Plantenvoeding halveren tegen baardalg


F

Ferry Heibrink

Guest
Ik zit in een eeuwige strijd tegen baardalg in mijn 800 liter bak.
De bak is voorzien van alle gemakken, co2 installatie, doorlopend automatische toediening plantenvoeding, UV, LED, lichtcomputer, 2 grote externe filters etc etc. Ook een beetje zout voeg ik toe bij verversing.


Ben nu iets nieuws aan het proberen en open dit topic om toch te zien of er discussie gevoerd kan worden hierover.

Ik heb een aantal flink grote vissen zwemmen en het is best een drukke bedoening in de bak, maar ik voeder heel spaarzaam. Aantal vissen wil ik niet verminderen, het is overigens niet extreem veel.

Ondanks alle maatregelen zit ik zo min mogelijk met mijn vingers aan het aquarium. Ik doet al het onderhoud regelmatig en ververs regelmatig, maar ik zit niet hele dagen in de bak te trekken.

Voorheen deed ik netjes de voorgeschreven hoeveelheid profito in de bak met de automatische druppelaar. Ik ben tijdelijk ook even over op Profito (5L) om e.e.a. zo constant mogelijk te houden qua waarden.

Ondanks alle investeringen ben ik nog steeds in strijd met de baardalg. Heb alles af geprobeerd wat je kunt bedenken. Voedingsbodem er uit en over op grof zand, meer verlichting, minder verlichting, carbo stootkuren, uv, je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gedaan.

Ik ben nu aan het proberen om de plantenvoeding te halveren. Dus voeg de helft van de aanbevolen hoeveelheid toe. Mijn idee is dat de vissen die ik heb ook eten en de planten hier ook gebruik van kunnen maken. Als je volop plantenvoeding toevoegd blijven er veel stoffen over die de algen kunnen gebruiken om zich te vestigen in de bak.

Laatst was mijn nitraatwaarde wat aan de hoge kant. Hierop heb ik meteen extra ververst. Normaliter zijn mijn waterwaarden prima gemiddeld. Mijn PH is vrij zuur. De enige reden hiervoor is het inperken van de baardalg.

Ik heb wel het idee dat ik het steeds beter onder controle begin te krijgen, maar in het verleden heb ik vaker meegemaakt dat het tij zo ineens kan keren.

Ik verklaar hierbij de discussie voor geopend :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank u, meneer de voorzitter.

Voorzitter, Baardalg ontstaat vooral door een CO2 tekort en/of een onstabiel CO2 gehalte. Een goede waterdistributie ter voorkoming van dit probleem is onontbeerlijk. Wellicht kunnen deze issues op hun meritus beoordeelt worden?

;):petjeaf:
 
Ik heb 3 stromingspompen in de bak waarvan 2 ingeschakeld (Jecod SW8). Stroming is zeker geen issue :). Pompen staan wel op een lage stand, want anders heb ik een orkaan in de bak.

CO2 waarde is absoluut stabiel. Alleen bij verversen van het water is de PH even wat hoger, maar dat is snel weer onder controle.
 
Toch is er een tekort.... Misschien moet je iets vertellen over je waterwaarden en je verlichting bijvoorbeeld. En dan niet alleen over de lichtduur maar ook over intensiteit. Verder is het belangrijk te weten welke planten je hebt. Met meer gegevens is er wellicht iets zinvols te vertellen. Nog even over die stroming; een al of niet sterke stroming is iets anders als een goede waterdistributie.
 
Als je volop plantenvoeding toevoegd blijven er veel stoffen over die de algen kunnen gebruiken om zich te vestigen in de bak.


Teveel voedingsstoffen veroorzaken geen algen in je bak maar juist een tekort of een probleem met de circulatie. Wat meer info over de bak met een duidelijke foto kan misschien al helpen.
 
Ik het allerlei planten in de bak, vooral de anubia's hebben er last van (langszaamgroeiende plant). Ook Vallisneria heb ik in de bak, die doet het juist heel goed en heeft ook uitschieters op andere plekken. De overige planten weet ik zo de namen niet allemaal van.

Verlichting zijn 820mm LED buizen van Sera. Die heb ik op een speciale extra zware transformator zitten met TC420 controller. Ik heb 10 led balken, waarvan 3 rode plantenlampen, 6 daglichtlampen en 1 cool lamp. Die laatste heb ik niet actief want die zou baardalg juist versterken vanwege de hoge kleurtemperatuur aldus de winkel.

Verlichting gaat strapsgewijs aan en begint om 10:00 met de plantenlampen. Om Tussen 13:00 en 13:30 gaan de daglichtlampen pas opstarten en rond 22:00 gaat het licht weer uit.
 
2 stromingspompen actief en naar ik aanneem een filter, zou (?) kunnen wijzen dat er steeds voeding naar de planten komt welke gelijk weer wordt weggeblazen voor dat er geconsumeerd wordt.
 
Het is alleszins zo dat algen veel minder voeding nodig hebben om te gedijen dan planten dus als je je plantenvoeding halveert pest je eigenlijk eerder je planten dan je algen...
;)

Verlichting minderen is in veel gevallen de betere keuze...
 
Ik heb 3 stromingspompen in de bak waarvan 2 ingeschakeld (Jecod SW8). Stroming is zeker geen issue :). Pompen staan wel op een lage stand, want anders heb ik een orkaan in de bak.

CO2 waarde is absoluut stabiel. Alleen bij verversen van het water is de PH even wat hoger, maar dat is snel weer onder controle.

Heb je de pompen niet per ongeluk zo gericht dat ze dode plekken veroorzaken? Een foto zou handig zijn want je noemt al de Anubia maar die houdt juist niet van veel licht.
 
Juist daarom doseer ik het automatisch en niet 1x per week om het zo stabiel mogelijk te houden. Die stromingspompen hebben daar naar mijn weten geen invloed op, de pompen filteren dezelfde hoeveelheid water.

Licht minderen kan ik wel doen, maar ik dacht dat ik al behoorlijk gekort had op het licht.
 
Het is alleszins zo dat algen veel minder voeding nodig hebben om te gedijen dan planten dus als je je plantenvoeding halveert pest je eigenlijk vooral je planten...
;)

Verlichting minderen is in veel gevallen de betere keuze...

Hier ben ik het helemaal mee eens want anders zouden we geen algen hebben als we geen plantenvoeding zouden toevoegen. Het is juist zaak om voldoende te doseren zodat de planten goed blijven groeien.
 
Oke daarvan ben ik wel overtuigd. Dan blijf ik de aanbevolen dosering geven.
Zou wel graag willen weten wat ik dan verder nog kan doen. Moet ik wat lampen uitzetten en de duur van de verlichting gelijk houden is dat een optie?
 
Licht minderen kan ik wel doen, maar ik dacht dat ik al behoorlijk gekort had op het licht.

Ik zie nu pas je belichtingsschema. Ik vind 12u licht eigenlijk vrij lang, zeker als je met algen kampt. En als je de lichtduur verandert moet je dat ook enkele weken volhouden vooraleer je kan oordelen of het al dan niet werkt.
 
En wat hier eerder aangehaald werd inzake te snelle stroming is ook een mogelijkheid.
Ik las alleszins ooit de resultaten van een onderzoek waarin aangetoond werd dat planten moeite hebben om voeding op te nemen bij te snelle stroming, de voedingsstoffen waaien er alles het ware voorbij voordat ze ze kunnen pakken.
Ik weet niet hoe hard het stroomt in je bak natuurlijk (en ben eigenlijk zelf wel fan en voorstander van veel stroming dus het is een beetje tegen mijn natuur in) maar het is zoals met alles: té veel is té veel...
Dat kan jij het best beoordelen natuurlijk.

Persoonlijk zou ik alleszins het aantal lichturen (en eventueel de lichtintensiteit) verlagen en pas terug opbouwen wanneer je van de algen verlost bent.
 
hoe hoog is je bak en die baard alg komt ie op alle lagen voor of specifiek op bepaalde plekken of planten
12 twaalf uur licht is wel heel lang zeker gezien de hoeveelheid lampen
 
Ik het allerlei planten in de bak, vooral de anubia's hebben er last van (langszaamgroeiende plant). Ook Vallisneria heb ik in de bak, die doet het juist heel goed en heeft ook uitschieters op andere plekken. De overige planten weet ik zo de namen niet allemaal van.

Verlichting zijn 820mm LED buizen van Sera. Die heb ik op een speciale extra zware transformator zitten met TC420 controller. Ik heb 10 led balken, waarvan 3 rode plantenlampen, 6 daglichtlampen en 1 cool lamp. Die laatste heb ik niet actief want die zou baardalg juist versterken vanwege de hoge kleurtemperatuur aldus de winkel.

Verlichting gaat strapsgewijs aan en begint om 10:00 met de plantenlampen. Om Tussen 13:00 en 13:30 gaan de daglichtlampen pas opstarten en rond 22:00 gaat het licht weer uit.
De kleurtemperatuur van een led veroorzaakt geen baardalg. Baardalg ontstaat door tekorten. Sera ledbuizen geven per Watt zo'n 57 lumen, meen ik. Dus de lichtintensiteit zal op zich niet zo'n probleem zijn. Dat kan wel zo zijn met de lichtduur als zij te lang op volle kracht aanstaat. Meer licht vraagt om meer voeding voor de planten. Hiervoor zouden we moeten weten welke planten je nog meer hebt. Hierdoor kunnen dus tekorten ontstaan.
Anubias is een plantje dat beslist niet in het licht moet staan, je moet daar een schaduwplaats voor uit zoeken. Vallisneria is op zich een plant die het goed doet in wat harder meer alkalisch water. Maar wil trouwens met andere waterwaarden wel aanslaan. Om te weten of je een goed waterdistributie hebt zou ik aanraden om dit eens te testen met Easy-Life. Dit spul geeft een witte wolk in je aquarium waardoor er precies is te volgen waar je water naar toegaat. De zwaarte of de hoeveelheid van je pompen doen er niet zo toe. Ik zag al vaker bakken met een behoorlijke stroming maar waar toch sprake was van een slechte waterdistributie.
 
Laatst bewerkt:
Verlichting heeft een lange periode van zonopgang dus het is feitelijk nog geen 10 uur licht.

Hoogte van de bak is zo'n 72 centimeter volgens mij (Star 200 van Ferplast). Ik heb geen harde stroming, het is meer een brede stroming maar geen harde straal. Dit is met name om rond de bodem van de planten stroming te hebben zodat er geen rommel opbouwt op de bodem bij de wortels achterin de bak.
 
Verlichting heeft een lange periode van zonopgang dus het is feitelijk nog geen 10 uur licht.

Hoogte van de bak is zo'n 72 centimeter volgens mij (Star 200 van Ferplast). Ik heb geen harde stroming, het is meer een brede stroming maar geen harde straal. Dit is met name om rond de bodem van de planten stroming te hebben zodat er geen rommel opbouwt op de bodem bij de wortels achterin de bak.
Als je een hoogte hebt van 72 cm. zou ik toch eens kijken naar passende ledverlichting... Je bent dan zeker 3 Watt powerleds nodig. m.i. Normaal worden die met 16 keer 39 watt T5 buizen geleverd, las ik? Die sera ledbuizen met 55 lumen per watt halen dan de bodem niet.
 
Is dat echt waar? Die lampen hebben me een vermogen gekost. Telkens meer lampen erbij omdat mij verteld werd dat het nog steeds te weinig was. Die zaak zei tegen mij dat deze lampen juist heel geschikt waren voor mijn bak.

Hoe kan het dan dat de een zegt dat de lampen te lang aan staan, en jij zegt nu dat de lampen te zwak zijn. Is het nu te veel of te weinig ?

Dit zou wel kunnen verklaren dat mijn vallisneria ineens heel hard gaat nu hij langer is geworden. De bladeren komen nu bij het wateroppervlak.
 
Is dat echt waar? Die lampen hebben me een vermogen gekost. Telkens meer lampen erbij omdat mij verteld werd dat het nog steeds te weinig was. Die zaak zei tegen mij dat deze lampen juist heel geschikt waren voor mijn bak.

Hoe kan het dan dat de een zegt dat de lampen te lang aan staan, en jij zegt nu dat de lampen te zwak zijn. Is het nu te veel of te weinig ?

Of de lampen te veel of te weinig licht geven hangt sterk af van de beplanting van je bak! Tot nu toe weet ik alleen dat je Vallisneria en Anubias hebt. En lichtduur is iets anders als lichtintensiteit. Nu je verteld hebt welke bak je hebt ben je naar mijn bescheiden mening verkeerd geadviseerd omtrent je verlichting. Je bleef maar kopen terwijl dit licht je bodem niet haalt. Dit moet je eens aankaarten bij je Lfs!
Ik heb op een 40 cm hoge bak, JMB balken die al 105 lumen per watt leveren. Ze staan bij mij op 85% wanneer ze op het hoogst staan. (Ik heb géén Baardalg.) Daarvan heb ik 3 balken van 27 watt elk op een meter bak. Zou ik een bak hebben van 50 cm of hoger worden er al 3 watt powerleds door JMB geadviseerd.
 
Dank voor de tip.

Deze LFS is voor mij intussen al afgeschreven. Al het goede personeel is gaan lopen. Wat er overgebleven is, is er uit gebonjourd omdat ze te duur werden.
Kunnen niet meer op tegen de webwinkels...
 
Ik ben van 't weekend op pad gegaan en kwam uit bij De Waterlelie in Enschede.
Daar verkopen ze HVP lampen die ik op 't oog had.

Ondanks dat ze mij graag voor 1000 euro aan lampen wilden verkopen, stonden ze er toch op om eerst eens wat anders te proberen.
Ze gaven aan dat de Sera verlichting misschien niet optimaal is, maar aangezien ik 10 balken heb hangen toch wel flink wat licht in de bak heb en dan hoeven nieuwe lampen niet meteen een wondermiddel te zijn. Toch fijn, eerlijke verkopers.

Ik ben uiteindelijk weggegaan met een flesje Algexit. Dit had ik nooit eerder geprobeerd, want ik ben niet zo van de bestrijdingsmiddeltjes, zeker niet als je de oorzaak niet aanpakt.
Ze zeiden dat ik daarmee moest gaan kuren en met een beetje geluk kun je het uitroeien. Met een beetje geluk blijft het dan weg, totdat je natuurlijk weer nieuwe planten toevoegd waar sporen van baardalg in zitten.

Als ik de baardalg kan uitroeien, krijgen mijn planten ook weer fatsoenlijk licht op de bladeren en zullen die het ongetwijfeld ook beter gaan doen.
Ik hoop dat het gaat helpen.

Overigens ga ik volgende week zondag ook naar de Vivarium toe. Daar staan ook lampenverkopers. Misschien kan ik daar goede ideeën opdoen.

Het enige waar ik nog over twijfel. De verpakking zegt 10ml/100l water per week. Dat is voor mij 80ML per week. Echter zoals ik ook plantenvoeding doseer op dagelijkse basis, kan ik dan beter 11ml per dag doseren, of toch 80ml en dan de week er op weer 80ml?

Mijn filters zijn namelijk nogal fanatiek....
 
Zover ik weet is Algexit tegen groene algen en je had dan ook een carbo stoorkuur kunnen inzetten tegen baardalgen.
 
Zover ik weet is Algexit tegen groene algen en je had dan ook een carbo stoorkuur kunnen inzetten tegen baardalgen.

Dat dacht ik ook en dat heb ik ook aangegeven, maar hij was er van overtuigd dat dit zeker gaat helpen om de baardalg te verdrijven. Zodra dat gebeurd is kun je een nieuwe start maken. Carbo stootkuur heb ik al meerdere keren geprobeerd en ik gebruik het nu al op dagelijkse basis bovenop de co2 maar dat heeft helaas geen effect.

Stootkuur kan ik proberen, maar ik denk dat ik dan ook meteen mijn vallisneria's in de groene bak kan kiepen. Ik blijf dus altijd op het randje balanceren.
Ik had al eens eerder 60ml carbo in mijn bak gedaan in 1x. Dat vonden ze echt niet leuk! Vissen gaven overigens geen krimp.
 
Ja daar houdt de Vallisneria niet echt van inderdaad. Kun je die niet enkele dagen in een emmer plaatsen?
 
Blijft een lastige afweging. De vallisneria heeft zich eindelijk gesetteld en is op dit moment de enige plant die het redelijk doet in de bak. Als ik die nu weer ontwortel ben ik bang dat ik deze planten ook het leven zuur maak.

Filmpje is wel nuttig, maar in mijn geval kan ik er niet heel veel mee. Mijn bak word netjes onderhouden en regelmatig ververst. De baardalg kan ik er ook niet even uitkrabben, want dan moet ik praktisch al mijn anubia's tot de wortel snoeien, wat denk ik te heftig gaat zijn. Ik kan wel een deel snoeien wat echt zwaar aangetast is.

Het komt echter in no time weer terug.

Moeilijk dit...
 
Ik heb dezelfde bak met led van HVP {geen powerleds)..
Had aan de rechtse kant in mijn bak op een hele grote lavasteen heel veel baardalg .
Door mijn co2 te verhogen verdween die binnen de korstte tijd.
Heel veel mensen hebben heel veel verlichting maar die dimmen de verlichting dan naar bv 80% of hebben veel drijfplanten .dus het is altijd moeilijk aangeven hoeveel verlichting je nodig hebt .
Zeker voor je planten ,wil je hogere of bredere planten voor je hoge bak.
 
Laatst bewerkt:
Stel je hebt teveel licht en ergens een tekort in macro- (kalium, nitraat, fosfaat & CO2) plantenvoeding. Dan kan het toch dat teveel aan micro-elementen de boel verergerd ?

Ik probeer met zo min mogelijk ingrepen en toevoegingen mijn bakken te draaien. En ja op hout , op het binnenfilter en op anubias vind ik iets baardalg.
Ik merk dat als ik bv Profito gebruik ik juist meer (andere) algen krijg.

Anubias heb ik uit de bak gegooid , een beetje pluis op het hout vind ik niet storend en wat ik op het filter aantref kan ik er makkelijk af krijgen tijdens onderhoud. Verder blijven mijn ruiten en planten echt netjes schoon van algen.

Ik probeer een evenwicht te vinden in onderhoud en minimale toevoegingen. Het zal ook anders werken als je alles inzet op flinke groei en nergens tekorten.
Maar lukt dat jullie ook werkelijk?

Een bak helemaal in balans maken lijkt me lastig. Inwoners, licht en voeding zo afstemmen dat het een perfecte balans is is ook niet wat de meesten doen toch. Bij EI ga je eigenlijk je bak iedere week resetten met overschotten. Maar maakt dat bij jullie de bakken echt algvrij dan?
 
Ook bij de EI kun je algen krijgen zolang toch niet alles voldoende aanwezig is of de voeding de planten niet bereikt. Je verkleint zeker de kans op algen maar alles moet dan wel goed zijn.
Veel gebruiken de csm+b en daarvan zegt men soms dat er bij de batches nogal verschil kan zijn en je dus soms ook een tekort kan hebben al heb ik zelf dat nog niet echt zo gemerkt al die jaren.
 
Daarom gebruik ik nu ook tijdelijk Profito. Ik heb ook de voeding van Backplay, maar daarmee ga ik weer nieuwe batches maken als ik de boel stabiel heb.

De CO2 kan het haast niet aan liggen, die staat echt flink hoog namelijk, op PH6.55 en dat lijkt me toch wel de limiet.

Zodra ik de kans heb zal ik een uitgebreide test doen, want alleen PH zegt niet zo veel natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan