Wat is er nieuw

Plantenkeuze

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Leeftijd
69
Hoi allemaal,

Komend weekend ga ik het aquarium ( Trigon 190 hoek) reorganiseren en opnieuw inrichten.
Moet eerlijk bekennen dat ik, ondanks dat ik al jaren een bak heb staan, eigenlijk heel weinig van planten af weet. 🙁

Nu kan ik via-via een aantal planten krijgen die ik eventueel wil plaatsen, maar voordat ik dat doe, wil ik advies vragen aan jullie als ervaringsdeskundigen.... 😉
Het gaat om de volgende plantjes;

- Ceratophyllum (hoornblad) Uit info op internet begrijp ik dat dit een " zeer snel groeiende" plant is ( tot wel 10 cm per dag ? ) en zeer geschikt is als achtergrond. ook zou dit een van de beste zuurstofplanten" zijn. Ik zit dan te denken aan 2 ( of 3 ) " bosjes" voor achterin de bak.

- Heteranthera (sterrenkruid) dit zou een goede voorgrond plant zijn, maar moet wel vaak " getopt" worden. ook hier denk ik aan 2 plantjes.

- Limnophila-heterophylla, deze zou zowel als achtergrond, als plant voor het middelste gedeelte kunnen zijn. ( ook 2 bosjes ?, en dan met name voor midden.

- Rotala rotundifolia, ook een midden en achter zone plant. Ook hiervan denk ik er 2 te nemen. Als ik het goed begrepen heb, is dit ook een rode plant, mits de omstandigheden in de bak goed zijn, anders blijft ze gewoon groen.

Verder komen er een paar ornamenten in de bak ( gezonken Titanic, vulkaan en een duiker, leuk voor de kleinkinderen die bubbels 😉 ) een stuk kienhout en nog wat stenen.

Waar ik echter over twijfel is het hoornblad en / of Sterrekruid. Als dat echt van die super groeiers zijn, denk ik dat ik zo'n beetje elke 3 a 4 dagen moet gaan snoeien ? Of valt dat in de praktijk wel mee ? Niet dat ik het niet wil, maar daar heb ik gewoon geen tijd voor, 1 x in de 14 dagen (gelijk met een waterwissel) is al echt plannen.

verder kan ik ook nog CriptoCorine krijgen, maar daarvan heb ik begrepen dat die erg gevoelig is en snel verslijmd, dus dat lijkt me geen goede optie voor een leek zoals ik 🙁

Goed, aan jullie, de ervaringsdeskundigen, de vraag is dit een goede keuze of kan ik toch beter gaan voor andere soorten ? En, zeker in combinatie met de ornamenten en zo, is dan van elke genoemde plant, 2 bosjes slim, of juist te veel ?

Ik wil jullie alvast bij voorbaat bedanken voor eventuele reacties en advies, groet, Erik, Vlissingen 🙂

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, alle planten kunnen in die bak, maar het is maar net wat je in je gedachten hebt en wat voor scape je voor ogen hebt.

Van de planten die je noemt heb ik alleen ervaring met hoornblad. Hier groeit dat snel. Erg snel.
Wij laten het gewoon drijven.
Die 10cm per dag per stuk komen we zeker overheen.

Wij voegen wel 3x per week plantenvoeding toe.

Van de planten die je noemt heb ik alleen ervaring met hoornblad. Hier groeit dat snel. Erg snel.
Wij laten het gewoon drijven.
Die 10cm per dag per stuk komen we zeker overheen.

Wij voegen wel 3x per week plantenvoeding toe.

Oké, maar er komt een moment dat je het moet snoeien, want als het hele oppervlak " bedekt" is met het hoornblad, dan kan het licht ook niet goed doordringen in de bak.

aan de andere kant, het is natuurlijk wel een goede stimulans om bijvoorbeeld één keer per week ( in plaats van 1 X in de 14 dagen) te snoeien en een waterwissel te doen ?:chef:

Vreemd genoeg is dat hier juist met de hoornblad geen probleem. Die groeit gewoon wat lagen boven elkaar. Ze gaan dus niet de hele bak door. Het worden stukken van 1 tot 2 meter en die trek je er zo uit. Geregeld trekken we 1 of 2 van die stukken uit de bak.

"...Het worden stukken van 1 tot 2 meter en die trek je er zo uit. Geregeld trekken we 1 of 2 van die stukken uit de bak."
Nooit overwogen om er een handeltje in te beginnen op Marktplaats?

Als je je bak soort van opnieuw gaat inrichten kunnen wat snelgroeiers nooit kwaad. Mocht je het niks vinden kun je ze er altijd weer uitgooien.

Cryptocoryne kan idd wegsmelten als ie wordt verstoord maar als dat gebeurd gewoon de wortels laten zitten en grote kans dat ie weerkomt. Heb hem in m'n beide bakjes en ben zelf ook niet goed met planten dus is volgens mij een makkelijke plant.

Vreemd genoeg is dat hier juist met de hoornblad geen probleem. Die groeit gewoon wat lagen boven elkaar. Ze gaan dus niet de hele bak door. Het worden stukken van 1 tot 2 meter en die trek je er zo uit. Geregeld trekken we 1 of 2 van die stukken uit de bak.

Wat versta je onder " geregeld" ... ?

Als je je bak soort van opnieuw gaat inrichten kunnen wat snelgroeiers nooit kwaad. Mocht je het niks vinden kun je ze er altijd weer uitgooien.

Cryptocoryne kan idd wegsmelten als ie wordt verstoord maar als dat gebeurd gewoon de wortels laten zitten en grote kans dat ie weerkomt. Heb hem in m'n beide bakjes en ben zelf ook niet goed met planten dus is volgens mij een makkelijke plant.
Verschilt een beetje per soort.

Wat versta je onder " geregeld" ... ?

Dit is de pluk na het snoeien, voor het snoeien zit het dan tot op de anubias, dus helemaal vol.
We halen elke paar weken een paar strengen weg.
Screenshot_20191002-202812.jpg

Rotala rotundifolia, voor de duidelijkheid is geen rode plant. De meest voorkomende soort is groen maar krijgt bij voldoende lichtintensiteit rose/rode toppen. Overigens bestaan er wel helemaal groene varianten en ook wel rode kweek vormen.
rotala-rotundifolia-1024x576.jpg
De Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) is een plant die als je die in de voorgrond wilt gebruiken behoorlijk vaak geknipt zal moeten worden. Groeit in goede omstandigheden hard en krijgt bij voldoende licht prachtige sterrenkronen. Zelf zie ik deze plant niet zo als voorgrondplant.
sterrenkruid-1024x627.jpg
Limnophila-heterophylla is ook een hardgroeiende plant die je vaak zal moeten toppen en ook weer herplanten wil je de plant mooi houden.
Limnophila-heterophylla.png
Ceratophyllum (hoornblad) is inderdaad ook een snelle groeier.
7fe43775f58555566e4e2409475d30d9af725fa4.jpg
Eigenlijk heb je hier alleen maar achtergrond planten. Voor je voorgrond en middendeel zal je denk ik nog even moeten zoeken. Je kan daarbij ook denken aan Cryptocorynes. Helemaal op de voorgrond is Staurogyne repens misschien een optie. Bacopa en Lobelia zijn ook bruikbare niet al te moeilijke planten.

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om de plantjes (eigenlijk meer stekkies van een aquariaan hier in de omgeving die ik voor 0,50 per bosje kon overnemen) NIET te nemen.
Niet vanwege de centen maar meer omdat ik, voor zover ik begrepen heb, het behoorlijke snelgroeiers zijn en dus toch minimaal 1 X per week (eigenlijk nog vaker) moeten worden gesnoeid. 🙁 En daarvoor heb ik, geef ik eerlijk toe 😉 géén tijd en niet altijd zin. 1 x in de 2 a 3 weken, samen met een waterwissel, is voor mij soms al moeilijk.

Daarom ga ik morgen, bij Intratuin ( sorry, mag geen reclame maken 😉 ) om een assortiment planten. Wat hoge voor achterin, leuke laaggroeiende voorgrondplanten en wat planten voor in het midden. Welke het precies worden weet ik niet, maar het zullen in ieder geval GROENE zijn. Rode planten houden wij, om een of andere duistere reden, nooit lang goed in de bak. Om toch wat kleur verschil in de bak ( Trigon 190 hoek ) te krijgen zullen de kunstplanten voornamelijk rood zijn.
Want, zoals degene die mij een beetje volgen ( of in de gaten houden.... ? :foto: ) weten dat ik ook wat kunst ( en kitsch :sorry: ) in de bak ga plaatsen....

Afijn, ik hoop toch morgenavond, met een goed glas wijn, te kunnen genieten van mijn (ver)nieuw(d)e aquarium...... 🙂

Let er wel op dat je daadwerkelijk aquariumplanten koopt. Hier even wat info over planten die regelmatig worden aangeboden maar dus niet in een aquarium thuishoren.
https://www.aquainfo.nl/planten-voor-de-vensterbank-niet-voor-het-aquarium/
Dank je Thea, voor de info. Vraagje, weet je of er toevallig ook een lijst bestaat ( in Word of PDF ) zodat ik die even kan uitprinten en morgen mee nemen naar het tuincentrum ? Alvast bedankt. (Anderen die zo'n lijst kennen mogen ook reageren hoor hahahaha ) 😉

Dat weet ik zo niet. Vaak herken je ze wel aan meerkleurig/ gemailleerd blad (rood met nerven of groen/wit) of dat ze verderop bij de kamerplanten staan, vaak de palmachtigen.
Ophiopogon (grasachtig plantje) zie ik ook vaak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan