Wat is er nieuw

Plantenbestand 'aquascape'

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robert1234
  • Startdatum Startdatum
R

Robert1234

Guest
Hey!

Een nieuw ingericht Rio 400. Moet een beetje een aquascape worden. Inrichting zo ver redelijk tevreden mee, kan altijd beter. Maar denk met de juiste planten erin en enige 'verjaring' het een mooi resultaat kan opleveren.

Nu de keuze voor de juiste planten. Wellicht hebben jullie nog goede tips of aanbevelingen!

Heb er zelf een paar opgezocht:
Tapijt: Echinodorus Tenellus
Groen: Anubias nana 'mini'
Rood: Alternanthera rosaefolia
Mos: Utricularia graminifolia

-koCqHGrKxVPEMETqBG2YlP-b-ic5P8i.jpeg

(zonsondergang-achtig)

(Tunnel ingang)

Visbestand moet ik nog over na denken. Zou er graag o.a. garnalen en relatief kleine visjes in willen houden.

start 07-01-2016
De bak is 151x51x66
4x54 watt daglicht
Co2 toevoeging
bemesting EI-methode
24 graden
'aquasoil' Ebi Gold (aquariumbemesting.nl)

waterwaardes eerste meting 15-01-2016
pH 6,8
gH 5
kH 4
nH4 0
No2 0
No3 0
Po4 0

alvast dank!

Grille inrichting.
Kan best dat de Ardenner breuksteen na verloop van tijd kalk gaat afgeven ivm het toevoegen van co2.
Je zou beter voor een steensoort zonder kalk kiezen.

Oh wel sh*t... altijd in gedachten gehad dat breuksteen echt een aquarium steen is, totaal niet aan gedacht of het ook samen gaat met een beplant aquarium
Wanneer ik elke week water ververs (EI) is het dan haalbaar om de stenen te houden? Het zal een hele onderneming zijn om deze stenen te vervangen.

Inrichting in natuurlijk naar smaak. Geef je ook wel gelijk, al denk ik dat met veel groen en mos het geheel veel rustiger oogt.

Ik zou misschien nog iets van Valisneria toevoegen rechts in de hoek. Dan kun je je filter een beetje wegwerken, want die is nu nog redelijk opvallend.

kan er lang of kort over doen... ardenner breuksteen gaat het em niet worden.

Dacht doe alles in ��n keer goed met mn nieuwe bak... totaal de steen over het hoofd gezien.
Ik ga niet opgeven en net die extra moeite en kosten maken om het nog steeds goed te doen.

@Biologist Klopt inderdaad, die interne filter is niet praktisch. zal ga ook maar gelijk kijken of die te verwijderen is. ik heb er sowieso een externe filter op staan.

Alternanthera rosaefolia is een lastige plant om mooi te houden , hij raakt gouw onder de alg .
En bij een verkeerde water waarde (voeding) krijgt hij last van gaten
Ik heb hem ook lang gehad , en uiteindelijk toch maar weg gedaan wegens terug komende problemen .

Groet John

Ken je toevallig een goed alternatief daarvoor?

over het algemeen zijn rode planten natuurlijk lastiger te houden. Wel heeft mijn bak nu optimale verlichting, wordt er Co2 toegevoegd en zal ik bemesting doen via EI-methode. Maar kan misschien de lastigere planten later pas toepassen wanneer de bak al wat langer draait.

Thanks, vind ik een mooi alternatief!

maar ja eerst die stenen voordat er planten in kunnen... :/
Lees wel dat de aquasoil het afgeven van kalk compenseert... maar is de vraag hoe lang dat goed gaat natuurlijk. Of de bodem niet verzadigd op een gegeven moment. Dat gaan we niet proberen.

Dan het gaat het een beetje off-topic:
Ik ga dan waarschijnlijk over op een graniet of basalt soort. Misschien iemand daar nog aanbevelingen voor stenen die goed passen in een 'aquascape' met het betreffende hout?
Indeling wordt met nieuwe stenen uiteraard anders.

Nieuwe layout... nieuwe kansen!

zit nu basalt steen in van splitkorrel.nl ( aanrader voor de mensen die opzoek zijn naar stenen)

suggesties voor eventuele aanpassingen? en suggesties voor planten bestand?

@Seabait ik denk dat dit wel wat vriendelijker oogt 😛

mmBxuzbqA6qq-5QAzyHf1RnOxPt6g80r.jpeg

mmBxuzbqA6qq-5QAzyHf1RnOxPt6g80r.jpeg

oke... nog ��n poging dan... hier de uiteindelijke layout!!... kost wat moeite en paar centen...maar oogt stukken beter!

Als er mensen zijn die advies hebben over een plantenbestand hoor ik het graag!
alvast dank.

u551vlCC3XBcEpkj-9G_Kr_N2IrTPB4Z.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan