Wat is er nieuw

Plantenvoeding:

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
J

Julian D

Guest
Nu ik er zeker van ben dat ik niet de juiste plantenvoeding had aangeschaft, ben ik mezelf gaan afvragen wat er nu wel nodig is.
Nu wordt het mij alleen nog maar onduidelijker door internet sites als deze:

http://www.aquascaping-blog.com/194/estimative-index

Dus ik vraag me af. Wat heb ik precies nodig? Hoeveel moet ik gebruiken? Wat moet ik nog meer doen? Kan iemand mij hiermee helpen? (voordat ik de verkeerde aankopen doe🙂 )

Welke ratio�s voor mijn aquarium?( rechtstreeks van je link )

CO2: 25-35ppm
NO3: 20-30ppm
K+: 20-30ppm (zit meestal al in je nitraat- of fosfaatoplossing)
PO4 : 2,0 ppm
Fe: 0,5-1ppm of meer
Microvoedingsstoffen (bijv. Profito): net iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid volgens de fles

dat zijn de waarden waar je naar moet gaan streven met de ei
met deze methode voeg je veel meer voeding toe dan je planten zullen verbruiken
deze overschotten worden bij de waterwissel weer verminderd dat het aanvaardbare waarden blijven

om de no3 te verhogen kan je nitro van easy life kopen of kno3 poeder ( bv op aquabemesting.nl )
voor de po4 net hetzelfde ofwel de fosfo van eeasy life of de poeder

die poeders moet je eerst wel oplossen in water ( gebruiksaanwijzing staat op de verpakking )

een algemene voeding heb je dan ook nodig bv profito of dergelijke

en je zorgt voor een goed gehalte co2

Zijn dit de ratio's voor mijn aquarium? Hoe is dit precies berekend?
Ik heb niet echt de juiste middelen om de waardes te kunnen meten (alleen teststaafjes) is zo een testkit aan te raden dan?

Wat is aan te raden voor een beginner? easy life en profito dan? of juist de poeders? (wat is ook goedkoper?)

Dat zijn algemeen waardes
Met de ei zorg je ervoor dat je zeker niet op 0 komt
Een test set is zeker handig
Al moet je bij de ei weinig meten

Kijk eens op de site aquabemesting.nl
En je weet snel wat het goedkoopst is
Van 1 zakje poeder kan je een paar litrr oplossing maken
Vergelijk dat met 1 fles fosfo of nitro van easy life

Qua algemene voeding heb je veel keuze
Profito is een veelgebruikte voeding

Oke dus als ik het goed begrijp heb je algemene voeding nodig, maar ook dus die poeders? Wat houdt die algemene voeding dan precies in?

Voor de beginner gewoon een kant en klaar flesje halen.

Eerst maar eens zien dat je wekelijks toevoegt voor je begint
aan afwegen, dagelijks toevoegen en meten.

Zou het je allemaal niet zo moeilijk maken in t begin, je hebt een 60 cm bak.

Denk dat ei een tikkeltje overdreven is, voor een beginner bedoel ik dan. Daar komt wat meer bij kijken dan gewoon even iets erbij mikken.

Knutsel een bio co2 fles in elkaar, haal een kant en klare fles plantenvoeding en gassen.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... tenvoeding

Doe je in jouw bak een jaar mee. Samen met bio co2 in combinatie met onderhoud gegarandeerde plantenpracht.

In principe staat achteraan de fles van je bemester hoeveel je moet toevoegen om een bepaalde ppm te krijgen. Wel, dan reken je uit hoeveel mililiters je moet hebben om tot de waardes van de EI te komen.

Als je weinig planten hebt, kun je ook gewoon de helft of 1/3 van de EI doseren, gaat prima.

Ik heb diverse 60 cm bakjes staan met 15W erboven en wat drijvers. Ik voeg verder niks toe in deze bakjes omdat er relatief weinig licht boven zit en de vraag gering is.
Ik zou zelf eerst eens gaan meten wat de waarden zijn en of er naast de plantenvoeding wel iets bij moet.
Opzich is profito prima of de kant en klare van Aquariumbemesting.nl
Mocht je wel tekorten hebben dan kun je altijd nog voedingsstoffen als nitraat en fosfaat gaan toevoegen.
Ook doseer je geen co2 dacht ik dus de groei zal niet zo gigantisch snel zijn.
De peders zijn goedkoper maar met dat bakje heb je maar een beetje nodig en dat zal niet echt in de papieren lopen dus.
Maar ik zou zelf eerst eens gaan meten wat de waarden zijn en of je wel naast de plantenvoeding iets moet gaan toevoegen.

Het geldt dat je investeert in die (onnauwkeurige) testers kun je beter investeren in bemesting dan 🙂

webhond zei:
Eerst maar eens zien dat je wekelijks toevoegt voor je begint aan afwegen, dagelijks toevoegen en meten.

wekelijks toevoegen is voor mij het probleem niet, heb wel genoeg discipline hiervoor.

Wel ben ik idd een beginner met een 60x30x30 bak, maar ik zou hierna graag groter willen gaan. Ik zou daarom ook graag willen weten hoe het moet met poeders, en welke berekeningen hieraan vast zitten om het goed te kunnen doen. En dus niet zomaar kant en klare spul er af en toe in flikkeren, omdat dat nu eenmaal makkelijker is.

De praktijk wijst uit dat die voeding nog allemaal niet nodig is.
Je dient als eerste te zorgen voor een hoog genoeg co2 gehalte.

Zoals Tom ook al aangeeft is het maar de vraag of je dat allemaal nodig hebt. Om dat te beoordelen hebben we eigenlijk je waterwaarden nodig en dan is beter te zeggen van wat je al dan niet nodig hebt.
Ik heb in mijn 60cm bakje ook geen co2 maar een buis van 15W geeftr niet veel licht en ik heb er drijvers boven.
Dat sis de reden dat de groei minimaal is en dus het verbruik ook.
Omdat dat het verbruik dus erg laag is is verdere toevoeging niet nodig bij mij.
Maar geen bak is gelijk dus het zou fijn zijn als je je waterwaarden kunt meten of laten meten.

Vissen zorgen ook wel voor co2 maar dat is in een gemiddelde bezette bak niet echt veel hoor.

Julian D zei:
Wordt dat hiermee bereikt?

Nee, dat is een synthetische vorm van koolstof.

Eigenlijk licht het meer aan hetgeen je wenst te bereiken.
Om te beginnen heb ik even gekeken naar je lokale water.
Dit ligt qua hardheid ook vrij hoog.
Daar zou ik eerst aan werken.

Volgens mijn test strips valt de hardheid in mijn bak heel erg mee.

KH: 3 tot 6
GH: 7

Verder gemeten:

NO3: <10
NO2: 0
PH: rond de 7

Mocht dit toch te hoog zijn, hoe kan ik deze hardheid verlagen? Of wat moet ik doen om meer CO2 in mijn bak te krijgen?

Julian D zei:
En dus niet zomaar kant en klare spul er af en toe in flikkeren, omdat dat nu eenmaal makkelijker is.

Dat kant en klare spul is compleet. Poeders gebruik je om gerichter te doseren. Ook zijn de poeders goedkoper bij een grotere bak. Meer niet. Maar goed, doe je ding.

Julian D zei:
Volgens mijn test strips valt de hardheid in mijn bak heel erg mee.

KH: 3 tot 6
GH: 7

Verder gemeten:

NO3: <10
NO2: 0
PH: rond de 7

Mocht dit toch te hoog zijn, hoe kan ik deze hardheid verlagen? Of wat moet ik doen om meer CO2 in mijn bak te krijgen?

Op zich zou ik niet teveel uitgaan van de waardes die teststips aangeven.
In veel gevallen zijn deze namelijk niet erg betrouwbaar gebleken.

Je kunt de hardheid verlagen, door bij verversingen gebruik te maken van kleine hoeveelheden demiwater.
Aangezien je aquarium niet zo heel groot is, is dat nog niet zo heel lastig om voor elkaar te krijgen.
Zowel vissen en planten waarderen het heel erg als je water wat zachter is.

Voor meer co2 in de bak zou je een kunnen kijken voor bio-co2.
Daar zijn vrij veel artikelen en teksten over te vinden.

Hmmm oke, waar is demiwater te koop? Want zie dat het bij de AH ook te koop is, maar is dit het goede?

Ik ben bang dat je bij AH de hoofdprijs betaalt. Probeer eens bij een autowasserij of glazenwasser, dat zijn grootgebruikers. Misschien kan je iets regelen

Het waterbedrijf hier geeft aan een kh van 10. Ik heb 3 soorten testen erop los gelaten en kom bij allen uit op kh 5.
Dus of die info altijd betrouwbaar is weet ik niet.
Vroeger zaten wij op kh 7 en we kregen toen een brief dat we op een ander punt ofzo werden aangesloten.
Ik hoorde dat er daar 4 van zijn hier in of bij de stad en sindsdien is de kh 7 gedaald naar kh 5.
Maar op een kh 10 hebben we nog nooit gezeten dus.
Ook van anderen in of rond de stad hoor ik getallen van kh 5 en 7.
Maar goed waarom die kh 10 die ze opgeven niet klopt weet ik niet.
Als de waarden van de TS kloppen dan is dat best een mooie kh denk ik, al moet je oppassen omdat het met strips is gemeten natuurlijk en die minder betrouwbaar zijn.

AquaVISie zei:
Ik ben bang dat je bij AH de hoofdprijs betaalt. Probeer eens bij een autowasserij of glazenwasser, dat zijn grootgebruikers. Misschien kan je iets regelen

http://www.ah.nl/appie/producten/produc ... eerd-water

Dit ziet er niet uit als de hoofdprijs haha, maar vraag me dus wel af hoeveel ik ervan nodig heb en of deze geschikt is.

Hoorde dat bij autowasserijen chemicali�n gebruikt worden om het tot demi water te maken, dit lijkt me niet goed voor de vissen?

Als je nagaat dat bij bedrijven die dit water zelf maken de kostprijs � 45,- per 1000 liter is (dat is dus 4,5 eurocent per liter) is dat inderdaad de hoofdprijs.

Julian D zei:
Hmmm oke, waar is demiwater te koop?

Winkels zoals de Lidl en Aldi hebben het ook..

Ik betaal bij AH hier iets van 0,45 ct per liter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan