Wat is er nieuw

Plantengroei in tropisch aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ralph0603
  • Startdatum Startdatum
R

Ralph0603

Guest
Hoi!
Ik heb ongeveer 4 weken geleden een aantal nieuwe planten toegevoegd aan mijn aquarium. De rode plant links achterin (Alternanthera roseafolia) groeit niet, wordt doorzichtig en verliest steeds meer blad. Ik voeg sinds het plaatsen van de nieuwe planten ook AIO van planted-box toe. Ik gebruik geen CO2 of EasyCarbo. Tevens heb ik het idee dat de Valisneria Nana het ook niet helemaal lekker doet. Ik heb de laatste waterverversing gedaan op 16-2 (ongeveer 20-25%).

IMG_3346.JPG
IMG_3340.JPG
IMG_3337.JPG

Visbestand:
3 guppen man
9 guppen vrouw
10 tetras
3 japonica garnalen
+/- 10 vuurgarnalen
2 zebraslakken

Temperatuur: 24-25 grd.
110 110 Juwel filter met van boven-beneden. witte fijnspons - nitrax - grove blauwe spons - citrax
Verlichting: 1x Novolux 80 - 10.5w LED. Staat aangesloten op een Day Controller. Start schemer 14:00 / 100% 14.30 tot 22.00 / start ondergang 22.00 tot 22.30.

Waterwaardes heb ik getest met druppelset(2 weken geleden aangeschaft).

15-feb​
22-feb​
pH
8​
7,5 /8,0
KH
10​
9​
GH
8​
7​
NH3
0​
0​
NO2
0​
0​
NO320mg10mg
PO42,0mg2,0mg

Mochten jullie nog iets willen weten, dan hoor ik dat graag. 🙂

Zoals het er nu uitziet heb je behoorlijk CO2 tekort. Je zit rond de 3 mg/l wat 23 mg/l zou mogen zijn. Verder is verglazing vaak, naast dus dat CO2 tekort, een bemesting probleem. Alternanthera wil namelijk een voedselrijke bodem. Ze houdt trouwens ook van een intense verlichting waar je Anubias, die je nu midvoor hebt staan, juist een beschaduwde plek wil.

Ik denk dat je niet echt veel licht hebt want ik heb een Aquatlantis gehad van 60cm met 54 liter en daar zat al 10W boven. Voor de rode plant ben ik dus bang dat je te weinig licht hebt en ook de stengels staan niet echt genoeg uit elkaar waardoor het licht er slecht bij kan.
Ook heb je erg weinig co2 boven de bak als je in de tabel kijkt. Ook begrijpelijk want je voegt geen co2 toe. Wellicht kun je eens proberen of carbo de planten zal helpen.

https://www.aquainfo.nl/co2-tabel/
Edit: Ben is me net voor dus

UPDATE:

Heb sinds afgelopen maandag een extra LED lamp toegevoegd (superfish retroled bright) van 18watt. Totaal nu dus 28,5 watt boven de bak hangen.
We hebben wat plantjes eruit gehaald en wat plantjes verplaatst. Voorlopig (nog) even geen rode planten, eerst even kijken wat er nu gaat gebeuren met het toevoegen van nieuwe planten / nieuwe lamp.

16-3 water voor 25% vervangen
16-3 5 ml AIO van planted box toegevoegd
16-3 18w led lamp toegevoegd

Water waardes gisteren:

PH 7.5/8.0
KH 7
GH 7
NH3 0
No2 0
No3 0
Po4 50mg/l

IMG_4790.JPG

Ik voeg dus nog geen CO2 toe, adviseren jullie mij om deze wel toe te gaan voegen? Easy Carbo bijv?

Easy carbo is geen co2 maar een koolstofbron. Het is zeker geen vervanger van co2 in gas vorm maar kan wel helpen algen te beperken. Met carbo is het ook zo dat je niet alsnog veel verlichting boven je bak moet hangen.

Als je op lange termijn planten wil gaan houden zou ik toch even verdiepen in een co2 systeem met fles.

UPDATE:

Heb sinds afgelopen maandag een extra LED lamp toegevoegd (superfish retroled bright) van 18watt. Totaal nu dus 28,5 watt boven de bak hangen.
We hebben wat plantjes eruit gehaald en wat plantjes verplaatst. Voorlopig (nog) even geen rode planten, eerst even kijken wat er nu gaat gebeuren met het toevoegen van nieuwe planten / nieuwe lamp.

16-3 water voor 25% vervangen
16-3 5 ml AIO van planted box toegevoegd
16-3 18w led lamp toegevoegd

Water waardes gisteren:

PH 7.5/8.0
KH 7
GH 7
NH3 0
No2 0
No3 0
Po4 50mg/l

Bekijk bijlage 293868

Ik voeg dus nog geen CO2 toe, adviseren jullie mij om deze wel toe te gaan voegen? Easy Carbo bijv?

Voor een mooie plantenbak is CO2 nodig. Het kan zonder wat dan wel weer je plantenkeuze beperkt want je zal dan met heel weinig licht én waterverversingen zo om de twee, drie maanden moeten gaan werken. Voorin je bak zie Anubias staan. Haal die even uit het licht en zoek daar een beschaduwde plek voor. Links en rechts zie ik Echinodorussen, die moeten flink wat bodenvoeding hebben, kleibolletjes of capsules. Overigens zijn bijna alle aquariumplanten, moerasplanten, zorg dus voor bodemvoeding. De Ludwigia die ik zie, is het een repens? Die wil in elk geval ook wat licht én voeding. Vallisneria soorten sterven wel vaker wat af maar komen er veelal ook wel weer bovenop, gewoon niks aan doen dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan