Wat is er nieuw

Plantengroei valt tegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter McCrappin
  • Startdatum Startdatum
M

McCrappin

Guest
Hallo,

De planten in mijn aquarium (250 liter) groeien wel, maar niet in een dusdanig tempo dat ze de algen buiten de deur kunnen houden. Ik heb bewust gekozen voor planten die niet teveel eisend zijn.

Planten die ik op dit moment in de bak heb staan:

- Sterrenkruid
- Hygrophilia Difformis
- Cryptocoryne Usteriana
- Bolbitis Heudelotii

Daar komen nog bij - Naaldgras en Myriophyllum Guyana

Waardes vandaag gemeten:
NO2 0,0
NO3 10 mg/l
NH3 0,5
PH 7,5
KH 10
PO4 0,5

C02 installatie is aanwezig. Deze staat aan en CO2test kleurt op dit moment nog lichtblauw (ben ik rustig aan het verhogen) Deze heb ik afgelopen zondag nog verhoogd, dus ben hier de effecten nog van aan het afwachten.

Ik voeg 3x per week sporen toe en 2x per week Kaliumfosfaat, Kaliumnitraat en Kaliumsulfaat.

Licht is een Daytime Eco met 2x Ultra White en 1x Neutral white en brand van 11.30 U tot 21.00 U in verschillende sterktes (opbouw in lichtsterkte)

Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt. Groet Harry

NH3 hoor je niet te meten; dus je stikstofkringloop is niet 100%. je Po4 tov No2 is wat laag, mag gerust 1 zijn.
Met je pH en KH waarden is je co2 inderdaad wat laag, die kun je nog wat opschroeven.
Je licht brandt wel vrij lang, 9,5uur waar 8u prima is. Hoe langer het brandt, hoe meer voedingsstoffen en co2 nodig zijn.

Je co2 kan inderdaad een stuk hoger, naar lichtgroen je dropchecker, dus flink meer co2 toevoegen. Dan zal je al een groot deel van je problemen verhelpen

Kennelijk is je bak nog in opbouw? Dan is het al goed om eens wat geduld te hebben. Alles moet zich nog stabiliseren. Wel moet je je CO2 al opvoeren tot het gewenste level.

Of je planten veeleisend zijn of niet zegt niet perse heel veel over hoe snel ze groeien. Daarnaast willen sommige "makkelijke" planten bij de een niet groeien terwijl "moeilijke" planten het juist heel goed doen. Vallisneria zou bijvoorbeeld een hele makkelijke plant moeten zijn maar er zijn genoeg mensen bij wie hij niet aanslaat terwijl de rest het prima doet. Of je planten hard groeier heeft daarnaast ook te maken met waar ze hun voeding vandaan halen. Heb je planten die hun voeding uit de bodem halen, dan groeien deze vooral snel als je ze iets van voeding bij hun wortels geeft. Andere planten gebruiken de bodem bijvoorbeeld helemaal niet en halen alles uit het water.
Anubias staat baak bekend als een niet veel eisende plant, maar die gaat je nauwelijks helpen tegen algen omdat hij ook bekend staat als langzame groeier. Ik zou dus op zoek gaan naar planten die erom bekend staan hard te groeien. Als je geen voedingsbodem hebt zou ik daarbij kijken naar planten die hun voeding uit het water halen zoals hoornblad.
En zoals Ben ook al zei moet je geduldig zijn bij een nieuw aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan