Wat is er nieuw

Planten worden bruin en komen los.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Glenn11
  • Startdatum Startdatum
G

Glenn11

Guest
Dag iedereen,

ik heb m'n aquarium van 50x30x30 nu 4,5 maanden.
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik 7 plantjes gekocht, maar ze gaan stilletjes aan dood. De bladeren worden geel/bruin en verschrompelen wat. elke dag drijven er afgestorven blaadjes, takjes en stengels boven.
de planten zijn: echinodorus, cryptocoryn en een plant waar ik de naam niet van ken, maar ik denk dat het een soort bacopa is.
Na de wekelijkse verversing doe ik denitrol en ferropol van jbl in het aquarium.
Er komen ook groenachtige vlekjes (algen?) op de ruiten.. ik denk dus niet dat er een voedingstekort is. Het licht brandt ook zeker 10u per dag.
ik probeer er morgen foto's op te zetten.

mvg,

Glenn

Het zou al wel helpen dat je wat foto s post en je waarden weet.

Waterwaarde en foto's zouden zeer handig zijn.

Klinkt namelijk heel erg als een voedingstoffen te kort ( P04 / CO2 ).

Zitten er bij de Echinodorus en crypto's ook voeding bij de wortels ?

Waarom doe je er nu nog Denitrol in??
Dat kan in het begin prima maar nu zou de bak wel ingedraaid moeten zijn hoor.
Eigenlijk zonde van het geld denk ik.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

De waterwaarden:
No3 : iets meer dan 10 mg/l
No2 : 0 mg/l
GH : tussen 10 en 16�d
KH : 6�d
Ph : 7,2

Onder het grind ligt een voedingsbodem, dat was ik vergeten te vermelden.

Ik wist niet dat ik geen Denitrol meer moest toevoegen! op het potje staat: 'Altijd toepassen na elke waterverversing.' Ik dacht dus dat ik dit gewoon moest blijven doen... Bedankt voor de tip!

239923_0_82_img_14301.jpg

219729_0_82_img_14311.jpg

826237_0_82_img_14321.jpg

665629_0_82_img_14331.jpg

716798_0_82_img_14351.jpg

mvg,

Glenn

Wat ik aan bruin zie op de planten is denk ik bruinalg wat je vaak bij de opstart wel ziet.
Dit heb je dan omdat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is en het afval niet goed wordt afgebroken.
Daarnaast zie ik heel erg grof grind en ik denk dat dit misschien de oorzaak kan zijn dat de bacteriecultuur in je bodem niet ok is.
Als het goed is kun je de aanslag vrij simpel van de bladeren vegen.

Wat betreft de Denitrol. Zover ik las zijn dit bacterien die je telkens toevoegt. Normaal zou dat na zoveel maanden niet meer hoeven. Alleen is denk ik in jou geval er sprake van bruinalg en een slechte bacteriecultuur. Dus nu is het niet erg dat je het steeds hebt gedoseerd.
Als ik de eerste foto s zo bekijk van bv de Crypto dan staat die er op zich niet slecht bij, maar wel onder de bruinalg.
Wil je eens kijken of je dit er makkelijk met de vingers kan afwrijven?? het is denk ik een bruin/rood vettig laagje.

Ongelofelijk, ik kan het er inderdaad gewoon afwrijven! Wat een opluchting dat ze niet gewoon wegrotten 🙂
Gaat dit vanzelf weg eens de bacteriecultuur verbetert of probeer ik het meeste ervan zelf weg te wrijven?

Wat kan ik verder doen om de bacteriecultuur te verbeteren?

Hartelijk bedankt voor je reactie en je hulp!!

mvg,

Glenn

Ik zou ze zoveel mogelijk steeds schoonwrijven ja.
Weet je ook hoe hoog je silicaatgehalte is daar want je hebt wel erg veel bruinalg.
Normaal gaat dit vanzelf weg als de bacteriecultuur op orde is maar ik denk dat dit met jou bodem langer duurt of een probleem zal zijn.
Misschien dat andere leden meer ervaring hebben met deze grove bodem. Hier gaat ook snel vuil tussen zakken en dat geeft ook weer mogelijk bruinalg.

Het beste was geweest als je een bodem zou hebben die fijner was geweest.

je kan vaak bij de waterleverancier op de site zien hoeveel silicaat erin het water zit. hoe meer silicaten des te sneller de bruine alg meer kan worden want deze voeden zich namelijk met silicaten.

Zoals John al aangaf dit is inderdaad mede bruing alg. Dat groene wat je in de start post aangaf is waarschijnlijk groene punt alg, ontstaat meesstal door PO4 te kort of CO2 te kort.

Opzicht zou het ook handig zijn als je de P04 waarde kan meten 🙂

Om eventueel van de silicaten af te komen kan je snel groeiers in je bak zetten zoals , Cabomba, Waterpest, Hoornblad, Belgische groen. Deze nemen snel Sillicaten en andere stoffen op waardoor de bruin alg ontstaat.

Oh ja die groene was er ook nog. hoe groot is de bak en wat voor verlichting zit erboven??
Die vlekjes zie je wel vaker op de ruiten hoor en als dat niet op de planten zit dan zou ik het gewoon van de ramen afpoetsen.

KevinK zei:
Zoals John al aangaf dit is inderdaad mede bruing alg. Dat groene wat je in de start post aangaf is waarschijnlijk groene punt alg, ontstaat meesstal door PO4 te kort of CO2 te kort.

Opzicht zou het ook handig zijn als je de P04 waarde kan meten 🙂

Om eventueel van de silicaten af te komen kan je snel groeiers in je bak zetten zoals , Cabomba, Waterpest, Hoornblad, Belgische groen. Deze nemen snel Sillicaten en andere stoffen op waardoor de bruin alg ontstaat.

Snelgroeiers kunnen helpen bij veel silicaat maar ik denk dat de echte oorzaak aangepakt of verbeterd moet worden. Ik ken zo n bodem niet echt goed maar ben bang dat de korrelgrootte weleens de oorzaak mee kan zijn dat er nog geen goede bacteriecultuur is en daarnaast krijg je ook nog eens snel ophoping van vuil daartussen denk ik.

Ik heb momenteel jammer genoeg niets om de PO4-waarde te meten.. ik heb enkel die SERA quick test stripjes..
In de winkel dachten ze dat het niet aan een Co2-tekort kon liggen aangezien er maar een 7tal plantjes staan.. kan dat?

De silicaatwaarde van het leidingwater vind ik ook nergens op de site van de leverancier.
Ik gebruik wel een groot deel regenwater. Dit filter ik eerst over actieve kool. De hardheid van het leidingwater ligt hier erg hoog.
Ik weet niet of er meer, of juist minder, silicaten in regenwater zitten dan in leidingwater.

Bedankt voor de tip! een extra plantje kan er zeker nog bij 🙂

De vlekjes op de ruiten wrijf ik er wekelijks af met een filterwatje. Zolang dat geen kwaad kan, kan ik daar gerust mee leven 🙂

Mijn bak is 50x30x30 groot. Ik heb even gekeken welke lamp erboven hangt:

Degenbao DGHL-1540 230v/50Hz
Submersible aquariumlamp
white color/350mm

Deze zat er gewoon standaard bij.

Kan ik toch een goede bacteriecultuur krijgen met deze bodem? eerlijk gezegd zie ik het niet meteen zitten om alles er opnieuw uit te halen..

mvg,

Glenn

Glenn11 zei:
Ik heb momenteel jammer genoeg niets om de PO4-waarde te meten.. ik heb enkel die SERA quick test stripjes..
In de winkel dachten ze dat het niet aan een Co2-tekort kon liggen aangezien er maar een 7tal plantjes staan.. kan dat?

De silicaatwaarde van het leidingwater vind ik ook nergens op de site van de leverancier.
Ik gebruik wel een groot deel regenwater. Dit filter ik eerst over actieve kool. De hardheid van het leidingwater ligt hier erg hoog.
Ik weet niet of er meer, of juist minder, silicaten in regenwater zitten dan in leidingwater.

Bedankt voor de tip! een extra plantje kan er zeker nog bij 🙂

De vlekjes op de ruiten wrijf ik er wekelijks af met een filterwatje. Zolang dat geen kwaad kan, kan ik daar gerust mee leven 🙂

Mijn bak is 50x30x30 groot. Ik heb even gekeken welke lamp erboven hangt:

Submersible aquariumlamp
white color/350mm

Deze zat er gewoon standaard bij.

Kan ik toch een goede bacteriecultuur krijgen met deze bodem? eerlijk gezegd zie ik het niet meteen zitten om alles er opnieuw uit te halen..

mvg,

Glenn

CO2 niveau heeft eventueel te maken met het verbruik van de planten ( gebruik je CO2 ? ). Maar dit denk ik niet. Heb je veel beweging aan het water oppervlakte of een lucht pompje ?

het silaat niveau in het water kan je vinden onder Si of SiO bij de leverancier.

Qua bacterien in de bodem durft ik helaas geen zekere uitspraak te doen, wel weet ik dat je met dit soort grind / steentjes vroeg of laat ellende ga krijgen. Dit aangezien het vuil heel makkelijk tussen de steentjes kan komen en dit tot bodem rot kan lijden.

Ik zou zoiezo altijd je bodem heel goed afhevelen met een afhevel klok.

Ik heb een luchtpompje, dat zet ik wel maar af en toe eens op.. dat heeft een negatief effect op de CO2 dacht ik?
Er is wel wat circulatie aan het oppervlak door de filter..
Ik gebruik momenteel geen extra CO2.

Dat afhevelen heb ik nog niet gedaan. Ik ga deze week dan zo'n afhevelklok kopen 😉

Jammer dat de verkoper me daar niet even op gewezen heeft bij de aankoop van het grind. Had ik zelf ook nooit aan gedacht!

Naast de bruinalg zijn er ook wat blaadjes die doorzichtig worden en stengels die lossen. Heeft dit ook te maken met de bacteriecultuur?

mvg,

Glenn

Glenn11 zei:
Ik heb een luchtpompje, dat zet ik wel maar af en toe eens op.. dat heeft een negatief effect op de CO2 dacht ik?
Er is wel wat circulatie aan het oppervlak door de filter..
Ik gebruik momenteel geen extra CO2.

Dat afhevelen heb ik nog niet gedaan. Ik ga deze week dan zo'n afhevelklok kopen 😉

Jammer dat de verkoper me daar niet even op gewezen heeft bij de aankoop van het grind. Had ik zelf ook nooit aan gedacht!

Naast de bruinalg zijn er ook wat blaadjes die doorzichtig worden en stengels die lossen. Heeft dit ook te maken met de bacteriecultuur?

mvg,

Glenn

Een lucht pomp slaat CO2 uit het water, zeker aangezien je geen extra co2 toevoegt zou ik dit niet aanraden. Misschien een idee om een vloeibare koolstof variant toe te voegen, zoals easy life carbo ?

Ja helaas staan verkopers er om te verkopen en vaak kramen ze maar wat uit. ( zijn ook genoeg goede verkopers bij aquarium zaken hoor 🙂 )

Opzicht hebben planten problemen niks te maken met de bacteriecultuur. Hoeveel licht hangt er boven het bakje ?

Goed, het luchtpompje zet ik voorlopig dus niet meer aan en de easy life carbo breng ik de volgende keer ook mee van de winkel 😉

Ja, inderdaad.. en als beginner geloof je deze verkopers maar al te graag natuurlijk..

Submersible aquariumlamp
white color/350mm

Dit is de lamp die erboven hangt. Ik laat ze toch wel 10u per dag branden.

Bij de Crypto s zie vaak dat die wat minder worden omdat ze zich moeten aanpassen onderwater. Dat komt wel weer goed denk ik.
Carbo kan geen kwaad om te gebruiken. Daarnaast hebben ze graag een kleibol bij de wortels en in het algemeen wat plantenvoeding.

super! nogmaals bedankt voor jullie reacties!

mvg,
Glenn

Ik denk dat de snelgroeiers niet goed gaan blijven zitten met de grove bodem.
Of je moet ze drijvend in de bak zetten. Bij waterpest kan dit namelijk wel drijvend.
En let op dat je niet de koud water soort koopt. Tropische soort is de egeria najas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan