Wat is er nieuw

Plantengroei

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nobody84
  • Startdatum Startdatum
N

Nobody84

Guest
Hallo

Ik heb Problemen met mijn planten
In mijn bak bij de opstart Hygrophila guanensis en Anubias congensis
Het is begonnen nadat de bak enkele maanden draaide, toen groeiden de Hygrophila guanensis niet meer, de bladeren kregen gaten en vielen af.
Mij werd aangeraden om nieuwe plantjes te gebruiken en crypto plus in het water te doen.
Zonder enig effect dus zei men ja maar je kunt altijd een CO2 installatie plaatsen dan groeien de planten, wel krijg je het niet meer bijgehouden, tja noppes ze gingen weer kapot.

Ik moest dus de goede bladeren afknippen en terug planten maar met het gevolg dat de vissen geen schuilplaats meer hadden en er geen slaapplek meer was voor de siameese algeneters (die sliepen ervoor op de bladeren)

Toen werd me weer aangeraden om eens andere planten te gebruiken want blijkbaar gaat niet iedere plant in elke bak. Maar de Alternanthera rosaefolia hadden dus hezelfde probleem alleen de nieuwe bladeren zagen er goed uit.
De volgende theorie was dat de vissen niet genoeg voer krijgen en de planten opeten maar dan vraag ik me dus af waarom alleen de oude bladeren dat probleem hebben.

Ja ondertussen van waterbemesting verandert want Jbl ferropol en Biotopol waren volgens mij niet meer voldoende.
Nu gebruik ik dus HSaqua Floracell en Ferrocell

Sindsdien gaat het al beter vooral met de Alternanthera rosaefolia alleen de Hygrophila guanensis ging noch echt niet in mijne bak en de Alternanthera rosaefolia trekt waterwortels (dus boven de grond)en groeit mij nu de bak uit.
maar de Hygrophila gaat echt niet.

Met die info werd met opnieuw aangeraden om van planten te wisselen want als de vissen eenmaal de smaak van de planten te pakken hebben leeft de plant niet lang

Nu heb ik dis sinds een paar weken een anubias barteri en een vallisneria spiarlis bijgezet. Die vallisneria wordt dus ook bruin en breekt af
Ook van die bodem bemestingsstaafjes gebruik ik nu en het gaat iets beter met de Hygrophila en de Alternanthera rosaefolia trekt minder waterwortels heb ik de indruk

Maar de Anubias congensis worden de bladeren nu geel
die had ervoor geen problemen

Zo de waterwaardes PH tussen 7,2 en 7,6
KH tussen 3 en 6
GH tussen 14 en 16
Nitrite is de laatste maanden 0

Temperatuur 25�
Bodem Japanse bodem die de Ph verlaagt en stabiliseert
Waterwissel 1x om de 2 weken +- 30Liter
Filter wordt 1component uitgewassen bij de waterwissel
Filter is een JBL 1501

Bak draait nu sinds Mei 2015

Ik hoop dat er iemand een idee heeft wat ik beter of ander zou kunnen doen

Begrijp ik dat je wel co2 toevoegt?? Zo ja, dan zou ik een continutest kopen want je test met strips denk ik en dat is niet echt zuiver te noemen.
De Vallisneria mag niet te diep staan en heeft soms moeite en tijd nodig om aan te slaan.

Ja Co2 voeg ik toe en een continutest heb ik ook hangen die geeft zo 12mg aan
ah die Vallisneria heb ik iets dieper gezet omdat die iedere keer gingen drijven maar kan zijn dat ik een beetje ongeduldig ermee ben dan

test strips gebruik ik niet meer doe nu alles met druppeltest maar die waarden verschillen omdat ik al een inkomend water heb met een ph 7,6 en gh 22
kan of zo ik beter noch iets anders testen?

Voor een goede groei zijn de po4 en de no3 belangrijk alsmede de co2 en plantenvoeding.
Ik begrijp dat het al wel beter gaat nu maar dat er nog maar 1 plant slecht groeit?? Ja, ok de Vallisneria ook nog niet echt dan.

Welke bodem heb je precies eigenlijk??

ja de naam van de bodem moet ik eens navragen dat is iets wat ik mij niet opgeschreven heb

hier is een foto misschien kent iemand de bodem

752859nobody84_0_84_20160130_145446.jpg

Zoiets gaat dat zijn maar ik kan niet zeggen of het hetzelfde merk is
Colombo Flora Base Japanse bodem 10 Liter Bruin Grof

Had al gereageerd in je voorstel topic, maar zag dat je hier je vraag hebt uitstaan mbt je planten.

In je voorstel topic staat een overzicht foto van je bak. Links bovenin zit volgens mij je continu test. Deze lijkt me blauw. Dat geeft aan dat er eigenlijk te weinig co2 wordt toegevoegd. Je kan beter proberen zoveel co2 toe te voegen dat je continutest lichtgroen is (dan zit je rond de 25 mg/l).

Met betrekking g tot je vallisneria, deze gaat vaak nadat hij is gekocht verslijmen, om daarna weer terug te groeien. Ook is het van belang hem niet al te diep te planten. Die van kou staan net een tikje te diep. Het beste is hem even aan te trekken zodat de witte rand net boven je bodem zit. Eigenlijk moeten alleen de kleine wortels uiteindelijk in de grond staan.

Die continu test zit tegen de zijruit en hij lijkt op de foto blauwer dan dat die in werkelijkheid is maar er mag iets bij dat is waar

Ik ga die vallisneria iets omhoog trekken en iets meer co2 toevoegen
Ook ga in het weekend ook kijken voor een fosfaat en nitraat test te kopen

Maar hoe zit het dan met mijn Anubias congensis, dat die nu in eene keer geel wordt zou het kunnen zijn dat ik niet genoeg vloeibare bemesting gebruik? Of de verkeerde?

En hoe zit het met het licht, ik heb dat nu langer aangezet zodat er iets meer algen zouden ontstaan en mijn garras meer de planten met rust zouden laten

het licht is nu 12h30 per dag aan

oeps kleine tikfout het zijn 10h30 wat het licht aan is

ook enkele foto's

de vallisneria staan nu niet meer zo diep
297139nobody84_0_84_p1020488.jpg

858894nobody84_0_84_p1020487.jpg

achterin ziet men de anubias waar de bladeren geel worden
het bruine blad heb ik verwijdert
581154nobody84_0_84_p1020484.jpg

418376nobody84_0_84_p1020481.jpg

662287nobody84_0_84_p1020480.jpg

en hier nog de continu test
864761nobody84_0_84_p1020477.jpg

Dik 12 uur is wel lang als je misschien niet voldoende voeding hebt hoor. Ik weet het dus niet zeker maar er zijn bodems die stoffen als fosfaat eerst opnemen tot ze verzadigd zijn.

Het valt mij op dat je planten hebt die erg van elkaar verschillen.

De Hygrophila Guianensis is een langzame groeier die een hoge lichtintensiteit vraagt. (Let op: Lichtintensiteit is wat anders als lichtduur!) Het is een best moeilijke plant die graag een voedselrijke bodem en zacht water vraagt.

Vallisneria Spiralis daarentegen houdt van Alkalisch tot middelhard water, heeft graag een bodem van fijn grind/zand.

Anubias Barteri wil juist g��n intensief licht maar zwak of gemiddelde lichtsterkte. (Kan je ook voor zorgen door een minder belichte plek uit te zoeken in je bak.) Moet je overigens net als de Vallisneria niet te diep planten. De rizoom moet boven het substraat blijven.

Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat je vooraf even moet bezien welke planten min of meer hetzelfde vragen voor een goede groei.

Nog even dit: Weet je zeker dat je een Hygrophila Guianensis hebt? Op de een na laatste foto zie ik volgens mij een Hygrophila Corymbosa? Dat zou het verhaal weer anders maken, laatstgenoemde vraag ook wat harder water kan met minder licht toe. Hoewel ze wel tegen fel licht kunnen, ze blijven dan wat gedrongender.

Als laatste; gele bladeren of gaten in bladeren kan duiden op een mangaan tekort?

Help dit iets?

Groet,
Ben

@jessicapilon
had een tikfoutje gemaakt belichting is 10h30
iets goenere kleur van planten bedoel je?
en dank je voor de link ga zeker eens kijken

@benvo
ja het is best mogelijk dat die planten heel erg van elkaar verschillen en dat daar een groot deel van mijn probleem zit maar als beginneling hoop je dat uwe verkoper weet wat samen gaat
en ja het zouden Hygrophila Guianensis moeten zijn dat kaartje stak er bij maar ik ken er bitter weinig van

hier is een foto van de bak toen die zo 3 maanden draaide (dus voor dat het mis ging)

685628nobody84_0_84_20150617_171506.jpg

Nobody84ja het is best mogelijk dat die planten heel erg van elkaar verschillen en dat daar een groot deel van mijn probleem zit maar als beginneling hoop je dat uwe verkoper weet wat samen gaat [ATTACH=full zei:
231183._xfImport[/ATTACH]

Helemaal niet erg dat er in het begin dingen mis gaan, gebeurd bij iedereen! Bij mij nu ook nog wel! Verkopers kun je niet altijd op bouwen, ze moeten tenslotte verkopen! Er zijn beslist goede maar helaas, eigen ervaring (!), ook hele slechte! Daarom zou ik een tip willen geven; zoek uit welke lichtduur/lichtsterkte je gaat voeren. Gebruik je CO2 of niet. (CO2 in allerlei vormen mogelijk.) Wat is je waterkwaliteit. Welke bewoners komen of zijn er in je bak. Aan de hand hiervan zou je kunnen uitzoeken (Internet of hier, er zijn hier mensen die veel ervaring hebben maar ook veel weten.) welke planten het meest geschikt zijn voor je bak.
Dat wetende kun je dan, via dezelfde kanalen, uitzoeken hoe je e.e.a. het beste onderhoud.

Veel succes gewenst!

Groet,
Ben

zo heb mijn water laten testen maar ik twijfel heel hard aan die waardes waar ze uitgekomen zijn
PH 7
KH 6
GH 14
No2 0,15
No3 25
Po4 0

ik heb ook een testkit meegebracht en ik meet daar andere waarden
de PH, KH, GH en No2 was ik al aan het meten een hele tijd en daar kom ik dezelfde waarden uit als met de nieuwe testkit
de waarden die ik gemeten heb
PH 7,5
KH 5
GH 14
No2 0
No3 100
Po4 0
NH3 0

de nitraatwaarde vind ik hoog of is dat normaal?
en wat kan ik het best doen om de waardes te verbeteren?

zou ik het best ook het licht iets minder lang aan laten?
aan de lichtsterkte kan ik denk ik niet veel veranderen is een led verlichting wat standaard bij de bak was
ik vind ook niet dadelijk een iets minder verlichte plaats voor de anubiassen

100 is erg hoog voor de nitraat en dat mag tijdelijk max 50 zijn eigenlijk. Maar er zit nogal verschil tussen de uitslagen van je testen zie ik. Zoals Ben ook eigenlijk al beschrijft is het soms gewoon zo dat een plant zich niet lekker voelt in je bak en die kun je het beste dan vervangen. Dat is mij natuurlijk ook al wel overkomen.
Ik twijfel of die 100 mg no3 klopt want dat is erg hoog voor een bak die al maande draait. Misschien nog een keer meten voor de zekerheid.
De 25mg die lijkt me aannemelijker.

ok maar wat kan ik het best doen als de waardes kloppen ?

Water verversen, op voorwaarde dat het ververs water nog een lagere no3 heeft dan in de bak.(ik mag hopen van wel)

Als ik het goed lees, heb je de eerste test laten doen (winkel, druppeltest?) en is de tweede set resultaten van jezelf met een 'testkit'. Wat voor test is dat? (Strip? Druppel?)

Beide geven aan dat er geen fosfaat is. Maar in de eerste set valt de nitriet op.

@jurgen ok dan ga ik morgen het inkomende water eens testen

@Peter het waren allemaal druppeltesten
maar als ik het water meet meet ik geen nitriet geen enkele keer

eerst gebruikte ik de druppeltesten van api waren 3 verschillende pakje PH, nitriet en GH/KH
nu heb ik een set gekocht van colombo en daar zitten die testen dan in

hoe ik ook meet ik kom bij ze alle 2 met dezelfde waarden uit (PH, No2, GH en KH)

wat oorzaak zou het nog kunnen hebben dat mijn No3 zo hoog is
ik heb nu gehoord dat ik de filter meer met rust moet laten
ik deed die alle 2 weken open en deed het vuile water eruit + waste ik nog 1element soms 2 uit.
Kan daar de fout zitten?

zo het blijkt dus dat ik teveel nitraat in mijn water heb en in het inkomend water zit er zo goed als niets
hoeveel water zou ik moeten verversen om een beetje goed te zitten ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan