Wat is er nieuw

Planten worden wit

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Hallo,

Sinds een tijd heb ik wat planten in mijn aquarium gestopt omdat ik terug ben gekomen op mijn mening dat een aquarium zonder planten schoner blijft.
Planten waren mooi groen toen ik ze kocht. Ik heb het glaswol eraf gehaald en gespoeld.
Platen staan enkel in grind aangezien ik alleen een grindbodem heb. Na een week werden de planten wit en doorzichtig. Met wat research op internet was het hoogstwaarschijnlijk co2 te kort. Ik heb hiervoor colombo floragrow varbo Co2 fertiliser voor gekocht en dien het toe volgens de gebruiksaanwijzing. 1 pompje per 50 liter. Mijn aquarium is 120 liter dus elke dag 2,5 pompje. om ze nog een boost te geven heb ik easy life profito aangeschaft en voeg dit ook toe volgens de gebruiksaanwijzing. 5ml per 50l dus 12ml per week. Ik doe dit nu 2 weken zonder enige vorm van verandering.
NtVspN.jpg

I6Zjkh.jpg

Info van mijn aquarium:
Inhoud 120l
Inwoners:
7 barbus tetrazona
2 corydoras
3 guppen
2 barbelen
1 algeneter
11 neon tetra
1 luipaardje

Ph8 kh5 gh12 no20
Water is helder, geen alg, schone bodem

Iemand een idee?

Ijzer moet ook in de bodem,he. Lateriet.

Ik heb het artikel doorgelezen. Mijn licht brand ongeveer 10 uur per dag. De planten hebben dezelfde symptomen als die in het artikel. De planten groeien wel maar de groeien niet echt solid zoals een waterplant moet zijn. Ze zien er heel fragiel en doorzichtig uit. Ik heb geen symptomen van algen aangezien ik helemaal geen alg heb. Ik heb er sinds gister wel een nieuwe lamp ingedaan aangezien de oude lamp al 2 jaar oud was. De nieuwe lamp is een GLO Aqua Glo T8 30watt 90cm

Wat ik me dus afvraag:
- Kan de plant de aangetaste delen genezen of moet er gesnoeid worden?
- Helpt het als ik een paar dagen het licht uitlaat?
- Hoeveel tijd neemt het normaal in beslag voor het mest en carbo gaat werken?
- Als de dosis carbo en mest iets verhoogd word is dit dan schadelijk?

Xifiz zei:
Wat ik me dus afvraag:
- Kan de plant de aangetaste delen genezen of moet er gesnoeid worden?
- Helpt het als ik een paar dagen het licht uitlaat?
- Hoeveel tijd neemt het normaal in beslag voor het mest en carbo gaat werken?
- Als de dosis carbo en mest iets verhoogd word is dit dan schadelijk?
- Ik zou snoeien. Er groet altijd wel weer wat terug. Mijn ervaring is dat wegsnoeien van aangetaste delen effectief is; aangetaste bladeren worden zelden weer goed.

- Licht uit laten: NEE ! Gezonde planten hebben 8 u/d licht nodig voor fotosynthese. Sommigen menen dat verduisteren alg doet afnemen, maar die heb je niet.

- Tijd: heb geduld ! Hoe lang zitten je planten al in je bak ? De overgang van emers naar submers varieert per plant, maar vraagt tijd.

- Voor Carbo zou ik de aangegeven dosering blijven hanteren; mest mag wat meer. Voeg je fosfaat en nitraat toe ?
Lees eens de artikelen op dit forum over de Estimative Index ! In mijn oude Rio 125 was ik binnen een maand van de problemen (alg; weinig groei bij 'lastige' plantjes) af nadat ik de EI begon toe te passen. Kijk maar in mijn Album voor het resultaat: zoek de Rio 125 maar eens op. In mijn nieuwe bak werk ik vanaf de start met de EI.

Verder is een pH van 8 echt hoog. Met CO2 of osmosewater breng je die omlaag. NO3 van 0 is ook te laag; platen hebben nitraat (en fosfaat) nodig.

Succes !

Kun je de waterwaarden posten??

Ijzer zit in de plantenvoeding en de gewone planten nemen dit op via de bladeren. voor moerasplanten kun je een kleibol gebruiken.

ik mis bij de waarden namelijk de po4 nog. de rest zag ik net al staan. met je waarden heb je nagenoeg geen co2 in je bak. je kan als oplossing ook eens bio co2 gaan overwegen.

Bedankt voor de reacties.
De pH, kH, gH en NO2 zijn momenteel de enige waarde die ik kan testen.
Ik had eigelijk gedacht dat de Co2 fertilizer ervoor zorgde dat ik geen co2 installatie ndig had.
Osmosewater? Ik weet wat het is maar waar kan ik zoiets kopen? Ik heb het nog nooit gezien ergens.
De ph schommelt tussen 7,5 en 8.0

Ik ga mn planten snoeien, maar ik neem aan dat er wel wat blad moet blijven staan.

Ik heb even wat gesnoeid in het aquarium. Alle slechte bladeren en takken weggeknipt en verwijder. Nu is de plant linksachter bijna geheel lichtgroen/wit. Kan ik het grote deel takken wegknippen? Onderaan komen alweer 5-6 nieuwe takjes met blad.

dXIsuT.jpg

Het plantje rechts van de plant hieboven heeft witte slierten (wortels ofzo) onder elk blad groeien. Volgens mijnhoort dit niet maar waarom gebeurd het? Bij mijn collega blijven de planten netjes en hier een warboel door die witte slierten. Ik heb de dosis profito mest verdubbeld. Normaal is het 12ml per week, ik heb er nu begin van de week 12ml in gedaan en halverwege weer 12ml. Dit zou toch een boost moeten geven?

Sommige planten krijgen zgn. luchtwortels dus dat is niet raar.
De plant links achter is een vrij lichte plant qua kleur hoor. Zoals ik het nu zie is dat wel normaal. wel kun je als je wil daar wat wegknippen hoor. Op de foto is het allemaal wat lastig te onderscheiden.

Met jou hoeveelheid planten denk ik dat ze aan de normale dosering voeding wel genoeg moeten hebben, maar goed wat extra kan niet veel kwaad nu.

Heb jij dit nu?
http://www.aquastorexl.nl/colombo-flora ... 50-ml.html

Dat is geen co2 maar carbo en dat heeft een soortgelijke werking.

Ik zal het allemaal even op zn beloop laten met de aanbevolen hoeveelheden mest en carbo.
Het is inderdaad zo een flesje. Ik wilde eigenlijk mn aquarium verbouwen omdat ik dit wat te simpel vond maar ik neem aan dat het beter is om even te wachten totdat allemplanten etc wat sterker zijn

Planten hebben ook enige weken nodig om goed aan te slaan hoor.

We zijn nu een aantal dagen verder en de planten zien er al stuk beter uit. De witte doorzichtige waas is verdwenen en de planten beginnen te groeien. Bij de aquariumwinkel heb ik een flesje PH Min gekocht en de ph zit momenteel op 7 7,5 dus daar ben ik ook al blij mee. Ik voeg de easylife profito en colombo carbo fertiliser toe aan het water sols voorgeschreven staat in de gebruiksaanwijzing. De vissen zijn ook weer blij, die vinden het heerlijk om tussen de planten door te zwemmen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan