Wat is er nieuw

Plantenvoeding (methode) kiezen.

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
57
Ik heb hulp nodig bij het kopen van plantenvoeding voor de Aquatlantis 120, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Vanwege het vele verversen zie ik de EI eigenlijk niet zitten, met een lage bezetting zou ik wekelijks 20-30% willen verversen.

Kunnen jullie me op weg helpen?

Ik gebruik nu Aquaplant 24 van Aquatic Nature (sporenelementen) dagelijks, en van Easy Life doseer ik Nitro en Fosfo bij zodat NO3 minimaal 5 blijft. Dit moet goedkoper maar ook makkelijker kunnen, maar wat schaf ik nu het beste aan?

Je kan prima de EI volgen maar dan ipv de helft 1/4 verversen per week en dan voeg je ook de helft van de nitraat en fosfaat toe. Het is het goedkoopste om bijvoorbeeld bij aquariumbemsting.nl poeders te bestellen en dan een stockoplossing hiermee maken.

Dan ga ik me daar toch eens in verdiepen, ik wist niet dat dit kon.
De Aquaplant maak ik dan op in de Home.

Ik zit net te kijken op aquariumbemesting.nl maar de kaliumsulfaat heb ik niet nodig of wel? Volgens mij alleen kaliumnitraat, kaliumsulfaat en CSM-B? Ik krijg geen rode planten in die bak volgens de huidige planning, dus ijzer zou ik ook niet nodig hebben omdat dat ook al in de CSM-B zit?

In zou voor de Kalium/Nitraat, Kalium/Fosfaat, Sporen elementen en eventueel de kleibolletjes mix.
Dan heb je alle planten voedingen die nodig zijn.

In zou voor de Kalium/Nitraat, Kalium/Fosfaat, Sporen elementen en eventueel de kleibolletjes mix.
Dan heb je alle planten voedingen die nodig zijn.
Ik heb nog een bende Ferti sticks van Aquatic Nature en balletjes van JBL, die wil ik toch eerst opmaken. Misschien wel handig om gelijk mee te bestellen, goed dat je het aanhaalt, zelf niet aan gedacht.

Wanneer wordt de kalium sulfaat gebruikt?
Kaliumnitraat en kaliumfosfaat mogen in 1 fles als ik het goed begrepen heb?

Ik gebruik alleen de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat en de csm~b. Daarbij voedingscapsules van Backplay. Daar krijg je 30 voor 5 euro en die stoffen niet bij onderhoud.

Kaliumnitraat en kaliumfosfaat mogen in 1 fles als ik het goed begrepen heb?

Dat doe ik ook maar dan moet je de aangegeven 82 gram nitraat nemen en 8 gram fosfaat ipv 4 gram. Normaliter moet je namelijk dubbel zoveel stockoplosing fosfaat gebruiken als nitraat en door de hoeveelheid poeder te verdubbelen trek je dat gelijk. Dus dan 82 en 8 gram oplossen in 500ml en dan 20ml doseren op 100 liter voor een toevoeging van 20-2mg.
Ververs je echter een kwart dan dus de helft toevoegen😉

Daarbij voedingscapsules van Backplay. Daar krijg je 30 voor 5 euro en die stoffen niet bij onderhoud.
Dat is goedkoop! Dat stoffen is inderdaad vervelend. Zowel die van Aquatic Nature als die van JBL doen dat bij onderhoud.

Dat doe ik ook maar dan moet je de aangegeven 82 gram nitraat nemen en 8 gram fosfaat ipv 4 gram. Normaliter moet je namelijk dubbel zoveel stockoplosing fosfaat gebruiken als nitraat en door de hoeveelheid poeder te verdubbelen trek je dat gelijk. Dus dan 82 en 8 gram oplossen in 500ml en dan 20ml doseren op 100 liter voor een toevoeging van 20-2mg.
Ververs je echter een kwart dan dus de helft toevoegen😉

Ah ik was nog niet aan het rekenen geslagen, makkelijk zo! Dankjewel.

Je kan Backplay hiervoor even een pb sturen.
Ik ga ze zeker eens proberen als ik weer nodig heb. Ik heb nog zoveel van de andere twee dat ik dat toch eerst opmaak. Goed om te weten dat ik Backplay hiervoor per PB moet benaderen, ik had al eens naar een website gezocht maar niet gevonden natuurlijk.

Ik zit net te kijken op aquariumbemesting.nl maar de kaliumsulfaat heb ik niet nodig of wel? Volgens mij alleen kaliumnitraat, kaliumsulfaat en CSM-B? Ik krijg geen rode planten in die bak volgens de huidige planning, dus ijzer zou ik ook niet nodig hebben omdat dat ook al in de CSM-B zit?
Cryptos gebruiken ook veel ijzer.
Maar in je spoorelementen mix zit als het goed is ook ijzer

Ja dar gebruik je een voedingsbol bij bijvoorbeeld. Ik heb veel Crypto s in de 60cm bakjes waar ik de standaard dosering csm geef en ze doen het dar prima verder. In de csm zit ook ijzer inderdaad.

Je kan Backplay hiervoor even een pb sturen.
Maar er wel even aan denken dat Backpay geen poeders meer kan versturen maar het moet als vloeistof verzonden worden. Heeft te maken met de terreur dreiging....
Dat maakt bovenstaande berichten toch weer anders. Ik weet niet hoelang dit gaat duren, natuurlijk.

Maar er wel even aan denken dat Backpay geen poeders meer kan versturen maar het moet als vloeistof verzonden worden. Heeft te maken met de terreur dreiging....
Dat maakt bovenstaande berichten toch weer anders. Ik weet niet hoelang dit gaat duren, natuurlijk.
Ok dat wist ik niet, waarschijnlijk omdat hij in België woont dan? Ben benieuwd hoe lang dit dan nog binnen Nederland mag :-(

Ok dat wist ik niet, waarschijnlijk omdat hij in België woont dan? Ben benieuwd hoe lang dit dan nog binnen Nederland mag :-(
Ik weet het ook nog maar sinds kort. Mijn laatste bestelling heeft Backpay om moeten zetten naar een vloeibare vorm. Hij gaf dit als reden op. Het zal in ieder geval de verzendkosten ook wel opdrijven, denk ik.

Ik weet het ook nog maar sinds kort. Mijn laatste bestelling heeft Backpay om moeten zetten naar een vloeibare vorm. Hij gaf dit als reden op. Het zal in ieder geval de verzendkosten ook wel opdrijven, denk ik.
Plus dat de verpakking van vloeibaar duurder is.

Maar de voedingscapsules kan hij zover ik weet nog wel versturen. Zelf heb ik nog niet zolang geleden deze nog gehad namelijk.

Nee daar zitten van die korrels in die gelijk zijn aan de voedingscapsules van bijvoorbeeld Pokon. Dus geen poeder😉

Vandaag ben ik overgeschakeld op de EI methode, nu nog met producten van Easy Life die ik op wil maken. In beide aquariums heb ik de waardes naar 20/2 proberen te brengen.

Inmiddels heb ik NO3, PO4 en CSM+B online besteld om zelf stockoplossingen te maken.

De dosering van de NO3 en PO4 zijn me duidelijk toch heb ik nog twee vragen.

1. Hoe vaak meten jullie toch nog de NO3 en PO4 waarden?
  2. Hoe doseer ik CSM+B? Op de website staat "Voeg naar eigen inzicht deze stockoplossing toe (begin bijvoorbeeld met 1ml per 40 liter aquariumwater per week)." Gaat het hier om het totale aquariumvolume wekelijks of ook alleen voor het deel water dat ververst is? Ik neem aan voor het totale volume maar twijfel hierover.

Eigenlijk nooit omdat je altijd ruim doseert. J ekan heel af en toe voor alle zekerheid dit eens doen.

Ik geef op 100 liter 6ml csm per week en verdeel dat over 2 dagen. Je rekent dan et totale volume en niet alleen het deel dat ververst is.

Eigenlijk nooit omdat je altijd ruim doseert. J ekan heel af en toe voor alle zekerheid dit eens doen.

Ik geef op 100 liter 6ml csm per week en verdeel dat over 2 dagen. Je rekent dan et totale volume en niet alleen het deel dat ververst is.
OK dat wordt dan even uitproberen hoeveel nodig is. Jij geeft fors meer dan hun begindosering - heb je de bakken zo zwaar beplant? Gebruik je CO2 in die bakken?

Die 1 ml is in een standaard bakje zonder veel licht of co2 vindt ik. Met co2 zou je 2 ml kunnen doseren maar ja met de EI doseer je over en vandaar dat ik 3 ml geef op 50 liter. Ton geeft dit ook voor zover ik weet.
Je kunt proberen of je met minder toekan maar dat is uitproberen denk ik. Omdat je de helft ververst voer je veel voeding af.

Dankjewel, dan zal ik zeker wat meer doseringen dan hun begindosering. Ik heb dan geen CO2 maar wel vrij veel licht. De snelgroeiers zullen snel verraden of het genoeg is of niet.

Ok, ja dan kun je vast met iets minder toe verwacht ik maar goed je ververst veel dus voert ook veel af zoals ik al zei.

Vaak heb je dan ook wel co2 nodig maar dat merk je snel genoeg😉.
Ja dat heb ik al in gedachten, ik wil echter eerst even kijken hoe het gaat zonder CO2. Voor de vissen vond ik het licht te fel, ik hoop dat de drijvers dit snel gaan opvangen, dus momenteel heb ik het licht iets gedimd. Verwacht dat de drijvers nog een maand of 2 nodig hebben. Kan ik gelijk ervaren hoe de planten het doen met iets minder licht (maar gevoelsmatig nog steeds meer dan in de RIO).

Ik geef ruim voldoende voeding 45ml microx45ml macro +co2 op 100l water dus eigelijk nooit.

Ik geef ruim voldoende voeding 45ml microx45ml macro +co2 op 100l water dus eigelijk nooit.
Lees ik dat goed, 45 ml micronutriënten per 100 liter? Geef je dan CSM+B? Typfoutje?

Dat zal vast geen csm zijn denk ik want dat is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer dan nodig🙂

Als je CSM+B op is zou ik voor een commercieel product gaan, met CSM+B Ben je nooit zeker van de samenstelling. De meeste producenten hebben tegenwoordig wel bruikbare planten voeding.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan