Wat is er nieuw

Planteninrichting van aquarium!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Iksietse
  • Startdatum Startdatum
I

Iksietse

Guest
Goedmiddag,

Ik ben bezig met de inrichting van mijn aquarium, hierin komen de volgende vissen:
5x corydora schwartzi
10x neontetra
15x garnalen (CR of Neocaridina)
2x honinggoerami
2x appelslak

Er zitten momenteel al een aantal vissen in. Ook zit er 1 plantje en twee stukken hout in het aquarium. Het gaat om een aquarium van 60cm 54 Liter.

Ik heb 3 fotos gemaakt en hier in getekend hoe ik het ongeveer voor me zie. Ik weet alleen niet welke planten ik er in zal doen, momenteel heb ik een klein bosje riccia fluitans. Mijn vraag aan jullie is:

Wat zouden jullie voor planten in dit aquarium plaatsen?

Hierbij de fotos, met en zonder tekening erbij:
a33R6pO823NIepmYcDyeEUtbwbIBO90z.jpeg

IMG_0419.jpg

Zo te zien aan de foto's heb je de Corydoras Schwartzi nog niet. Toch? Als ik jou was zou ik ik een kleinere corydoras soort nemen bijv: de panda of Hasbrosus. De Schwartzi word best wat fors voor een 60cm bakje 🙂. Qua planten zou ik wat cabomba of waterpest erin doen (zuurstof planten)

Veel succes,

Mvg
Rennie

Als je honinggoerami's wil gaan houden, zou ik in ieder geval wat drijfplaten nemen. Voor de garnalen is mos wel fijn, dat kun je mooi op je stuk hout binden.
Bij een 60cm bak moet je er rekening mee houden dat er niet al te veel licht boven zit. Planten die het bij mij goed doen zijn Anubias soorten en javavaren. Ook een plant als Cryptocoryne soorten zou kunnen.

Ik zou als de bak net nieuw is er zuurstofplanten in doen dit is ook handig als je beginner bent. Vallisneria is altijd wel mooi net als bacopa en waterpest en dan voor de voorgrond nog een eginodorus en dan heb je al een redelijk iets

Om te beginnen is het idd goed om eerst veel zuurtsofrijke planten zoals waterpest te kiezen. Maar neem GEEN cabomba, daar dit gifstoffen kan bevatten voor garnalen, zelfde geld voor de Anubius plant.

Op de website van tropica, staan de planten ingedeeld in makkelijk, moeilijk en zeer moeilijk
Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen.

Ik start elke bakje met veel waterpest plantjes, dit zijn de goedkoopste ook nog eens. Na een paar weken vervang ik stuk voor stuk deze planten voor anderen, die ik mooier of passender vind.

Java mos kun je op hout binden met een vislijntje bijvoorbeeld.
Java varen kun je ook op hout binden, deze worteld mogen niet in de grond geplaatst.

Op yoytube staan erg veel filmpjes over het vastzetten van mos op hout bijvoorbeeld. Ga maar eens snuffelen.

Veel plezier en je bent goed bezig door alles na te vragen!

Gister heb ik een plant met grote velgroene bladeren gehaald in de dierenwinkel, tezamen met 5 neontetras. deze week ga ik verder kijken voor nog een laag plantje en een netje waarmee ik de riccia fluitans als tapijtje kan maken. Waterpest wordt denk ik mijn drijfplant. Ook ga ik deze week nog 2 corydora schwartzi halen, dan zijn ze met zn 3en (ik ga toch voor de corydora schwartzi omdat ik hier al 1 van heb). Later kan ik hier dan nog 2 bij halen zodat ze met zijn 5en zijn.

De garnalen en goerami's wacht ik nog even mee, zit nu te twijfelen tussen zon gestreepte goerami en de gele.

Volgens mij heb ik die gekocht, ik hoop dat ze inderdaad niet giftig zijn voor garnalen!

Zodra ik meer planten heb ga ik de garnalen er in doen, als laatste ga ik de goerami's erbij doen. Ik las dat als je eerst de vissen dan de garnalen doet dat ze dan de garnalen als voer zien. Daarom eerst de garnalen

Oh ik zie nu dat waterpest niet een drijfplant is haha

Ik dacht dat waterpest Limnobium laevigatum was, die wil ik denk ik als drijfplant gaan gebruiken. Ziet er wel grappig uit met die wortels zo in het water

Waterpest is ook een drijfplant als je dat wil hoor. Ik heb ze ook drijven in de kleine bakken hier.
Als ik zie wat je als bestand wil nemen dan is dat wel teveel van het goede ben ik bang.

Ja ik zit zelf ook nog even met het bestand, daarom ga ik eerst nog geen goerami's erin doen. Dan kijk ik het even aan hoe het gaat straks en kan ik dan altijd nog beslissen om ze er bij te doen

Weet iemand nog een leuke lage plant voor op plek 2?

ik heb nu op plek 3 die nieuwe (anubias?)
op plek 4 het plantje wat je op de foto ziet (heb ik verplaatst)
op plek 1 ga ik een matje maken van mijn riccia fluitans
als drijfplant ga ik Amazonekikkerbeet gebruiken

http://www.shrimpkings.be/portfolio-pos ... naquarium/
Let op voor volgende planten: CABOMBA en ANUBIAS! De cabomba plant heeft de eigenschap van het slakkengif op te slaan in de stengel, dus wanneer die gesnoeid wordt komt het gif vrij met alle gevolgen van dien.. Anubias heeft een natuurlijk gif in de wortel zitten, dus als u deze wenst te snoeien best even uit de aqua halen, goed afspoelen en dan terug plaatsen. Veder wensen we ook even te waarschuwen voor een voedingsbodem voor planten

Heb even op google gezocht en Er schijnen verschillende meningen te bestaan lees ik. Ook mensen die zeggen dat dit absoluut niet waar is over de anubius.

Sietse, ik zou wat betreft de cory echt voor een groepje van vijf gaan, dan voelen ze zich veel prettiger en vertonen meer hun natuurlijke gedrag.

Het is goed dat je de gouramis even laat zitten, denk dat het dan echt te druk wordt in je bak, ook qua belasting van je filter.

Je kunt beter voor minder soorten visjes gaan die wel in fijne groepjes leven,
Dan meer soorten die zich niet prettig voelen wegens gebrek aan soortgenoten.

De waterpest gebruik ik hier de ene keer als gewoon plantje en de andere keer als drijfplant, hihi. Groeien doet ie toch wel.

Sagittaria is een leuk voorgrond plantje en niet moeilijk.

Die drijfplant is idd erg leuk met zijn lange wortels. Garnalen hangen daar ook graag in om Tarzan en Jane te spelen 😀

Ik heb 2 soorten Anubias bij de garnalen staan en moet eerlijk zeggen dat ik daar nog geen problemen mee gehad heb. Maar er zijn zo te lezen verschillende ervaringen mee. Bij de garnalen staat overigens ook Cabomba (wel van een forumlid waar het al een tijdje in het aquarium stond).

Even een update van hoe mijn bakje er nu uit ziet,

Ik heb inmiddels bij de dierenwinkel de planten gekocht en deze staan in de bak.

Gister avond heb ik van marktplaats 10 crystal red garnalen gehaald.
er zitten 10 neontetras in
1 corydora schwartzi (dierenwinkel had ze niet en krijgt ze hopelijk morgen weer
2 appelslakken

Een foto volgt nog

Spannend ben benieuwd naar je creatie!

Sanneke80 zei:
Om te beginnen is het idd goed om eerst veel zuurtsofrijke planten zoals waterpest te kiezen. Maar neem GEEN cabomba, daar dit gifstoffen kan bevatten voor garnalen, zelfde geld voor de Anubius plant.

Genoemde planten zijn niet giftig. Ze kunnen wel sporen van bestrijdingsmiddel bevatten, wat overigens voor alle planten geldt.

Mijn idee:
1. Valliseneria spiralis of V. nana
2. Heterantheran zosterfolia
3. Rotala rotundifolia
4. Myriophyllum aquatica

Zoals beloofd 😀

De Riccia Fluitans moeten nog beginnen te groeien, dit ziet er nu nog een beetje zielig uit zo haha.

Als je goed kijkt zie je op de tweede foto twee crystal red garnaaltjes op het hout zitten!

3bUVUNA_P7NYT7Zie6Yg0DeB0CaLDvaU.jpeg

3bUVUNA_P7NYT7Zie6Yg0DeB0CaLDvaU.jpeg

IMG_0003.jpg

Ziet er super leuk uit!
Mooie garnaaltjes ook!
Misschien kun je links achterin nog iets van vallisneria zetten.
Das een hele leuke plant.

Kan het zijn dat ik rechts in de hoek een javavaren zie staan?
Deze mag namelijk niet in je zand staan met de wortels.
Je kunt hem op een stukje hout binden.
Maar misschien zit ik er naast, hoor en zie ik het verkeerd.

Bedankt voor je reactie, ik weet niet welke plant dat is daar achterin. Kan er wel even een close up foto van maken als je het dan kunt zien?

Er moet inderdaad nog wel iets in die hoek.
in eerste instantie dacht ik aan dat kleine zwarte mandje met riccia fluitans er tussen voor opvulling, dan leg ik de rest dat aan de stenen gebonden is tegen elkaar aan.

De vallisneria ziet er inderdaad leuk uit, kunnen de visjes lekker doorheen zwemmen 😀

Mag een javavaren dan echt niet in grind staan? Ik heb ze namelijk ook gekocht en ze staan in grind bij mij, zou niet graag hebben dat ze afsterven daarmee dat ik het nog eens vraag.

Wortelstokken mogen niet in de grond staan en dat is bij de Anubia s ook zo namelijk.
Javavaren moet je dan ook opbinden op bv hout of stenen.

Bedankt voor het advies John, ga ze vlug opbinden 😉

Voor de zekerheid zou ik idd even een foto maken van de plant die lijkt op een javavaren. Dan kunnen de anderen ook even kijken. Maar je kunt natuurlijk ook op google wat plaatjes vergelijken of in een boekje.

Goed bezig!

Op de eerste foto zie je hem helemaal rechts Sanneke 😉

@John, ja klopt, dat zag ik ook, vandaar dat ik het eerder al benoemde.
Maar een betere foto plaatsen zodat ook anderen even mee kunnen kijken of het ook zeker is dat het een javavaren is.
Ik weet het namelijk niet zeker, en wil geen foute info geven.

Hierbij de foto, excuses voor het lange duren

IMG_0004.jpg

Dit is zeer zeker een Javavaren en die moet je opbinden. Deze mag niet zo in de bodem zoals je nu hebt gedaan 😉.

Yep! Dat wordt een stukkie hout zoeken voor deze varen.
Je kunt ook op you tube veel ideetjes en inspiratie opdoen.

Hier een voorbeeldje hoe je javavaren kunt opbinden.

http://youtu.be/GbPAOdza8DI

Goedemorgen,

Ik ben bezig een mooie steen of een mooi stuk hout te zoeken voor de javavaren.

Daarnaast loop ik tegen een probleempje op, er zweven mini (stof?) deeltjes in het water waardoor het een beetje troebelig is. Ook liggen er bruine stukjes op mijn planten, dit is ook te zien in de foto. Weet iemand wat er aan de hand is? ik voeg nog geen CO2 toe aan het aquarium, misschien ga ik vanmiddag vloeibare CO2 halen in de dierenwinkel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Sietse

IMG_0005.jpg

Het kan van het hout afkomstig zijn. Of het is wat zweefvuil misschien. Ik weet het niet ptecies. Misschien dat anderen wel een idee hebben.

Gebruik je ook filterwatten? Heb je een goede circulatie en stroming?
Carbo kan een goed alternatief zijn voor co2 hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan