Wat is er nieuw

Plantenbestand trigon 190

robbie0000

Member
Lid geworden
1 juni 2023
Leeftijd
42
Hallo iedereen,

mijn trigon 190 zit in de darkstart. Ik probeer een plantenbestand te bedenken maar kom er niet echt aan uit, wellicht dat iemand hier nog goeie ideeën heeft? Mijn trigon heeft de standaard belichting de multilux met day en nature, als filter zit er een extern aquael ultramax 1500 op. Co2 set zit er ook op met een atomizer. Plantenvoeding wordt de all in one van plantendbox. Als voorgrond plantjes wilde ik gras en monte carlo. Op de stenen anubias. Alleen midden achtergrond planten kom ik niet aan uit. Iemand ideeën?

Groet Rob

20231214_231334.jpg

Is dat aquasoil wat erin ligt, welk merk?
En hoeveel lumen per liter ga je instellen?

Zorg ervoor dat de anubias in de schaduw staat, terwijl de monte carlo veel licht verlangt. Kies planten uit die passen bij de verlichting die je gaat bieden. Zoals Cornelius al opmerkt: hoeveel lumen geeft je verlichting? Zoek planten uit die daar bij passen.

Gras en Monte carlo vragen een hoge lichtsterkte en je Anubias, een langzaam groeier wil dit nu juist niet, zoals @RobertDJ terecht opmerkt. Daarbij zou ik dan willen aangeven als aanvulling dat als antwoord op je vraag je eerst zou moeten kijken welke planten je leuk vind en meteen daarna wat die planten vragen om te kunnen groeien. Dat kan je vrij eenvoudig doen door te kijken bij de Online aanbieders. Zij geven bij alle planten wel zo ongeveer aan wat ze voor een goede groei vragen. Verder moet je nagaan of je aan die vraag kan voldoen. Bijvoorbeeld; je geeft aan dat je gras en Monte carlo wil in je bak. Als gezegd dit vraagt een hoge lichtsterkte, en dat is wat anders als lichtduur, je moet denken aan zo'n 45 + lumen per liter water. Wanneer je lampen die lichtsterkte niet kunnen geven is het zinloos om naar die plantensoorten te kijken. Bovendien betekend een hoge lichtsterkte ook vaak dat je extra CO2 zal moeten toevoegen. Wil of kan je dit niet betekend dit ook weer iets voor je plantenkeus. Ga hierbij NIET af op de adviezen van je Lfs. Zij hebben hele andere belangen en verkopen je, de goeden niet te na gesproken, alles met een advies waar je vaak twijfels bij kan hebben. Zoek dus zelf uit zoals ik hierboven al aangaf!

Op basis van persoonlijk advies kan ik je adviseren de "day" (9000 kelvin) te vervangen voor een color lamp. Dat scheelt een boel gedoe in de toekomst met algen.
Daarnaast: welke vissen wil je nemen? Sommige vissen hebben andere behoefte van planten dan andere vissen. Dat is iets om rekening mee te houden 🙂

Dat zou ik ook doen, een lamp die 9000 kelvin geeft is niet geschikt voor een plantenaquarium

Maar de lamp color geeft toch minder licht dan de day? De day heeft 9000kv en de color 4425kv de nature geeft ook maar 6500kv. Het vis bestand gaat over van mijn andere bak dit zijn 9 galaxy rasbora 8 dwerg rasbora wat algeneters en wat vuurgarnalen.

Voor je planten is een lamp van ongeveer 5000 kelvin het meest bruikbaar. Afhankelijk van je beplantingswensen moet je gaan bepalen hoeveel lampen van 5000 kelvin je nodig hebt.

Maar de lamp color geeft toch minder licht dan de day? De day heeft 9000kv en de color 4425kv de nature geeft ook maar 6500kv. Het vis bestand gaat over van mijn andere bak dit zijn 9 galaxy rasbora 8 dwerg rasbora wat algeneters en wat vuurgarnalen.
Een gemiddelde van zo'n 5000 Kelvin is het meest bevorderlijk voor je planten. Het komt overeen met de middagzon.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg

Kijk nu wordt het wat duidelijker zo bedankt! Nu is ook een overweging om een helialux met controller aan te schaffen maar lees daar de meest uiteenlopende dingen over. De een zegt doen de andere zegt dat het kwa licht opbrengst bijna niks uitmaakt. Wellicht iemand hier ervaring mee? Vindt namelijk het ook een een koste post maar goed als het beter is? Als ik zo de diagram lees is dan 5000kv niet voldoende voor bv monte carlo?

5000 kelvin zegt iets over kleurenspectrum van de verlichting. De lichtsterkte bij led lampen wordt meestal aangeduid in lumen.
Planten die veel licht verlangen, vragen minimaal 35 tot soms 50 lumen per liter.

licht en lumen copy.jpg

kelvinwaarde zegt niets over het succesvol laten groeien van planten

De helialux spectrum geeft 3000 lummen lees ik. Zal dat genoeg zijn voor mijn bak? Of is deze opbrengst nog steeds niet goed?

Koop maar dubbel zo groot plantenpakket als voor je bak aanbevolen wordt.
Dan kun je wat uitproberen.

De helialux spectrum geeft 3000 lummen lees ik. Zal dat genoeg zijn voor mijn bak? Of is deze opbrengst nog steeds niet goed?
Of dat genoeg is hangt af van je plantenkeuze. Je trigon zal netto ongeveer 170 liter bevatten. Als je medium eisende planten wil houden, dan heb je nodig :
170 x 30 lumen.
Easy planten is 170 x 20 lumen
Veel eisende planten is 170 x 40 lumen

Dan ga ik voor de niet veel eisende planten🙈.
Iemamd nog tips kwa planten keus zeker ook voor de voorgrond?

Je kunt rustig ervaren bij je, met wat je er vervolgens in doet

???toch moet je eerst zelf iets proberen, uit het forum verkrijg je info zo welbedoeld

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan