Plantenhouders voor beplanting aan aquariumrand


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Het lijkt me heel tof om echte 'oeverbeplanting' na te bootsen in een open aquarium. Daarnaast ook mega goed om het aquarium in balans te houden en wellicht ook nog leuk om zo wat eetbare planten te kweken!
Hoe dan ook, ik weet dat er, met name in de V.S. van die plantenhouders verkocht worden, maar ik kan ze hier niet vinden.
Screenshot_20220412-115628_Chrome.jpg

Iemand ze wel eens gezien of misschien een alternatieve oplossing?
 
Hier nog een mooi voorbeeld, maar ook niet verkrijgbaar in de buurt...
Screenshot_20220412-120930_Chrome.jpg
 
Ik denk dat je met zoiets al een heel eind komt. En anders is er zeker wel iets zelf te fabriceren van een stuk kienhout (met gaten voor de planten) met een paar zuignapjes oid.

Ps: onderstaande link is mi onwaarschijnlijk duur, maar t idee past prima

 
Iets met hout zou helemaal tof zijn.
Heb zojuist eens gezocht op wish en aliexpress en kwam deze tegen:
Screenshot_20220412-123856_Chrome.jpg

Weet niet of het gaat lukken omdat de openingen vermoedelijk veel te klein zijn voor de meeste wortels.

Heb ook wat van die zuignappen met clip eraan besteld, misschien dat dat werkt of misschien dat ik die aan een stuk kan bevestigen met gaten erin voor de planten.
 
Lid @patton heeft volgens mij ook planten op deze manier en misschien kan hij zeggen hoe of wat.
 
Als je iemand met een 3d-printer kent, dan kan die ze zo in PETG printen.
Staan meerdere voorbeelden op bijv. Thingiverse.
 
Je hebt op Amazon (en Aliexpress neem ik aan) van die plexiglas filtersokhouders voor biologen. Ik heb er daar een van over mijn bak hangen met een plastic plantenpot erin. Gaten in de bodem geboord en daar hangen de pothos door. Wellicht dat zoiets voor jou een oplossing is. Dan hangen de potten alleen wel individueel. :)

Als je de pot/mand meer in het water wilt hebben, is een vijvermand evt nog een mogelijkheid. Die heb je ook in langwerpige vormen. Is het alleen even creatief doen om dat vastgesjord te krijgen.
 
Je hebt op Amazon (en Aliexpress neem ik aan) van die plexiglas filtersokhouders voor biologen. Ik heb er daar een van over mijn bak hangen met een plastic plantenpot erin. Gaten in de bodem geboord en daar hangen de pothos door. Wellicht dat zoiets voor jou een oplossing is. Dan hangen de potten alleen wel individueel. :)

Als je de pot/mand meer in het water wilt hebben, is een vijvermand evt nog een mogelijkheid. Die heb je ook in langwerpige vormen. Is het alleen even creatief doen om dat vastgesjord te krijgen.
Hoe heten die 'filtersokhouders' precies? Ik kan ze niet vinden šŸ˜…
 
Dat kost geen drol inderdaad. :cool: Ik denk zelfs dat een drol opsturen nog duurder is.
 
Als je iemand met een 3d-printer kent, dan kan die ze zo in PETG printen.
Staan meerdere voorbeelden op bijv. Thingiverse.
Heb er zelf geen, maar collega van me wel. Staan inderdaad mooie voorbeelden op, top!
Screenshot_20220412-211242_Chrome.jpg
 
Ik heb al meerdere dingen geprint voor mijn en het aquarium van m'n zoontje.
O.a. een heel andere filterhouder, met losse bakjes, voor zijn Fluval 57L.
Moet m'n printer helaas onderhoud geven, want wil nog het e.e.a. printen.

IMG_4443.JPEG
IMG_4448.JPEG
IMG_4450.JPEG
IMG_4459.JPEG
 

Terug
Bovenaan