Plantenfilter maken


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,196
Ik zat me ineens te bedenken dat het misschien wel eens wat leuks kon opleveren als ik m'n rechthoekige plantenbak, waar nu een dode of overwinterende muntplant in zit, eens leeg zou schrapen, daar m'n lepelplant eens in zou zetten, en dat geheel zou aansluiten op m'n rio 180.
Het idee dat de planten wat nitraat zouden kunnen helpen verminderen bevalt me wel. En voor m'n lepelplant die ik steevast vergeet water te geven is dit waarschijnlijk ook een win win situatie.

Heb inmiddels al een beetje rondgesurft op het www ter inspiratie. Dan kom ik er een beetje op uit dat ik moet zorgen dat de bak een opvoer krijgt vanuit het aquarium, ik neem aan middels een opvoerpompje met een laag vermogen. En dat ik dan iets van een uitstroom moet maken weer terug het aquarium in, door een slang of buis aan te leggen vanaf de plantenbak weer terug het aquarium in. Die pomp die water aanvoert zal dan het water door het plantenfilter heen 'duwen', en als ik dan een gat maak op zeg 75% hoogte waar ik de uitstroom naar m'n aquarium maak vermoed ik dat zoiets wel goed moet kunnen komen.

Er zijn een paar dingen die ik graag nog even zou vragen aan jullie, ik kan het advies goed gebruiken.

Als eerste wat betreft de constructie. Is dit een goed idee van mij? Of is er een beter idee?
Hoe kan ik de aansluiting naar en terug naar m'n aquarium het beste realiseren? Bestaan daar nog tips en trucs voor? Andere dingen/ waarschuwingen waar ik op moet letten?

Heeft iemand misschien leuke/nuttige/'anders namelijk' links naar video's of andere info waar ik hier meer over kan lezen?

Misschien wel goed om erbij te zeggen, met m'n filtering zit het verder in orde. Het gaat me puur om het upcyclen van dingen die ik grotendeels al heb staan met als hopelijke bonus iets wat meehelpt om het nitraat wat te verminderen. Want dat bouwt zich met sluiers/goudvis voldoende op.

Veel dank vast!
 
Staat die plant in potgrond?
Dan krijg je drab en andere stofjes terug in je aqua.

Hydro korrels zo perfect moeten gaan.
 
2272574d8ad28b047e79f128904d1188.jpg

https://gyazo.com/2272574d8ad28b047e79f128904d1188
wat je beschrijft kan prima
of je doet wat ik doe en houd het alemaal in de bak zelf scheelt een hoop gedoe
 
Staat die plant in potgrond?
Dan krijg je drab en andere stofjes terug in je aqua.

Hydro korrels zo perfect moeten gaan.
Nu nog wel. Ik ben van plan om dat allemaal weg te halen en schoon te spoelen, dus geen aarde in de bak. Hydro korrels heb ik geloof ik ook nog ergens slingeren, dus ik zat inderdaad aan zoiets te denken, misschien filtermedia in plaats van de hydrokorrels. Zou zoiets meerwaarde hebben voor de filtrage?
Zat net nog iets verder te lezen over aquaponics, het schijnt dat zoiets als basilicum het ook goed doet in zo'n systeem (heb ik toevallig ook nog een levend plantje van), tomaat schijnbaar ook. Bron: https://vrijbuitersnest.nl/aquaponics-de-ins-en-outs-voor-beginners/

Iemand ervaring met groente in je aquaponicssysteem? Specifiek de versie met tomaten? Ik heb nog 5 cherrytomaatplanten in de vensterbank slingeren. Lijkt me eigenlijk best een leuk idee, een moestuin aan je aquarium.

2272574d8ad28b047e79f128904d1188.jpg

https://gyazo.com/2272574d8ad28b047e79f128904d1188
wat je beschrijft kan prima
of je doet wat ik doe en houd het alemaal in de bak zelf scheelt een hoop gedoe
Vet! Hoe smaakt de munt?
Wat een super goed idee met die haken! Toptip! Ga ik overwegen voor m'n rio 450!

De reden waarom ik de wortels niet in de bak zelf wil doen zijn m'n vissen en dan met name m'n sloopvis Fishie die alle wortels, drijvers, planten, etcetera op vreet. Ik denk dat de planten het op die manier niet zouden overleven ;).
 
haha da zal nie veel zijn voor de thee plantjes overleven het net zit maar weinig voeding in me water wat ook de bedoeling is.

drijf planten hebben veel zwakkeren wortels denk wel proberen waard alleen in het begin de wortels beschermen
 
In plaats van een opvoerpomp te gebruiken kan je ook de outflow van een al draaiend potfilter omleiden via een plantenbak. Dan alleen wel zorgen dat er voldoende afvoer uit die bak is, bijv door meerdere gaten te maken.

Ik had zelf een stel brede vijverbuizen (formaat regenpijp) aan elkaar gemaakt en aan de achterkant op mijn bak gelegd. Grote opening erin dus ik dacht dat dat wel snor zou zitten qua afvoer. Gaten bovenin de buis gemaakt en daarin de plantjes gehangen (overigens zonder substraat, gewoon de wortels in het water).

Alleen dat bleek toch wel een kwetsbaar ontwerp, want er vormde zich na een aantal maanden zĆ³'n klomp wortels dat zelfs die regenpijp het potfilter niet meer aankon en begon te overstromen. ^^' Heb daar gedeeltelijk zelf aan bijgedragen door plaatsing van een tussenschotje aan het eind (om een minimale waterhoogte voor de wortels te garanderen), maar toch.

Dus ik zou zeggen: maak een overdaad aan afvoer. ;-) Dan kun je best een leuk systeempje hebben.

OF.... maar dit is voor gevorderden:



Een bed met hydrokorrels o.i.d. en daar zulke overflows in plaatsen. Dat wil ik zelf op een dag ook gaan proberen. :D
 
In plaats van een opvoerpomp te gebruiken kan je ook de outflow van een al draaiend potfilter omleiden via een plantenbak. Dan alleen wel zorgen dat er voldoende afvoer uit die bak is, bijv door meerdere gaten te maken.
Ik vind dit ook geen gek idee wat je hier zegt. Sterker nog, ik vind het eigenlijk best wel een goed idee. Ga er eens even op zitten tekenen binnenkort. En je filmpje ook even rustig bekijken.

Thanks voor de waarschuwing uit eigen praktijk ook, goed dat je het even noemt... inderdaad iets om rekening mee te houden. Balen ook van die overstroming.
 
Er zijn mensen die hydrokorrels gebruiken als filtermateriaal..
Denk niet dat het veel toevoegt om je planten op filtermateriaal te laten groeien ipv hydrokorrels..
anders dan extra kosten natuurlijkā€¦

Maar een plantenbak met wat gaten boven je aquarium moet gaan werken hoor
 
Dat ding in de video maakt nogal wat lawaai hoor. Zeker met constante aanvoer van aqua water.
 
Dat ding in de video maakt nogal wat lawaai hoor. Zeker met constante aanvoer van aqua water.
Dat is zeer zeker waar. Maarja, misschien is @Barwaz wel slechthorend of doof, dat weet ik niet, nooit naar gevraagd. Dus dan mogen we oorverdovende opties niet uitsluiten vind ik. šŸ˜
 
Dat ding in de video maakt nogal wat lawaai hoor. Zeker met constante aanvoer van aqua water.
Moet de video nog rustig gaan bekijken, maar dit vind ik wel echt een heel goed punt wat je hier noemt, wat betreft welke uitvoering van zo'n systeem dan ook.
 
Zal de herrie niet schelen als je er een luchtslang op zet ipv open houd aan de boven kant?
 
Wel opletten met de extra opvoerhoogte als je de uitstroom van de filter gebruikt, dat zou wel eens een heel pak debiet kunnen schelen.
Voordeel van deze manier is dat je plantenbak zo niet vol drek komt te zitten, wat de opname van voedingsstoffen alleen maar tengoede komt.
 
Wel opletten met de extra opvoerhoogte als je de uitstroom van de filter gebruikt, dat zou wel eens een heel pak debiet kunnen schelen.
Voordeel van deze manier is dat je plantenbak zo niet vol drek komt te zitten, wat de opname van voedingsstoffen alleen maar tengoede komt.
ben jij eindelijk begonne met water besparen:D
krijgen van jouw ook nog keer update wat je gaande hebt?
 
ben jij eindelijk begonne met water besparen:D
krijgen van jouw ook nog keer update wat je gaande hebt?
Nee, ik heb nog niets kunnen opstarten.
Ik heb 3 problemen.
tijdgebrek
plaatsgebrek
lichtgebrek.
šŸ¤£
 
Beetje oud topic, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een leuk resultaat uitgekomen is :)
 

Terug
Bovenaan