plantenvoedingschema combinatie, ei,rr,vissenwelzijn

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
De vraag wordt regelmatig gesteld hoe planten goed te laten groeien zonder vissen zwaar te belasten.

Denk met mijn voedingsschema aan beide tegemoet te komen.

als start maximum start-waarde hou ik aan :
25mg/l co2
20mg/l no3
2mg/l po4
0,5mg/l fe
sporenelementen/weekdosis

Met de start van deze methode breng je je waterwaarde op de waardes.

Na 1 week heb je keuze hoeveel je waterwissel wordt 25,33,50% en enkel op dit deel breng je de waterwaardes op de start-waardes

Na 2 weken doe je de eerste meeting voor de waterverversing.
Lopen de waterwaardes op kan je na verversen de dosis verlagen.
In bakken met zeer veel verlichting kunnen waardes dalen zolang
no3 niet lager dan 10mg/l komt
po4 niet lager dan 0,5mg/l komt
wordt groei niet beperkt.

Bij lagere waardes geef je tussen waterwissels een bijkomende dosis(no3,po4,fe,sporen)

9/10 aquarium zullen tussen de waardes blijven en zal het meten naar 1x per maand kunnen opschuiven.

Zo krijg je een meetarm aquarium met gezonde plantengroei en met lage belasting voor vissen.

AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 apr 2003
Dit lijkt ook heel goed op mijn manier. :)
Alleen ga ik tot 35ppm co2.

idd die superhoge po4 waarden van 4ppm en hoger zijn niet nodig.
Het is vooral belangrijk dat er geen tekorten ontstaan.

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
hoi Jurgen

mijn voedingsschema lijkt me een basis waarop ik(veilig)tekorten voorkomt en waarop men verder kan fine tunen/opbouwen in plantenvoeding

men kan idd nog(veel)hoger gaan in de co2 toediening maar hiervoor dient de aquariumhouder voldoende ervaring/kennis te hebben,zelfs met je 35mg/l kan je nog ferm je co2 verhogen indien je vissen er geen last van hebben.

je gaat dan zeer dicht zitten bij wat de vissen aankunnen maar hoelang blijft dit dan goed gaan,dan is het zeer belangrijk dat er steeds een hoog o2(zuurstof)gehalte hebt en dat je goed weet dat bij het minste fout kan gaan bv.filter die uitvalt,hogere watertemperatuur,magneetklep die blijft hangen,ph sensor foute waardes/defect,kh waarde die oploopt,...

ook een fosfaat waarde van 4 of hoger zal op een korte periode geen problemen geven bij de(meeste)vissen maar het hoeft niet voor een gezonde plantengroei

AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 apr 2003
Ik moet zeggen dat dit nogal meevalt hoor.

- ik regel mijn co2 op 35ppm op basis van mijn KH.
Wetende dat de KH waarschijnlijk lager zal zijn dan gemeten met een druppeltest zal dit zeker nooit meer zijn dan die 35ppm maar eerder minder.

-Als de filter uit valt komt er geen water meer door de reactor waardoor de co2 niet meer op lost in het water.

-Bij stroomstoring of andere valt de magneetklep dicht, niet open. Dus dat valt ook wel mee.

-een pH sensor moet je op regelmatige basis eiken. Dat is geweten.

Sommigen zweren dat ook co2 waardes tot 50ppm en meer nog veilig zijn. Maar dat vind ik er net over.

Er was laatst ook een discussie op het EI topic ivm hoge Fe waardes waar beweerd werd dat Fe waarden van meer dan 1ppm onschadelijk waren.
Heb er zo mijn twijfels bij op lange termijn.

AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 apr 2003
Bedoel je van mij tom?

Ik vermoed dat mijn co2 tussen 25ppm en 35ppm schommelt.

Maar zeker zijn we daar nooit van, he :)
planten hebben er in ieder geval geen hinder van en de vissen ook niet.

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Oorspronkelijk geplaatst door @Tom:
Wat is je minimum co2 waarde ?
was dit gericht naar mij?

omdat ik werk met bio-co2 heb ik beperkingen naar co2 toe, het co2 gehalte loopt op tot bij de start van de verlichting tot -30mg/l co2 (kh6 met ph6,8)volgens de ph-kh tabel

de verlichting word terug geschroeft wanneer de ph stijgt tot 7,0ph (15mg/l co2) hiermee kan ik 5uur verlichten op 0,6watt/l dit is voldoende om de planten goed te laten groeien/kleuren

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
@Tom

met het omgekeerde bakje kan je nog een veel hoger co2 gehalte behalen enkel belast je dan je vissen zeer hard door die 24/24 continu hoge co2-gehaltes.

indien je doelde op co2-verbruik is het belangrijk dat men niet teveel snelgroeiers maar een juiste combinatie maakt met tragere groeiers of de verlichtings periode nog verder inkort(de minimumgrens bij mijn is 5uur bij minder groeit didiplis diandra nog maar kleurt die minder mooi)

Pol

Well-known member
Lid geworden
12 apr 2012
Triple.

Wanneer ik voorbeelden lees van hoe de samenstelling van het water hoort te zijn, zie ik dat de hoeveelheid plantenvoeding die wordt toegediend, gemeten wordt aan de hand van het Fe. Waarden tussen 0.5 en 2 mg/l worden aangeraden (al heeft Jurgen het al eens over 'meetbaar Fe).
Ik voeg aan mijn 350 L (netto) aquarium 91 ml/week (dagelijks 13 ml) profito toe. Ongeveer 2.5 keer de aanbevolen hoeveelheid.
Toch meet ik(JBL en Sera test) 1 uur na toediening, max 0.1 mg/l Fe. Op het einde van de dag reduceert zich dit naar 0.05mg/l.
Mijn aquarium is zeker niet overbelicht. 2x 54Watt gedurende 9 uur + 1x 54 w gedurende 6 uur.

Rekenkundig moet ik besluiten dat om 0.5 mg/l Fe in het aquarium te krijgen, ik 12.5 keer de aanbevolen dosis moet toedienen ???

Interpreteer ik iets verkeerd of staan er fouten in de aanbevolen waarden ?

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Fe moet je ook in de bodem Stoppen.
Daar is lateriet voor,die je als knikkers bij de nodige planten stopt.die het nodig hebben.
Lateriet zijn ijzerhoudende kleibolletjes.

@Tom

Well-known member
Erelid
Lid geworden
3 apr 2003
Website
home.planet.nl
Pol zei:
Triple.

Easylife geeft zelf toe dat er een aantal valkuilen zitten in ijzermetingen ;

IJzer en testkits : let goed op

Aangezien planten veel ijzer met valentie 2+ (Fe2+) incorporeren, is het
aan te bevelen om dit element in ruime mate ook in een bemester te stoppen.
Fe2+ wordt alleen met deze valentie ingepast in het cytochroom.
Het in het aquarium aanwezige Fe3+ zal echter niet ongemoeid worden gelaten.
In erg zuurstofarme zones (in de bodemgrond) zal eerder Fe2+ aanwezig zijn.
Fe3+ wordt in dit anaeroob milieu namelijk bacterieel gereduceerd tot Fe2+.
De plant kan dat zelf echter ook bewerkstelligen in de rhizosfeer.
Dus niet alle Fe3+ in het water gaat aan de plant voorbij.
Verder zal Fe3+ ook in enige mate benodigd zijn, bijvoorbeeld als activator
van ��n of meerdere enzymen (zoals nitrogenase).

Vele aquaristen willen het ijzergehalte in het water meten om te bezien of er
wel voldoende ijzer aanwezig is voor de planten. Na het toevoegen van
een goede plantenvoeding zal er meer ijzer gemeten worden.
Met de wetenschap dat na enkele uren de plant gebufferd is, is de afname
van het ijzergehalte naar nul, na enkele dagen geen reden om steeds maar
ijzer toe te blijven voegen om een (meetbaar) gehalte op peil te houden.
Beter is het om regelmatig vloeibare plantenvoeding toe te voegen die ,
de buffer van de plant weer aanvult.

IJzertestkits bepalen in het algemeen het totale ijzer (FeII + FeIII) in het aquariumwater.
Er zijn veel ijzertestkits op de markt die echter niet het gecomplexeerde ijzer kunnen meten.
Het ijzer, althans in de betere voedingspreparaten, wordt nagenoeg
compleet gechelateerd, terwijl veel ijzertestjes juist die hoeveelheid
niet kunnen meten. Let er dus in de eerste plaats goed op dat je een
ijzertest gebruikt welke ook het gechelateerde ijzer meemeten kan.

Heeft het �berhaupt zin om het ijzergehalte te meten? Men kan het doen
meteen na het toevoegen van een bemester enkel om te bekijken of het inderdaad
ijzer heeft bevat en de hoeveelheid daarvan. Na korte tijd daalt het ijzergehalte al snel.
Het heeft dus verder weinig nut om ijzer te meten, men kan beter gewoon naar
de planten kijken of er in de loop van de tijd verkleuring of misvorming optreedt.

Een ijzergehalte-advies afgeven lijkt zodoende niet erg zinvol.
Vele firma's doen het toch, maar als je vanuit tien verschillende hoeken tien
afwijkende adviezen krijgt omtrent het ideale ijzergehalte, dan lijkt dat allemaal
niet erg aannemelijk meer. Als men zo'n advies vermeld, dan wordt er ook
nooit verteld wanneer dat ijzergehalte aanwezig moet zijn (continu, meteen
na toevoeging, na een uur, na een dag?),
Ook wordt geen rekening gehouden met de zwaarte van de plantenbezetting of
met de algemene waterchemie. Zo'n advies lijkt dus knap waardeloos.

Zoals eerder gezegd, kijk liever naar je planten, want die vertellen je alles.

Afkomstig van deze site http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=64

Johnny Boy

Well-known member
Lid geworden
17 apr 2011
Ik hou niet echt een voeding schema aan , en heb een 150 liter netto water
Ik geef bio co2 via een JBL reactor van 20 cm lang 24 uur per dag , mijn co2 continu test staat op licht groen , 35 mg/ltr PH 6,7 kh 6
ijzer staat ongeacht wanneer ik meet op 1,0 mg/l
Nitraat rond de 30 soms hoger
fosfaat ook rond de 30 soms hoger
Planten voeding geef ik 60 tot 70 ml per week
En als ik wat alg zie , dan spuit ik in een keer 15 ml carbo richting de planten
Elke week ververs ik 30 % water
En mijn filter maak ik 1 x in de 1,5 maand schoon

Alg heb ik nooit echt , ook geen alg op mijn hout of achter wand .
Dooie vissen en garnalen heb ik niet
En nog nooit een ziekte in mijn bak gehad , zoals witte stip .

Waarom vertel ik dit
Ik heb soms het idee dat er te moeilijk met een aquarium gedaan word , ik betrap mij zelf daar soms ook op .

Toen ik met mijn aquarium begon toen had ik geen test zet
En had ook niet zo veel voeding middeltjes , en geen co2 set , en een binnen filter en gewone verlichting
Dus deed niets bijzonders en mijn planten bak groeide als kool , zonder veel toevoegingen
Dat is de bak op de eerste foto in mijn album

Maar toen ik op aquaforum kwam las ik dat je je water moet meten , en dat mijn planten meer voeding nodig hebben .
En dat andere lampen beter zijn dan de standaard lampen van juwel
En omdat je het beste met je bak voor heb , en je hobby is heb ik alles veranderd en gekocht

Alleen heb ik nu veel meer werk aan mijn bak , door er van alles in te gooien
En ik denk wel eens als ik mijn aquarium nou gewoon had gehouden zo als hij in het begin was ,
zou hij er dan veel minder er uit hebben gezien .
Ik denk het niet .

Zouden we met al die voeding regels en verlichting regels het niet veel te moeilijk maken voor ons zelf ?
En hebben de planten dat wel echt nodig of verwachten we teveel van onze planten .

Groet John

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Pol zei:
Triple.

Wanneer ik voorbeelden lees van hoe de samenstelling van het water hoort te zijn, zie ik dat de hoeveelheid plantenvoeding die wordt toegediend, gemeten wordt aan de hand van het Fe. Waarden tussen 0.5 en 2 mg/l worden aangeraden (al heeft Jurgen het al eens over 'meetbaar Fe).
Ik voeg aan mijn 350 L (netto) aquarium 91 ml/week (dagelijks 13 ml) profito toe. Ongeveer 2.5 keer de aanbevolen hoeveelheid.
Toch meet ik(JBL en Sera test) 1 uur na toediening, max 0.1 mg/l Fe. Op het einde van de dag reduceert zich dit naar 0.05mg/l.
Mijn aquarium is zeker niet overbelicht. 2x 54Watt gedurende 9 uur + 1x 54 w gedurende 6 uur.

Rekenkundig moet ik besluiten dat om 0.5 mg/l Fe in het aquarium te krijgen, ik 12.5 keer de aanbevolen dosis moet toedienen ???

bij opsteling van dit voedingsschema ging ik ervan uit dat er totaal geen plantenvoeding toegediend werd en FE extra toegedient werd bovenop een totale plantenvoeding(bv. profito).
die 0,5 FE werd dan de eerste maal toegedient
na de volgende wekelijkse verversing werd enkel 0,5 mg/l FE op het deel ververst water
bij een minimale verversing van 25% voegde ik op het totale aquarium maar +-1,25mg/l

zoals Tom citeert gaat FE gaat allerhande verbindingen aan in je aquarium dus staar je niet blind op je gemeten waarde met meetsets.

ik ben afgestapt van het meten en doseer wekelijks een bepaalde hoeveelheid FE

TS
T

triple

Well-known member
Lid geworden
9 nov 2009
Johnny Boy zei:
Ik hou niet echt een voeding schema aan , en heb een 150 liter netto water
Ik geef bio co2 via een JBL reactor van 20 cm lang 24 uur per dag , mijn co2 continu test staat op licht groen , 35 mg/ltr PH 6,7 kh 6
ijzer staat ongeacht wanneer ik meet op 1,0 mg/l
Nitraat rond de 30 soms hoger
fosfaat ook rond de 30 soms hoger
Planten voeding geef ik 60 tot 70 ml per week
En als ik wat alg zie , dan spuit ik in een keer 15 ml carbo richting de planten
Elke week ververs ik 30 % water
En mijn filter maak ik 1 x in de 1,5 maand schoon

Alg heb ik nooit echt , ook geen alg op mijn hout of achter wand .
Dooie vissen en garnalen heb ik niet
En nog nooit een ziekte in mijn bak gehad , zoals witte stip .

Waarom vertel ik dit
Ik heb soms het idee dat er te moeilijk met een aquarium gedaan word , ik betrap mij zelf daar soms ook op .

Toen ik met mijn aquarium begon toen had ik geen test zet
En had ook niet zo veel voeding middeltjes , en geen co2 set , en een binnen filter en gewone verlichting
Dus deed niets bijzonders en mijn planten bak groeide als kool , zonder veel toevoegingen
Dat is de bak op de eerste foto in mijn album

Maar toen ik op aquaforum kwam las ik dat je je water moet meten , en dat mijn planten meer voeding nodig hebben .
En dat andere lampen beter zijn dan de standaard lampen van juwel
En omdat je het beste met je bak voor heb , en je hobby is heb ik alles veranderd en gekocht

Alleen heb ik nu veel meer werk aan mijn bak , door er van alles in te gooien
En ik denk wel eens als ik mijn aquarium nou gewoon had gehouden zo als hij in het begin was ,
zou hij er dan veel minder er uit hebben gezien .
Ik denk het niet .

Zouden we met al die voeding regels en verlichting regels het niet veel te moeilijk maken voor ons zelf ?
En hebben de planten dat wel echt nodig of verwachten we teveel van onze planten .

Groet John
Daar heb je een groot punt Jonny
maar net zoals in mijn vorige reactie

triple zei:
bij opstelling van dit voedingsschema ging ik ervan uit dat er totaal geen plantenvoeding toegediend

jij bent ingestapt/verleid door meer/beter syndroom maar of dit werkelijk zo is dat betwijfel ik .
zo heb je waarschijnlijk betere lampjes samen met reflectors plaatsen,hoog co2,no3,po4,kalium,fe-gehalte aanhouden wel ��n of meerdere positieve gevolgen gehad in je aquarium.

nu heb je het moeilijk om een stap terug zetten naar je opstartaquarium ,maar daar is toch niets mis mee?
minder hard en minder lang verlichten samen met je bio-co2 minderen is de eerste stap die je moet zetten
daarna afbouwen van je hoge hoeveelheden npk,fe en plantenvoeding .
jij gaat minder onderhoud hebben aan de planten en de vissen zullen minder belast worden

Johnny Boy

Well-known member
Lid geworden
17 apr 2011
Dat is inderdaad het probleem , mijn aquarium is misschien teveel verwent .
Als er 1 onderdeel te weinig is zit dan zie ik dat gelijk aan mijn planten .
Daarom hou ik alles gewoon hoog , zonder 50 % water wissel en dat gaat al meer dan 1,5 jaar goed .
Deze maand stop ik wel met bio co2 en stap over op een co2 installatie , dat geeft wat meer controle .

Pol

Well-known member
Lid geworden
12 apr 2012
Bedankt voor de reactie 's.

Triple.
Ik vermoedde al dat het die richting uit ging.

Tom:
Verhelderd, maar wel spijtig. Meten geeft tenslotte wat houvast. In dit geval dus niet.
De link werkt niet (meer). Doch waarschijnlijk heb je de volledige tekst van Easy Life gebruikt.

Private conversations
Help Users
    Bovenaan