Wat is er nieuw

Planten worden smerig en verschrompelen langzaam

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marco Gijsen
  • Startdatum Startdatum
M

Marco Gijsen

Guest
Anderhalf jaar geleden heb ik het aquarium ingericht met een voedingsboden en planten, het groeide als kool. Maar op een gegeven moment begon het verval; bladeren verloren hun kleur, een bruine waas verscheen over de planten, gingen slapper hangen en ontbonden langzaam. Het leek van plant tot plant te gaan. In die tijd had ik wel redelijk wat slakjes, nadat alle planten er lamlendig bij hingen was er bijna geen slak over.

In de tussentijd heb ik nog 3 keer zuurstofplantjes toegevoegd maar geen van allen hebben het lang uitgehouden. Dat kan ook gekomen zijn door mijn Platy's, maar die zijn inmiddels verkocht.

Ik heb de bak bijna helemaal opnieuw ingericht m.u.v. 3 oude planten, ik ben begonnen met vloeibaar CO2 toe te voegen en drupjes fosfaat, omdat ik dacht dat het wellicht aan een tekort aan voedingsstoffen lag. Maar nu na een week lijken de planten langzaam dezelfde symptonen te vertonen, ze groeien niet en ik hoop er met jullie hulp nu nog op tijd bij te zijn om het te redden.

Zie bijgevoegde foto's met beschrijvingen.

Iemand enig idee wat het probleem is en wat ik eraan kan doen?

Water
- 100L aquarium
- 24-25 gr. Celcius
- NO3 25mg/l
- NO2 0mg/l
- GH 7
- PH 7
- KH 6

Vissen
- 1 Microgeophagus Altispinosa
- 1 Loricaria Parva
- 10x Kardinaaltjes
- 2 jonge appelslakken
- 3 Mexicaanse dwergrifierkreeftjes

Onderhoud
- 2/5 van het water vervang ik wekelijks
- Witte filter elke week vervangen
- Zwarte, groene en blauwe vervang ik sporadisch en knijp ze eens in de paar maanden uit.
- Het uitknijpen heb ik vorige week nog gedaan, zie nog geen vooruitgang.

Licht
- 24V 28W 590mm ledverlichting (1.5 jaar oud)
- 75% verlichtingssterkte voor 9u per dag
- Het aquarium krijgt een uurtje half-zon in de zomer (kan geen betere plek vinden)

Plantenvoeding
- Voedingsbodem 1.5 jaar oud.
- 1ml vloeibaar CO2 per dag
- Soms een drupje fosfaat

Opmerking
- Na het sterven van mijn laatste appelslak verschijnen er nu weer kleine slakjes. Maar ik zie geen gaten in de planten die duiden op een probleem van slakken.

Al geprobeerd
- Antialg medicijn, mocht niet baten.
- Licht een uurtje langer leverde ineens veel alg op mijn ruiten op en heb ik snel weer teruggezet na twee dagen.
- Extra water verversen.

Alvast heel erg bedankt!

Groet,
Marco

Bruine aanslag en slappe bladeren nieuwe plant.jpg


Enkele bladeren met aanslag en vormverlies.jpg


Kleurverlies en bladverlies nieuwe zuurstofplant.jpg


Tijger lotus zakt langzaam in plaats van omhoog groeien.jpg


Twee oude zwaardplanten met kenmerkende symptonen.jpg
 
is je voedingsbodem niet aan het rotten? ik heb dit zelf ook wel eens ervaren met een oude bak.
maak eens een goede foto van je bodem.
wat betreft de alg zou ik je lichtduur een tijdje verminderen naar 6 uur per dag.
 
Het is een beetje lastig te zien op de foto omdat het donker is inmiddels, maar de bodem ziet er netjes uit. Bij het schoonmaken heb ik wel eens wat zwart spul onder het grind zitten tegen het glas, maar volgens mij zijn dit algen o.i.d. die daar groeien vanwege het licht. Mocht ik soms per ongeluk mijn voedingsbodem raken dan zie ik lichtbruin stof omhoog komen, zelfde kleur als het was toen ik het aquarium opzette. Ik denk niet dat het een rottende bodem is.

20170705_220547.jpg
 
Die planten komen duidelijk wat tekort.

Ik denk dat de bodem is uitgewerkt!

En dat is ook gelijk de reden dat bijna niemand hier een voedingsbodem gebruikt.

Je kunt overwegen om een goede plantenvoeding te geven. En de bodem te laten zitten.
Tevens kun je bij de echinodorus en de lotus wat jbl 7 balletjes stoppen.
Dit is een goede wortelbemester voor deze planten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan