Wat is er nieuw

Plantenvoeding te kort?

pukky83

Well-known member
Lid geworden
4 september 2012
Hoi ik heb n juwel vision 260 daar zitten behoorlijk wat planten in. Voeg geen co2 toe wel easy life profito en ferro elke week. Verders kleikorrels bij de wortels. Er hangen 2 t8 lampen boven van juwel en de verlichting staat 8 uur per dag aan.

Nu krijgt mijn echinodorus en mijn anubias gele randen bij de bladeren. Welk voeding tekort zou er kunnen zijn?

Bijlagen

• 20190812_134239.jpg
    20190812_134239.jpg
    29.8 KB · Weergaven: 120
Ik zie ook algen op de bladeren dus welke waterwaarden heb je en wat voeg je verder aan voeding toe? Hoelang draait je bak nu?
Heb je de Anubia wel opgebonden en niet met de wortelstok in de bodem?

Ik zie ook algen op de bladeren dus welke waterwaarden heb je en wat voeg je verder aan voeding toe? Hoelang draait je bak nu?
Heb je de Anubia wel opgebonden en niet met de wortelstok in de bodem?
Mijn waterwaardes weet ik zo niet. Ik voeg alleen profito en extra ijzer toe. Ze zijn niet opgewonden maar ze staan alleen gedeeltelijk met de wortels in de bodem dus niet de wortelsok. Wel mogelijkheid tot opbinden als dat beter is. De bak draait denk ik al meer dan 4 jaar en denk dat ie sinds n jaar ongeveer draait met meer planten. Heb idd helaas last van baardalg op de achterwand waar ik maar niet vanaf kom. Op de anubias zit zelf geen alg dat lijkt op de foto wel zo ,komt omdat t niet zo'n beste foto is.

Ze zijn niet opgewonden maar ze staan alleen gedeeltelijk met de wortels in de bodem dus niet de wortelsok.
Dat gaat prima hoor, zo heb ik ze al jaren staan.
Hoeveel Profito geef je wekelijks? extra ijzer is vaak niet nodig.

Baardalg is het gevolg van een CO2 tekort. Het steekt de kop op bij een wisselvallig en, als gezegd, een te laag niveau. Nog even dit: Profito bevat geen Nitraat en Fosfaat, zaken die planten wel nodig zijn.
Waterwaarden zou je eventueel ook kunnen laten nameten bij je Lfs. Druppeltesten verdienen de voorkeur.

Bij redelijk wat beplanting moet al snel fosfaat en nitraat bij doseren ja, en weet je toevallig de Gh van je kraanwater uit je regio? dit is wat ik zo even vind op gelige bladeren.

Gelige vlekken op oud blad terwijl nerf groen blijftMgSO4 (magnesium)tekort
Gelige gebieden op oud blad en gelige randen op nieuwe blad. Blad sterft afK2SO4 (sulfaat)tekort
Gelige randen op nieuw blad, schade (vervormingen) / sterfte van nieuwe groeiCa (calcium)tekort

Baardalg is het gevolg van een CO2 tekort. Het steekt de kop op bij een wisselvallig en, als gezegd, een te laag niveau. Nog even dit: Profito bevat geen Nitraat en Fosfaat, zaken die planten wel nodig zijn.
Waterwaarden zou je eventueel ook kunnen laten nameten bij je Lfs. Druppeltesten verdienen de voorkeur.
Zal weleens kijken of ik nog n druppeltest heb en er anders 1 kopen. Is er dan n betere planten voeding waar wel alles in zit?

Zal weleens kijken of ik nog n druppeltest heb en er anders 1 kopen. Is er dan n betere planten voeding waar wel alles in zit?
Een beetje afhankelijk wat je wilt; je kan zelf voeding als poeder kopen en aanmengen met water. Eenvoudig en erg goedkoop maar uiteraard zijn er ook kant en klare complete voedingen te koop.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home

Bij redelijk wat beplanting moet al snel fosfaat en nitraat bij doseren ja, en weet je toevallig de Gh van je kraanwater uit je regio? dit is wat ik zo even vind op gelige bladeren.

Gelige vlekken op oud blad terwijl nerf groen blijftMgSO4 (magnesium)tekort
Gelige gebieden op oud blad en gelige randen op nieuwe blad. Blad sterft afK2SO4 (sulfaat)tekort
Gelige randen op nieuw blad, schade (vervormingen) / sterfte van nieuwe groeiCa (calcium)tekort
De hardheid dh van ons kraanwater is 7.78 en de zuurgraad ph is 8.23.

In mijn oude aquarium vol met planten gaf ik 25 tot 30 ml profito op 225 liter en dat was voldoende, extra ijzer is in veel gevallen niet nodig.
Zie mijn onderschrift voor wat foto's van die bak.
Wel zal je even moeten gaan meten op fosfaat en nitraat en eventueel toe gaan voegen, heb je veel of weinig vissen in de bak, en hoevaak/veel ververs je?

De baardalg kan je bestrijden met Easy Carbo, welke planten heb je allemaal in de bak staan? :foto:

In mijn oude aquarium vol met planten gaf ik 25 tot 30 ml profito op 225 liter en dat was voldoende, extra ijzer is in veel gevallen niet nodig.
Zie mijn onderschrift voor wat foto's van die bak.
Wel zal je even moeten gaan meten op fosfaat en nitraat en eventueel toe gaan voegen, heb je veel of weinig vissen in de bak, en hoevaak/veel ververs je?

De baardalg kan je bestrijden met Easy Carbo, welke planten heb je allemaal in de bak staan? :foto:
Meten ga ik idd nog even doen voor de zekerheid. Heb op t moment 10 kardinaal tetras, 10 japonica garnalen, 3 algen eters, 2 Siamese algen eters, 5 Diamant zalmen en dat was t zo'n beetje. Dus zit niet veel vis in. Ik ververs elke week 25%. Easy carbo kan ik niet gebruiken want heb er ook 2 soorten vallisnerias in staan en dus kunnen daar niet tegen helaas.

Niet heel veel vis idd, ik vroeg dit omdat je met een redelijke bezeting wel aan je nitraat en fosfaat kan komen, verversen doe je wel goed zo.

Easy Carbo valt dan af idd, waterstofperoxide (3%) is dan ook nog een optie, met een injectie spuit kan je dan steeds een stukje van de wand bespuiten, 50 ml per dag maximaal op 200 liter water (dacht ik) zal je even op moeten zoeken.

Niet heel veel vis idd, ik vroeg dit omdat je met een redelijke bezeting wel aan je nitraat en fosfaat kan komen, verversen doe je wel goed zo.

Easy Carbo valt dan af idd, waterstofperoxide (3%) is dan ook nog een optie, met een injectie spuit kan je dan steeds een stukje van de wand bespuiten, 50 ml per dag maximaal op 200 liter water (dacht ik) zal je even op moeten zoeken.
Da's idd wel iets dan om me even in te verdiepen. Was al bijna van plan om de achterwand te verwijderen. Heb t namelijk alleen daar nog zitten. Het word niet erger maar heeeeeeeel erg langzaam minder door de garnalen denk ik.

25 ml op 50 liter water dagelijks lees ik, maar beter doe je wat minder, het is ook nog een optie om het water ver te laten zakken en dan de wand te behandelen, het effect is dan sterker.

Pas wel op met de vissen en garnalen, ze moeten niet te dicht in de buurt komen bij dat spul, eenmaal opgelost is het onschadelijk (valt uiteen in water en zuurstof)

Nou ik heb de kh gemeten en die is 4 de andere druppel testen zijn helaas op. Dus moet ik opnieuw kopen.

Btw, ik lees net je ph en die is inderdaad hoog en je hebt nu amper co2 wat algen kan en zal veroorzaken.

Btw, ik lees net je ph en die is inderdaad hoog en je hebt nu amper co2 wat algen kan en zal veroorzaken.
Is t dan miss wat om over turf te gaan filteren om de ph omlaag te krijgen? Of is er n betere oplossing? Mijn vriend wil niet dat ik met co2 installatie ga werken. Vandaar dat ik ook minder eisende planten heb zoals: anubias, echinodorus, vallisneria, crypto soorten en n rode lotus.

Dat is alleen maar op t lossen door co2 toe te voegen of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
In ieder geval zou ik, mede gezien de grootte van je bak met behoorlijk wat planten, kiezen voor CO2 toevoeging. Het is denkbaar dat er naast een CO2 tekort meerdere problemen zijn maar in de regel is het goed om alles stap voor stap af te handelen.

Heb gekeken wat de ph waarde van ons kraanwater is en die is ook hoog namelijk ook 8.3
Kan het zijn dat daarom ook mijn aquarium water te hoge ph heeft?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan