die drijver is zeker mooi, maar geen simpel plantje. Ook voor zover ik zie toch wel CO2 minnend, dat is echt een probleem want ik wil zeker geen CO2 toevoegen. Dat jaagt de kosten meteen weer een stuk omhoog en het moet niet al te duur gaan worden. (Lees: Het budget word al flink overschreden als je het mijn vrouw vraagt 😉 )

Heeft al wel een stuk meer licht nodig dan sommige anderen, naar ik zo lees. Mooie plant, ik zet hem op de 'te overwegen' lijst want hij zit wel op het goede eiland 😉

Thanks, backplay, daar kan ik iets mee!
Ik ga ze eens op mijn gemak nakijken
Bij mij zit het in een 30x30x30 bak met 12cm water, groeit als kool. Zonder co2, maar één vis in de bak en zeer weinig licht. In 4 weken zijn er 7 nieuwe planten gevormd. En nee, sommige bladeren zien er niet uit, maar dat komt omdat ik rommelig werk en er altijd water op valt. Als je bak helemaal gevuld is zou ke daar ook niks van zien.
IMG_20170618_223507.jpg
IMG_20170618_223523.jpg

Ja, je moet ook niet te moeilijke planten nemen idd😀

Nee, zeker niet te moeilijke planten, de nieuwe bak moet echt om de vissen draaien. De planten zijn er omdat de scholenvisjes plantjes wel waarderen en de Leeri's zullen er ook wel wat mee kunnen. Het word grotendeels wortelhout en vooral theewater 😉

Bij mij zit het in een 30x30x30 bak met 12cm water, groeit als kool. Zonder co2, maar één vis in de bak en zeer weinig licht. In 4 weken zijn er 7 nieuwe planten gevormd. En nee, sommige bladeren zien er niet uit, maar dat komt omdat ik rommelig werk en er altijd water op valt. Als je bak helemaal gevuld is zou ke daar ook niks van zien.
Bekijk bijlage 15900 Bekijk bijlage 15901

Zo dan! Dat zijn beste knapen, inderdaad. Toch bijzonder, een waterplant die geen water op zijn bladeren kan hebben.... Is dat je Parosphromenus bakje?

Zo dan! Dat zijn beste knapen, inderdaad. Toch bijzonder, een waterplant die geen water op zijn bladeren kan hebben.... Is dat je Parosphromenus bakje?
Ja, dat is mijn Parosphromenus bakje. En ze zijn gevoelig voor water omdat de druppels water de perfecte vorm hebben om licht (en uiteindelijk ook hitte) op één punt te concentreren, wat de bladeren verbrandt.

Ja, als je het zo bekijkt is het logisch inderdaad...
Hoe doen de visjes het? Of is het visje tegenwoordig? (dat las ik toch.. 1 vis... jammer)

Ja, helaas is het er maar één. De andere vond de achterkant van het filter te interessant... Hij heeft zich klem gezwommen. Ik heb nog de kleine over maar hij is veel schuwer sinds hij alleen is. Ik wil een paar soortgenoten halen, maar P. anjunganensis is moeilijk te vinden...

Ik ben tot nu toe alleen de Nagyi tegen gekomen, net de 'verkeerde soort' gekozen 😉

Dat valt héél goed mee.
Als je de groene soorten neemt kan je die makkelijk in de schaduw zetten. De gekleurde ook, maar die krijgen dan gewoon minder felle kleuren.

Die drijver is zeker mooi, maar geen simpel plantje. Ook voor zover ik zie toch wel CO2 minnend, dat is echt een probleem want ik wil zeker geen CO2 toevoegen.

Volgens mij haalt een drijfplant de benodigde CO2 rechtstreeks uit de lucht (zeker drijvers met boven-water blaadjes) dus de Pistia heeft geen CO2 toevoeging nodig...

Volgens mij haalt een drijfplant de benodigde CO2 rechtstreeks uit de lucht (zeker drijvers met boven-water blaadjes) dus de Pistia heeft geen CO2 toevoeging nodig...

Maar door co2 toe te voegen aan het water hebben aquaria met een kap wel een verhoogde co2 graad in de lucht lijkt me?
Daarvan gaan ze iets harder groeien toch?

Maar door co2 toe te voegen aan het water hebben aquaria met een kap wel een verhoogde co2 graad in de lucht lijkt me?
Daarvan gaan ze iets harder groeien toch?

Mja, dat maakt misschien een klein verschil maar ik denk eigenlijk dat er meestal wel genoeg CO2 is in de lucht. Ook onder de aquariumkap vermoed ik, het is nooit echt hermetisch afgesloten en de meeste mensen doen de kap nu en dan wel eens open nietwaar.

Het is toch ook een beetje een raar idee dat je CO2 (deels) zou toevoegen om de atmosfeer nog wat extra te "verrijken" vind ik eerlijk gezegd.
Het is enerzijds vrij ambitieus om dit via een CO2 setje te willen doen. 😉
En anderzijds: als er iets is dat in principe geen extra CO2 toevoeging nodig heeft is het wel de lucht vind ik 🙄

Je kan beter dagelijks je kap eens opendoen om een woordje te wisselen met je drijvers. Goed uitademen richting plantjes en klaar is Blackmoor 😛
veel goedkoper, een pak gezonder en zelfs effectiever door een dubbele werking: plantjes houden namelijk wel van een goed gesprek nu en dan 😀😀

Je kan beter dagelijks je kap eens opendoen om een woordje te wisselen met je drijvers. Goed uitademen richting plantjes en klaar is Blackmoor 😛

Haha, ja maar ik bedoel de co2 in de lucht als een bijkomstigheid. Als je al co2 toevoegd voor je onderwaterplanten....

De voorlopige keuze is gevallen op:
2x Limnophila Rugosa
2x Cryptocoryne Nevellii
3x Microsorum pteropus
3x Hygrophila polysperma
2x Pistia stratiotes
3x Vesicularia Dubyana

Er zullen er nog wel 1 of 2 vanaf gaan, heb nog even om te besluiten.
Ik wil liever niet al te dure planten in de bak zetten, omdat het niet een al te vriendelijk milieu voor planten is. Eerst zien hoe het gaat ontwikkelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan