Wat is er nieuw

Plantenvoeding dagelijks -> wekelijks

Robinb1991

Active member
Lid geworden
25 juli 2023
Leeftijd
33
Hallo.

Zoals de titel al zegt.
Ik wil van dagelijkse voeding naar wekelijks.
Nou weet ik niet of dit een goed idee is, maar ik vind dat de planten te hard groeien waardoor de stemplanten niet lekker op kleur komen.
Ik gebruik ook co2 welke mooi licht groen is.
Verlichting is week aqua z250p welke nu op 50% staat dus 2200Lm denk ik.
Met een aquasoil bodem.
En volle plantenbak.

Planten voeding is Dennerle Plants Liquid Plus.
Po4 en no3 heb ik spullen voor gekocht om deze goed te krijgen, momenteel heb ik last van groen alg op de ramen dus dat hoop ik hiermee te verhelpen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
1x perweek water wissel en hierna plantenvoeding/ met aanpassen po4/no3

Groeten Robin

Ik lees iets over een soil dus dan denk ik dat @Cornelius wel iets kan zeggen. Kun je alvast alle waterwaarden posten misschien met wat foto s?

Dat moet ik vanavond even gaan meten

Dit was vorige week, dus niet recent.

Ph 6.5
Kh 6
No3 3ppm
Po4 0

Dan wachten we even en hoe meet je de waterwaarden?

En wat aanvullende info!
- hoe groot is je bak
- welk filter/ capaciteit per uur
- welk merk soil
- hoe heb je opgestart
- hoeveel waterwissel per week
- hoeveel uur licht per dag
- gebruik je CO2; hoeveel, op welke manier en hoe heb je dat gemeten?

de waterwaardes doe ik straks even op het gemakt.
Ik heb druppeltest voor po4 no3 kh en een tester voor ph en tds.

- Bak is een dennerle scaper 55l.
- Filter is een Fluval 107 (doet 550L per uur?)
- soil is Dennerle scapers soil
- opgestart was in februari, De 55l heeft 6 weken ingedraaid met gebruikte planten uit de oude bak, met 2x per week 50% water wissel per week ivm de soil( de eerst maand) hierna 1x per week/ 2 weken 30%)
- Waterwissels 1x per week/ 10dagen ongeveer 30%
- lampen staat aan van 11:45 -> 22:15 met 1 uur zons op en ondergang totaal
-Co2 dmv drukfles en een inline diffuser, en een dropchecker welke elke 3weken word voorzien van nieuwe vloeistof.

En een foto🙂

image.jpg

Water waardes:

Ph 6 met aliexpress meter/ 6,5 met strip
Kh 6dh druppel test
Tds 240 ppm
Po4 0 ppm druppeltest jbl
No3 3 ppm druppeltest jbl

Meer kan ik niet meter gezien ik hier geen spullen van heb.

Specs zien er goed uit. Net zoals je bak trouwens. topbakje complimenten :r

Om terug te komen op je vraag: je kan makkelijk in 1x voor 1 week voeding geven. Dat is geen probleem.
Dat je plant hard groeien is normaal in zo'n setup. Je zou de verlichting een stuk kunnen dimmen, dan groeit het wat langzamer.
Maar dan krijg je welminder rode kleur op je planten

Maar snelle groei heeft niet zoveel te maken met kleurontwikkeling. Dan moet het wel heeel snel groeien. Imo heeft het meer met je bemesting voor je planten te maken.
Dus zou ik eens gaan kijken voor een ander merk.
En dan denk ik aan ADA, ATP of Masterline. Je kunt ook een recept krijgen als je wilt

Bedankt voor het compliment cornelius😀

Ik zit al een tijdje verschillende merken te proberen, ik sta open voor “betere” voeding, wat bedoel je met recept 🙂

edit;
die groene alg is iets waar je nog wel een tijdje last van kunt houden. Ook dat heeft te maken met de hoeveelheid licht die je gebruikt.
Op ten duur verdwijnt dat wel maar daar kunnen nog wel een paar maanden overheen gaan. Dus goed onderhoud blijven plegen in het kader van algpreventie.
Enne het is tijd om de bodembedekkers te snoeien

Als je de commerciële bemesting te duur vindt heb ik wel een recept om het zelf te maken

Alles wat de hobby betaalbaarder maakt is welkom uiteraard😀(zeker als het ook beter werkt)

Wat versta je onder goed onderhoud, ik moet momenteel bijna 2x per week het glas schoonmaken ivm de groene alg wat ik erg lelijk vind.

Voorheen had ik dit bijna niet, het is gekomen toen het warm werd buiten/ dus ook binnen.

Bodembedekking heb ik een week geleden gesnoeid( de montecarlo) deze was zeer hoog, ivm een aantal open wonden op mijn hand door verbranding kon ik een tijdje niet in het water.

Met het snoeien is deze wat los gekomen van de bodem helaas, dus ben ik er verder vanaf gebleven.
Het gras aan de rechterkant mag ook nog wel iets lager denk ik

Edit:

Ik heb de lampen iets korter gezet:
Van 13:00 tot 22:15 ik zag dat ze ruim 10 uur aanstonden, misschien helpt dit ook met de groene alg.

Laatst bewerkt:
Goed onderhoud is wekelijks de waterwissel van zo'n 40% schoonhouden van je filterslangen en binnenkant ramen
Als je de groen alg verwijderd wel daarna een waterwissel anders gaat het weer ergens anders vastgroeien in je bak.
Houd de MC niet hoger dan een 6cm, anders gaat ie een keer loskomen van de bodem. Dus terugknippen tot 1.5/2cm. Eleocharis kan wel tot een cm boven de bodem. Als het per ongeluk is losgekomen zet je het tijdelijk vast met een paar sateprikkers

ruim 10 uur is veels te lang voor een High-Light setup. Maximaal 8 uur

Goed onderhoud is wekelijks de waterwissel van zo'n 40% schoonhouden van je filterslangen en binnenkant ramen
Als je de groen alg verwijderd wel daarna een waterwissel anders gaat het weer ergens anders vastgroeien in je bak.
Houd de MC niet hoger dan een 6cm, anders gaat ie een keer loskomen van de bodem. Dus terugknippen tot 1.5/2cm. Eleocharis kan wel tot een cm boven de bodem. Als het per ongeluk is losgekomen zet je het tijdelijk vast met een paar sateprikkers

ruim 10 uur is veels te lang voor een High-Light setup. Maximaal 8 uur
Hoi @Cornelius
Wat is MC?

Bedankt voor de tips🙂
Ga ik as donderdag mee aan de slag.
Ik ben wel benieuwd naar je Recept🙂 @Cornelius

@Friesian MC is Monte carlo, dat is de bodem bedekker

Waarom moet je korter belichten dan bij een bak met minder licht?
wat een moeilijke vraag om even snel en duidelijk te beantwoorden... Kort Jip en Janneke verhaal:

Dat heeft te maken met hun metabolisme en op welke manier ze licht gebruiken voor fotosynthese.

Planten in een High-Light setup hebben vaak een efficiënter fotosyntheseproces, waardoor ze in een kortere tijd voldoende energie kunnen produceren om te groeien. Ze kunnen dus met minder uren licht per dag toe. Die planten vallen gemiddeld genomen in de categorie Medium en Advanced.
Nu gemiddeld 8 uur maximale blootstelling aan veel licht is de plant 'klaar' met assimileren en gaan systemen in een rust- beschermingsstand. Dat zie je goed bij bv Rotala die aan het einde van de dag hun bladeren gaan sluiten. Die 8 en respectievelijk 12 uur is in de meeste gevallen genetisch vastgesteld.

Langzaam groeiende planten hebben een minder efficiënt fotosyntheseproces en hebben daarom meer uren licht nodig om dezelfde hoeveelheid energie te produceren om het LCP (licht compensatiepunt) te bereiken. Dit betekent dat ze langer belicht moeten worden om voldoende energie voor hun groei te fabriceren.
Is die lichtbron te sterk dan gaat de plant schade oplopen. Is die lichtperiode langer heeft dat niet zoveel schadelijke gevolgen omdat de plant simpelweg haar systemen voor assimilatie gaat stilzetten

Hallo.

Zoals de titel al zegt.
Ik wil van dagelijkse voeding naar wekelijks.
Nou weet ik niet of dit een goed idee is, maar ik vind dat de planten te hard groeien waardoor de stemplanten niet lekker op kleur komen.
Ik gebruik ook co2 welke mooi licht groen is.
Verlichting is week aqua z250p welke nu op 50% staat dus 2200Lm denk ik.
Met een aquasoil bodem.
En volle plantenbak.

Planten voeding is Dennerle Plants Liquid Plus.
Po4 en no3 heb ik spullen voor gekocht om deze goed te krijgen, momenteel heb ik last van groen alg op de ramen dus dat hoop ik hiermee te verhelpen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
1x perweek water wissel en hierna plantenvoeding/ met aanpassen po4/no3

Groeten Robin
Een gevalletje van het niet kennen van een logische denk volgorde. Planten kunnen net als mensen geen overvoeding opnemen. Wanneer ze genoeg hebben stopt de voedsel opname. Hoe werkt dit alles? Je planten keuze kent een lichtsterkte vraag en dat is wat anders als een lichtduur vraag. Wanneer je daaraan voldoet gaan je planten groeien. Ze kennen dan een groeisnelheid aan de hand waarvan ze om hoeveelheden voedsel, waaronder ook CO2, gaan vragen. Dat is de volgorde! Wanneer planten niet op kleur komen, je geeft niet precies aan om welke planten het gaat maar ik zie een hoge lichtsterkte vraag van sommige soorten, is dit door een lichtsterkte tekort. Dat moet je dus aanpassen. Dat zal ook weer gevolgen hebben voor de voedselvraag want de groeisnelheid zal toenemen en daarmee ook de voedselvraag. Maar dat houdt vaak ook weer in dat je extra CO2 zal moeten toevoegen. Wekelijks voeding geven kan natuurlijk maar dagelijks is effectiever en meer exact.

Waarom moet je korter belichten dan bij een bak met minder licht?
In de natuur is een belichting op de hoogste sterkte vaak ook rond de 8 uur en soms ook wel minder. Het is, zeker in tropische gebieden, langer licht maar in veel andere/mindere sterktes. Vandaar dat ik ook vaak roep om boven je bak een lichtduur te hebben van 8 uur exclusief dimtijden! Maar er is nog iets wat een rol speelt; de lichtkleuren (Kelvinwaardes) die op de ochtend, middag en avond verschillen. Maar voor planten belangrijk zijn

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan