Wat is er nieuw

Planten voor zwak belichte aquaria

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rubz
  • Startdatum Startdatum

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
35
Dag allemaal,

Ik heb een 60 cm aquarium. Met daarin aan planten:

Anubias nana;
Javavaren Windelov;
mosballen.

Nou ben ik benieuwd wat voor soort planten er nog meer in een zwak belicht aquarium kunnen. Er hangt bij bij een ��n 15 watt TL boven.

Ik heb naaldgras geprobeerd ging dood.
Valisneria gaat dood;
Micro ombrosum montecarlo of iets dergelijks ging dood.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn wat geschikte plantensoorten hieronder te posten?

Mvg. en alvast bedankt!

groeten Ruben,

Sorry ik begrijp het niet helemaal. Je hebt dus een 60 cm bak een 15 watt tl erboven? Wat houd zwak belicht in? Gaat dat om de hoeveelheid watts, of gaat het om het aantal uren licht? Dit heb ik ook boven mijn 60 cm bakken, is standaard.
Anubias, javavaren, javamos, cryptocoryne's, en vele andere planten kunnen daar dan gewoon in. Ik heb o.a. mayaca, eikenbladvaren, zwaardplanten, bacopa en penningkruid.

Groetjes.

Ja klopt. Ik heb 10 uur licht. Donker water en weinig licht. Bedankt voor de soorten ga ze even opzoeken!

Rotala rotundifolia is ook een leuke!
De meeste mos soorten, javavaren zoals als gezegd.
Rotala rotundifolia is toch mijn favoriet 🙂

Ik heb zelf 14 watt boven de 60 cm dus ongeveer hetzelfde. Planten die hier goed gaan: verscheidene Anubias soorten, javavaren, verschillende mossen, lilaeopsis novae-zelandiae, sagittaria subulata. Cryptocoryne soorten gaan ook. Ook de zwaardplanten zouden het goed doen bij minder licht, maar die worden denk ik wat massief voor een 60cm.

Rotala rotundifolia gaat het niet doen denk ik. Zal wel vet iel worden. Je hebt ook zo'n hele lage crypto toch? Die je als bodembedekker kan gebruiken?

Zwaardplant is ook mooi, ik hou wel van een vol beplant aquarium. Is het wijsheid om kleibolltjes bij cryptos of zwaardplanten te doen?

Veel vragen haha

We hebben hier een bak met heel weinig verlichting en de Rotala rotundifolia doet het prima! Groeid niet zo hard maar gaat wel stiekem door, hij word ook niet mooi rood maar blijft groen.

Rubz zei:
Rotala rotundifolia gaat het niet doen denk ik. Zal wel vet iel worden. Je hebt ook zo'n hele lage crypto toch? Die je als bodembedekker kan gebruiken?

Zwaardplant is ook mooi, ik hou wel van een vol beplant aquarium. Is het wijsheid om kleibolltjes bij cryptos of zwaardplanten te doen?

Veel vragen haha

Een Echinodorus kan best hoor in een 60 cm 🙂, als je op mijn link klikt zie je dat ik er 3! in heb staan (bakje is wel 40 cm hoog dan). En een kleibolletje bij de wortels is een goed idee, dat heb ik ook gedaan en daar doen ze het goed op.

Misschien een beetje plantenvoeding :!
en zoals hiervoor aangegeven sommige plantjes waarderen kleibolletjes bij de wortels

Rubz zei:
Rotala rotundifolia gaat het niet doen denk ik. Zal wel vet iel worden.
De Rotala rotundifolia in onze Superfish Aqua 60 met die ene PL lamp staat er absoluut niet zielig bij.
Het roze kleuren, dat gebeurt echter niet/nauwelijks, al moet ook gezegd worden dat in dat bakje nauwelijks plantenvoeding gaat.
De Hygrophila polysperma doet het trouwens ook bepaald niet onaardig.

Ik heb nu 2 Cryptocoryne molmanii gekocht. Die Rotala rotundfolia zou ik dan juist willen om zijn rode kleur. Maar ik lees dat die bij laag licht groen blijft? Dus bij u Mascha en IVo is die gewoon groen?

Jup, slechts de uiterste topjes vertonen wat roze. In essentie dus hetzelfde verhaal als Nickey ook aangeeft.

Weinig licht en H.Polysperma heb ik ook goede ervaringen mee. Het gaat wat minder snel maar aan de andere kant asl je bij dit plantej het gas opentrekt (veel licht) kan het ook zomaar zo hard gaan dta de lol er ook gauw af is.

Een neef van me heeft ook 1 crypto er in. De moederplant is eerst heel vol geworden en vormde na een jaar pas een eerste uitloper. Maar dat vind ik dus ook als het zo snel groeit is de lol er voor mij ook sneller af haha.

Mascha&Ivo zei:
Jup, slechts de uiterste topjes vertonen wat roze. In essentie dus hetzelfde verhaal als Nickey ook aangeeft.

Idd, gewoon groen. Maakt ook sterk uit waar het in het aquarium staat. Helemaal Inn de hoek was ie ook minder mooi dan in het licht (in een lage lichtbak )

Hallo,
Over planten gesproken; ik ga ook een aquarium beginnen, enig idee wat voor planten leuk zijn?
En hoe heten die planten voor op de grond als een soort tapijt?
En steek je die gewoon met een pincet erin?

SvenVerlaak zei:
Hallo,
Over planten gesproken; ik ga ook een aquarium beginnen, enig idee wat voor planten leuk zijn?

Misschien is het een idee om er een eigen topic voor open te maken, je kan ook kijken bij het topic "makkelijke planten voor beginners " en aniets help ik je wel via priv� bericht 🙂

SvenVerlaak zei:
Hallo,

Echt met makkelijke planten beginnen als je nog weinig ervaring hebt. Voor zo'n tapijt heb je vaak wel goeie verlichting nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan