Wat is er nieuw

Plantenvoeding

• Onderwerp starter Onderwerp starter pimhup
  • Startdatum Startdatum
P

pimhup

Guest
Hallo
Ik had een vraag ik voeg wekelijks 25ml complete van aquariumbemesting en dagelijks easy carbo ,en wekelijks 25%verversen is dit voldoende
Gr Pim

Graag wat meer info, hoe groot is je bak, hoeveel en welke planten en graag een foto van de bak.
Heb je problemen dat je tot deze vraag komt?

Edit,
En mogelijk je waterwaarden.

Dit wordt geadviseerd:

Dosering:
De adviesdosering per 100 liter is als volgt:
  • Geen CO2: Start met 10ml per week
  • Normaal verlicht + CO2: Start met 15ml per week
  • Sterk verlicht + CO2: Start met 25ml per week

Het gaat om een ciano bak
Van 100 cm bij 60cm bij 35 cm
Verlichting is achter Jbl solar tropic 4000k en voor nature 9000k

42315A03-A2F3-4BA4-AC64-F287404FF4A2.jpeg

Lampen branden van 13,30 tot 23,00

Dus zo n 190 liter en dan met je afhankelijk van het licht 15 of 25 ml per 100 liter moeten doseren.

Als je het kan meten zijn de waterwaarden interessant. Verder zou ik, als ik in je schoenen stond, kiezen voor dagelijkse doseringen voor zover je dit nog niet doet. Planten kunnen, net als overigens mensen, niet ongelimiteerd opnemen.

Hoeveel zou ik dagelijks moeten geven

Als je het kan meten zijn de waterwaarden interessant. Verder zou ik, als ik in je schoenen stond, kiezen voor dagelijkse doseringen voor zover je dit nog niet doet. Planten kunnen, net als overigens mensen, niet ongelimiteerd opnemen.

Nou je wil niet weten wat sommige mensen wel niet kunnen opnemen:Dk;)k

Maar waarom word het dan voorgeschreven om 1 x in de week alles toevoegen incl 50% waterverversen

Gaat om de plantvoeding van complete aquariumbemesting

O dat spul.
De zin stond gewoon een beetje door elkaar gehuseld :Dk

Die 50% water verversing zorgt dat je nooit boven een bepaalde waarde komt. Is zeg maar een soort reset.
Heeft ook nog andere positieve effecten zoals hormonen van de vissen en planten spoel je ook zo weg.

Hier kun zien hoe dat werkt.
https://rotalabutterfly.com/accumulation-calculator.php
Voeg de waarde in die je volgens de product info toevoegt en dsn kun je zien wat er gebeurt bij 50% maar ook bij meer en minder.

Hoewel dit waarschijnlijk fantastisch spul is kun je als je je er een beetje in verdiept ook je eigrn mixen maken.
Dit doe ik en andere hier al jaren.
Zo maak ik de mix b.v. Zo dat ik een makkelijk af te meten dosering heb die bij de grote van de bak past en doseer ik dagelijks de micro elementen 's morgens en de macro 's avonds.
Respectievelijk 5 en 10 ml.

Ik voeg na de verversing de macro toe en de micro s doe ik in 2x. Als dat dagelijks moet dan vergeet ik het denk ik weer:(k

Ik voeg na de verversing de macro toe en de micro s doe ik in 2x. Als dat dagelijks moet dan vergeet ik het denk ik weer:(k
Nee is juist erg makkelijk onthouden en een keertje vergeten heeft dan veel minder impact.
Vermoed ook dat het voor de planten beter werkt omdat er elke dag evenveel verse mineralen aanwezig zijn.

Bedankt voor de reacties

Maar wat zou t beste wezen ,
Dagelijks
Of wekelijks met 50% verversen

Ik zou voor dagelijk gaan maar het ligt er ook aan of de hoeveelheid een beetje makkelijk door zeven te delen is.
Stel dat het 25 ml is dan is vijf keer vijf makkelijker af te meten.

Hallo dirk

Dosering geeft aan 50ml bij veel licht en incl CO2

Ik geef dagelijks easy carbo en Mn lampen zijn t5 39 wat 4000 en 9000 lumen staan 9,5 uur aan

Carbo is een stuk minder effectief dan Co2 dus heb je ook minder licht nodig.
Dus dan zou je voor 15 ml per 100 liter kunnen gaan.
Mocht je te veel licht hebben om met carbo te kunnen werken kun je dit ook met wat drijfplanten verminderen.

Maar nogmaals verdiep je er een beetje in en ga voor de zelf meng poeders.
Goedkoper en beter af te stellen.

Dank je voor de tips Dirk,ik zal me er eens in gaan verdiepen :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan