Wat is er nieuw

Plantenbestand bij herinrichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter daanhoogervorst
  • Startdatum Startdatum
D

daanhoogervorst

Guest
Op dit moment heb ik een matig draaiende Lido 120 met maar een klein aantal planten, vooral mijn hygrophila polysperma doet het slecht; weinig groei en veel alg op de plant zelf.

Binnenkort wil ik mijn bodembedekking vernieuwen (na 5 jaar ;-) ). Dit word dan ook het zwarte zand van de hornbach. Zou ik na het vervangen van het zand het beste aan kunnen kijken of het belgisch groen opknapt of is vervangen verstandiger (wat is soortgelijk?!). Het bedekt op dit moment een dusdanig groot oppervlak dat er ook ruimte is voor twee plantensoorten.

Hallo Daan, ben nieuw op het forum maar zag je vraag de hygrophila polysperma wil veel licht. Heb je het idee dat hij genoeg krijgt? De regel is Alg vs Plant als je weinig planten houdt zullen algen ook sneller in het voordeel zijn. Altijd opzoek naar een balans.

Hoop dat je er wat aan hebt, bodembedekking zou ik je niet durven adviseren.

Groeten Ruben,

Hey Ruben,

Inderdaad wat nare ervaringen met het licht de afgelopen tijd.. ook begin ik hem wel een beetje zat te worden. (ik heb vanaf vandaag weer 12 uur licht 8:30-21:30) met een uur pauze (12:30-13:30).

Ik zou als ik zou er meer zuurstof planten in doen. Denk dat je bak wat uit balans is. Die dingen zijn taai dus is ook geen weggegooid geld. Adviseren ze ook bij opstartende bakken.Zie het wel aan mijn naaldgras. Wordt beschouwd als een slechte keus voor een startende bak. Die heeft dus ook een flinke tik gehad in mijn 60 liter bakje (draait nu 2 maanden).

Ik heb het nadeel dat mijn bak op dit moment eigenlijk helemaal op is, geen voedingsbodem meer..
Ook wat problemen met CO2 en het filtersysteem gehad..

Misschien toch tijd voor een nieuwe opbouw.

Hmm ja, je kan zelf het beste inschatten wat beter is. Overnieuw beginnen kun je weer een leuk nieuw biotoopje van scratch opbouwen. Ik zou zeggen kies alles van te voren uit. planten, decoratie, vissen de hele rambam. Beetje plan maken. En gaan!!!!!

Iemand anders nog een mening over bovenstaand 🙂?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan