Wat is er nieuw

planten worden bruin/sterven af?

• Onderwerp starter Onderwerp starter yoeri1407
  • Startdatum Startdatum
Y

yoeri1407

Guest
Hallo!

Ik heb sinds 6 weken een Juwel Rio 125 aquarium. Alles verliep prima tot deze week. Uit het niets worden sommige bladeren van een paar van mijn planten bruin.

Daarnaast wordt van een andere plant de bladeren bruin en worden vervolgens glazig en vallen vervolgens eraf. Ik heb op forums en sites gekeken, maar daar kan ik geen concrete conclusie uithalen, aangezien iedereen steeds wat anders zegt. Daarom ook deze post 😀 is er iemand die enig idee heeft waar dit precies aan ligt?

Bij voorbaat dank!

wat voeg je toe voor de plantjes???

Duidelijk een voedings tekort.

Van welke planten. Heb je foto's?
Je zegt dat het een paar bladeren zijn van een paar planten, dus met de andere planten gaat het okee?
Geef je de planten voeding?

Komt bij sommige planten voor dat ze flink moeten wennen aan het onderwaterleven en dan flink teruglopen. Laten staan. Meestal komen ze mooi terug.

Duidelijk een voedingstekort= tekort door de bocht.

Ik heb 8 verschillende soorten planten en dit zijn de enige planten met problemen. Verder geef ik ze geen voeding om dat mijn lokale dealer mij verteld heeft dat het het beste is om helemaal niets toe te voegen. Had bij de originele post die foto's willen plaatsen maar mijn camera werkte niet echt mee, dus dan maar hier 😛

339194yoeri1407_0_82_20131022_224843.jpg

829216yoeri1407_0_82_20131022_224911.jpg

256727yoeri1407_0_82_20131022_225014.jpg

Boven de Rio 125 hangt een behoorlijke bak licht, waardoor de planten hard willen groeien. Als er niet genoeg voedingsstoffen aanwezig zijn krijgen ze voedingstekorten.

Nu kan je 2 kanten op gaan: meer meer meer (co2 en plantenvoeding toevoegen zodat de tekorten aangevuld worden) of minder (voor flink wat drijfplanten zorgen zodat het licht gedempt wordt en de planten daardoor minder voeding vragen).

Ik heb ook de Rio125 gehad en heb de ervaring met deze bak dat door de hoeveelheid licht er veel voeding nodig is. Dan zul je zoals Jones al zegt dmv drijvers bijvoorbeeld het licht kunnen dempen.
Ook niet langer dan 8 a 9 uur aan die lichten denk ik.
Mocht het dempen niet helpen dan is er waarschijnlijk een tekort ergens.
Het verhaal dat je niks moet toevoegen is onzin want planten hebben nu eenmaal voeding nodig en gelet op de verlichting boven de Rio125 moet je dan vaak wel wat toevoegen (of flink dempen).

Het kan soms voorkomen dat een plant nog moet aanslaan of naar de submerse vorm moet overgaan.
Maar het wennen van een plant kan niet al te lang duren denk ik.
De Crypto is wel een plant die af en toe moeite heeft met veranderde waarden en dus moet wennen.

Ik zou in ieder geval wel plantenvoeding gaan toevoegen.

Bij de crypto's een balletje klei bij de wortels doen en voor de rest een complete plantenvoeding gebruiken.

Heb je een nieuwe rio met t5 verlichting, dan heb je idd veel licht en is voeding sowieso noodzakelijk.
Drijvers bij de rio is naar mijn ervaring lastig goed te houden...licht hangt laag ennde drijvers lijken te verschroeien. Dan beter planten laten doorschieten en op die manier schaduw maken.

Wat zijn je waterwaarden.
Bij overschot fosfaat zie je dat ook wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan