Wat is er nieuw

Plantenvoeding geschikt voor garnalen aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bart87120
  • Startdatum Startdatum
B

Bart87120

Guest
Aangezien mijn sera florena op is, moet ik op zoek naar nieuwe plantenvoeding. Tot op heden heb ik altijd maar de helft van de voorgeschreven dosis gegeven. Ik heb schrik dat mijn garnaaltjes anders vergiftigt worden. Er staat ook nergens op wat er nu eigenlijk inzit. Graag jullie ervaringen.

Welke planten heb je allemaal precies? best kans dat het sowieso niet nodig is om allemaal vloeibare middeltjes in je bak te gebruiken!

Een beetje javamos
cryptocoryne undulatus
Valisneria
En dan nog kroos en een mosselplantje

Hier Easylife Profito met de bekende EI poedertjes (in stock oplossing) om fosfaat en nitraat aan te vullen. Overigens is voor mijn bakje een kwart van de aanbevolen stockoplossing voldoende (licht is het gaspedaal en hier staat het licht niet al te fel). Garnalen zijn CR's.

Overigens had ik een hele tijd (bleek een jaar te zijn) niet gemeten en gooide toch de volledige aanbevolen hoeveelheid EI stockoplossing in het aquarium. Gevolg was een NO3 van 40-60 en een PO4 van (geschat) 2 (kan ook fiks meer zijn geweest). Ook dat vonden de CR garnaaltjes prima (wordt wel eens gezegd dat ze dan dood gaan maar da's dus niet mijn ervaring).

Reden dat ik weer eens ging meten was omdat ik dacht dat er een gebrek was (gaatjes in planten) maar er bleek eerder een overschot te zijn (zelfs Kalium was hoger dan de meting aankon).

Een beetje javamos
cryptocoryne undulatus
Valisneria
En dan nog kroos en een mosselplantje

Ik zou hierbij helemaal geen plantenvoeding gebruiken en doe dat zelf ook niet in de nano bakjes met garnalen.

Hier Easylife Profito met de bekende EI poedertjes (in stock oplossing) om fosfaat en nitraat aan te vullen. Overigens is voor mijn bakje een kwart van de aanbevolen stockoplossing voldoende (licht is het gaspedaal en hier staat het licht niet al te fel). Garnalen zijn CR's.

Overigens had ik een hele tijd (bleek een jaar te zijn) niet gemeten en gooide toch de volledige aanbevolen hoeveelheid EI stockoplossing in het aquarium. Gevolg was een NO3 van 40-60 en een PO4 van (geschat) 2 (kan ook fiks meer zijn geweest). Ook dat vonden de CR garnaaltjes prima (wordt wel eens gezegd dat ze dan dood gaan maar da's dus niet mijn ervaring).

Reden dat ik weer eens ging meten was omdat ik dacht dat er een gebrek was (gaatjes in planten) maar er bleek eerder een overschot te zijn (zelfs Kalium was hoger dan de meting aankon).
Als je niet steeds een deel ververst maar wel het aanvult dan kunnen de waarden te hoog oplopen. Of dat de gaatjes heeft veroorzaakt durf ik niet te zeggen.

En dan liepen die waarden nitraat toch zo hoog op?

Yep. Niet vanwege dode visjes of zo. Mogelijk dat de ca. 400 CR garnalen voldoende nitraat en fosfaat maken voor de bak. Zal vandaag of morgen weer eens meten.

Ja want ik heb die ervaring niet in mn meterbak met een niet te grote belasting door de bewoners.

Ik heb in mijn garnalen bakkie 20l netto en na een water wissel van 20% op woensdag doe ik 3ml macro en op donderdag 3ml micro van planten box poeders.
Plantjes groeien lekker en garnaaltjes zijn blij

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan