Wat is er nieuw

Plantenadvies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jornoo
  • Startdatum Startdatum
J

Jornoo

Guest
Ik wil wat nieuwe planten aanschaffen voor dit aquarium maar ik weet niet helemaal wat mooi is.. Ik wou cabomba aquatica tussen de linker Echino en de vallisneria zetten, maar meer weet ik niet. Ik heb nog niet echt midden/iets meer naar achter-planten. Ik wou bestellen op aquaplantsonline. Heb daar al eerder plantjes besteld.

455246jornoo_0_82_img_20150201_131142862.jpg

587576jornoo_0_82_img_20150201_131142862_1.jpg

hey jorn

je zou eens bij andere forumleden rond kunnen kijken welke planten hun in de bak hebben staan en eventueel ruilen oid maar enkele leuke voorbeelden zijn:

-rode lotus om bv rechtsvoor te zetten
-mini lobelia cardinalis om een mooi straatje mee te maken van voor naar achter
-rotala rotundifolia voor de achtergrond en om wat kleurverschil te krijgen

en dan eventueel nog een mooie javavaren oid om aan de achterwand te maken bv aan de linker kant

en dan zou ik persoonlijk de cabomba verwisselen voor de limnophila aquatica deze word een stuk breder en vind ik persoonlijk wat mooier en is ook een makkelijke kostganger

maar voor je al die planten gaat bestellen en kopen die je graag wilt moet je ook naar de bemesting ervan kijken zonder voedsel gaan je planten het slechter en kunnen zelfs dood gaan

misschien kan je hier even zeggen hoe je techniek eruit ziet zodat we je beter kunnen helpen ,de planten die ik hierboven genoemd heb zijn makkelijke tot redelijk makkelijke planten

groetjes

Ik voeg dagelijks normale dosering EasyLife EasyCarbo toe, en 3 maal per week 6 ml EasyLife Profito. Volgens de verpakking zou ik 18ml per week moeten toevoegen maar ik doe dat gedeeld door 3 en dan 3x per week. Ook zitten er JBL kleibolletjes bij alle planten. Ik heb er nog 3 over voor de nieuwe Crypto en nog een plantje dat ik heb besteld. Dan zitten er intotaal 27 kleibolletjes in. Moet genoeg zijn. Temperatuur is 25 graden celsius. PH= rond de 7.

De standaard filter van de Juwel Rio 180 zit erin. Ik gebruik aan beide kanten 1 verwarming zodat het overal even warm is.

In mijn winkelwagentje bij Aquaplantsonline zit nu:

- 1x Cabomba aquatica
- 1x Cryptocoryne becketti
- 1x Micranthemum monte Carlo

Wat vinden jullie daarvan?

2 verwarmings elementen lijkt mij overbodig als je voldoende stroming hebt dan zou t overal even warm moeten zijn.

je geeft profito en easycarbo je zou dan nog naar de fosfaat en nitraat en kalium kunnen kijken ,ik durf zo niet te zeggen of kalium in de profito zit ? maar die stoffen hebben je plantjes ook nodig.

heb je je verdere waterwaardes ook ? zoals kh,fe,no3,po4 ?

en wat voor verlichting heb je en hoelang staat deze aan ?

op zich zouden de planten die je in je boodschappen lijst staan het wel gewoon moeten doen

Ik weet mijn andere waardes niet, hoe kan ik die goedkoop meten? Ik had vanwege beginnende draadalg even de lichturen teruggeschroefd naar 10 uur. Ik zag wel de testkoffertjes van SERA, maar die vond ik veeeeel te duur. De verlichting is gewoon de verlichting die bij de juwel rio 180 word geleverd. Niks speciaals.

Zou de verl terugschroeven naar 8 uur.
Waar heb jij gezien dat de koffer van sera duur is?
Kijk een bij zooplus.

En een 2de verwarminselement is idd overbodig, wat toontjuh dus ook al zei.

ik zou dan druppeltestjes nemen ikzelf gebruik die van jbl daar heb je ook navullingen van voor als de normale verpakking op is zeg maar

ik heb meerdere malen gelezen dat bepaalde testjes niet zo goed waren van sera ( veel afwijking ten opzichte van andere tesjtes vandaar dat ik ook jbl heb genomen

de druppeltestjes zijn ook niet 100% nauwkeurig maar je kunt zo wel ongeveer zien wat je waardes zijn om zo bij te sturen als dat nodig is

als je een fe , po4 , no3 test hebt dan ben je al een heel eind de goede weg op

het is goed dat je de verlichting terug hebt geschroeft minder lang licht is minder voedingsstoffen nodig voor de planten en dus minder snel een tekort want daar draait het eigelijk allemaal om tekorten voorkomen 🙂

mocht je draadalg nog niet weggaan zou je je licht nog terug kunnen schroeven naar 8 uur verlichten per dag maar eerst ff afwachten wat de alg gaat doen

ik zou iig geen complete koffer kopen dat is denk ik wat overbodig de 3 testjes die ik noemde zijn in principe voldoende daarmee doe ik het ook bij mijn bakken

De JBL 6 in 1 test? Kost �14,40 bij aquaplantsonline, dan haal ik ook tegelijk 1 cabomba aquatica. Dan heb ik maar 1x verzendkosten. Eerst even overleggen met m'n ouders

Dat is samen �50,00!!! Dat is voor mij veeeeeel te veel.. Dan maar een dood aquarium 🙁

Ik denk dat je met voeding best op de goede weg bent en zou niet adviseren meteen van alles te gaan kopen. Als je de lampen al korter laat branden, kun je ook eerst even aankijken hoe het gaat....

Ook even goed inlezen:

http://www.aquascaping-blog.com/?s=tekort

Succes! 🙂

Ik heb het stuk doorgelezen, maar het komt erop neer dat ik nu niet weet wat mijn waterwaardes zijn... Ik heb dus geen idee hoeveel co2, hoeveel nitraat enz.. in mijn water zit. Het enige wat ik ongeveer weet, is dat mijn PH ongeveer 6,8 is. En de rest van de stoffen blijken dus erg belangrijk te zijn. Als ik dat goed wil meten kost me dat weer veel geld. Probleempje 🙁

Voor idee�n kun je ook even in mijn album kijken, maar dat had ik geloof ik al eens gezegd 🙂

Vraag een dierenwinkel of ze kunnen meten voor je.
Vraag dan meteen of ze meten met druppels of met stripjes.
Laat de waardes dan ook opschrijven.

Of misschien ken je iemand die voor je kan meten.

Handigste is toch als je zelf zo'n koffertje hebt.
Misschien zou je er voor kunnen sparen?

Soms staat er op Marktplaats of zo ook wel een testkoffer te koop.
Maar dat durf ik zelf nooit aan, je weet nooit wat ermee gebeurd is.

Hier een site waar een testkoffer 40 euro kost:

http://www.wesdijk.nl/aquarium/watertes ... 01075.html

Deze kost 30 euro:

http://www.vijverkoopjes.nl/colombo-tes ... -in-koffer

De onderste website ken ik niet, maar ik denk een ander forumlid misschien wel.

Toch maar sparen voor een test box?

Trouwens, die colombo die wordt voorgesteld gebruik ik ook, prima ding 😉

Dat is toch wel een druppeltest weer?

Maar goed idee van het water laten testen in de LFS

Jornoo zei:
Dat is toch wel een druppeltest weer?

Je bedoeld die van Colombo?

Dat is een druppeltest, die andere ook, die van Wesdijk.

Jornoo zei:
Maar goed idee van het water laten testen in de LFS

De meeste winkels doen dat wel.

Laat in elk geval de waardes opschrijven.

Mooiste zou zijn als ze met druppels testen.
Sommigen doen dat.

Maar weer anderen gebruiken teststrips.

Het is in elk geval een goede tussen oplossing dacht ik zo totdat je zelf gespaard hebt voor zo'n testkoffer.

Nu moet je je niet opgedrongen voelen om zo'n testkoffer te kopen hoor, maar het is wel erg handig en gewoon gemakkelijk om in huis te hebben.

Ik begrijp het. Ik ga vanmiddag even langs de LFS, dan kijk ik daar ook even bij de plantjes. Misschien zit er nog wat tussen. Ik geef zo snel mogelijk de waterwaardes door.

als geld het probleem is moet je dus op een goedkopere manier zorgen dat alle stoffen in het water zitten de ei methode is er bv een van hierbij heb je geen testset nodig en is vrij makkelijk te hanteren

je kunt natuurlijk ook eerst eens kijken hoe de planten het gaan doen mochten ze het goed doen naar je zin is het prima maar mochten ze niet goed groeien of je krijgt alg dan kan je alsnog kijken wat je er aan kunt doen

Jornoo zei:
Ik heb het stuk doorgelezen, maar het komt erop neer dat ik nu niet weet wat mijn waterwaardes zijn... Ik heb dus geen idee hoeveel co2, hoeveel nitraat enz.. in mijn water zit. Het enige wat ik ongeveer weet, is dat mijn PH ongeveer 6,8 is. En de rest van de stoffen blijken dus erg belangrijk te zijn. Als ik dat goed wil meten kost me dat weer veel geld. Probleempje 🙁

Tja wat is veel geld he?
Je hebt ook niet alle flesjes direct nodig hoor.
Voor de co2 is de kh/ph van belang en dat zijn niet de duurste.
Verder ligt het aan jezelf welke jij denkt dat belangrijk zijn.
In de regel is een koffer wel goedkoper, maar ja ik begrijp wel dat dat een hele uitgave is voor je.

Als je fulltime werkt, is �30/�40 bijna niks. Maar ik vind het wel veel. Het is 1/3 van het geld wat ik atm heb..

Ja ik begrijp dat het voor jou veel geld is en eigenlijk is het met meerdere testen ook geen koopje.
Maar ja iedere hobby kost geld. Je hoeft ook niet alles in 1x aan te schaffen natuurlijk.

Ik heb bij de LFS even de waterwaarden laten testen. Het was weliswaar met een teststrip, maar dat is beter dan niets ^^
Hier de waarden:

PH = rond de 7
KH = 8
GH = 5
Nitraat = 10
Nitriet = 0

Zijn deze waarden goed? Zonee, wat moet ik eraan doen? Ik heb ook een gemengd bosje planten gehaald, omdat daar ook cabomba bij zat. Nu heb ik een mooie bos cabomba in het aquarium staan. Ook rechtsachterin waar nog een plekje was, staat nu waterpest. Kreeg er nog een plantje bij, daar weet ik de naam niet van. Ik heb ook een grotje gemaakt van 4 steentjes. Vind het er wel leuk uitzien 🙂

Rechts (met nieuwe grot)
189547jornoo_0_82_img_20150203_163345927.jpg

Midden (hoe heten deze 2 plantjes?)
149525jornoo_0_82_img_20150203_163352851.jpg

Links:
476425jornoo_0_82_img_20150203_163401235.jpg

En ja, dit staat ook in m'n fotoalbum. Sorry dubbel bericht 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan