plantenvoeding... maar dan voor andere


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Ik heb niets met planten, dwz, niets met planten in mijn aquarium. Maar ik heb wel iets met mijn rozen. Specifiek mijn Ingrid Bergmannen , waar ik elk jaar weer naar uitkijk hoe ze gaan komen en er best wel een beetje trots op ben hoe prachtig ze er steeds weer zijn. Misschien totaal een open deur en weet iedereen dit al lang, voor mij was het nieuw. Bij aquarium verversen liet ik altijd het water gewoon in de tuin lopen. Mijn gras gaat wat achteruit, behalve op de plekken waar de slang van het aquarium heeft gelegen, ik zag daar juist daar dat het gras herstelde.

Tuuuurlijk, stom van mij, in dat oude water zitten alle meststoffen die het gras best kan gebruiken. Nu dan ook maar eens de Ingrid Bergmannen dit water gegeven ipv water uit de kraan. Dit is de tijd dat ze weer op komen, en het is echt een verschil tov vorig jaar. Grote trossen en een hele mooie groene sterke groenpartij. Ik kan het niet als een wetenschappelijk experiment bewijzen natuurlijk, maar ik denk echt dat dit beter werkt dan kunstmestkorrels of helemaal niets doen.


gr

Mark
 
Of het beter werkt dat weet ik niet maar bij de meeste bakken zit denk ik voldoende voeding in het water om buiten alles goed te laten groeien.
 
Een all round meststof voor tuinplanten is NPK 12-10-18.
Veel aquaria worden bemest met NPK 10-1-10 0f NPK 20-2-20 en aangevuld met sporenelementen.
Ik kan me voorstellen dat je rozen er goed op groeien, maar op den duur gaat er vermoedelijk een fosfaat gebrek optreden.
Geef je naast aquariumwater ook dierlijke mest, dan voeg je waarschijnlijk ook voldoende fosfaat toe.
 
Ik gaf mijn kamerplanten niets anders, ze deden het fantastisch. De Tilandsia’s waterde ik door ze een tijd in de bak te laten drijven.
Epipremnum groeide de bak uit met gigantische grote bladeren en mooie dikke stengels toen ze enkel aquariumwster te drinken kreeg, terwijl het controlepotje dat op de kleppen naast die met de wortels in de bak, zielig achter bleef in ontwikkeling.

Geen tekorten te zien bij de kamerplanten, ook de orchideeën bloeiden uitbundig, beter dan ooit zelfs.
 
Een all round meststof voor tuinplanten is NPK 12-10-18.
Veel aquaria worden bemest met NPK 10-1-10 0f NPK 20-2-20 en aangevuld met sporenelementen.
Ik kan me voorstellen dat je rozen er goed op groeien, maar op den duur gaat er vermoedelijk een fosfaat gebrek optreden.
Geef je naast aquariumwater ook dierlijke mest, dan voeg je waarschijnlijk ook voldoende fosfaat toe.
Ehm nee
20 ppm nitraat (NO3) is 4,4 ppm N
2 ppm fosfaat(PO4) is 1.5 ppm P (P2O5)
20 ppm kalium (K) is 24 ppm K (K2O)

Bedenk ook 1 ppm staat gelijk aan 0,0001%
Een willekeurig vloeibare plantenvoeding voor wekelijkse toediening met NPK 7-4-7 moet volgens de gebruiksaanwijzing 50 keer verdunt worden (20 ml op 1 liter) en geeft dus:
0,14% N 0,08% P en 0,14% K
Een liter van het 20-2-20 aquariumwater heeft NPK:
0,00044% N 0,00015% P en 0,0024 % K
Dat is dus 60 keer minder K, 320 keer minder N en 530 keer minder P.
Maw verwacht nou niet meteen heel veel effect van de voedingstoffen in je aquariumwater, omdat er zelfs in een bijgemeste plantenbak niet zo gek veel in zit, zeg maar gerust heel weinig.
Meest voor de hand liggend is dat de planten vooral de regelmatige plons water enorm waarderen, voor een weelderige groei is water nou eenmaal de belangrijkste stof en ook aquariumwater bevat heel erg veel water.
 

Terug
Bovenaan