Wat is er nieuw

Plantenvraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nienepien
  • Startdatum Startdatum
N

Nienepien

Guest
Ik ga eind deze week planten bestellen voor de nieuwe bak.
Ik denk aan een soort of tien.
Nu wil ik graag weten hoe jullie bijvoorbeeld Anubias in een straatje laten lopen. Zet je dan planten achter of naast elkaar? Ik heb er al mooi hout voor gevonden.

Lijkt me lastig met hout maar ja ik ben geen echte scaper verder.
Met bv de Lobelia kun je ok leuk straatjes maken hoor.

De wortelstokken van de Anubias zijn stevig en de wortels daaraan zijn vrij lang. Je probeert Anubias in elkaar te " vlechten" zodat het een grote plant lijkt. Je probeert daarbij de uiteinden van de plant waar de jonge bladeren groeien zo goed mogelijk te laten zien vanuit de kijkrichting. Lelijke, beschadigde of bealgde bladeren haal je regelmatig van de plant af. Er groeien daar vanzelf weer nieuwe uitlopers op die plek.
Met geplastificeerd binddraad of vissnoer kan je Anubias op hout vastmaken. Soms zitten er gaten of kieren in het hout waar je de plant tussen kunt doen. Let er wel op dat de wortels naar beneden hangen anders lijkt het erg onnatuurlijk.

Bij Heteranthera zosterfolia ( Sterrekruid), Lobelia Cardinalis of andere planten die je in een straatje zet zorg je er voor dat je vooral de mooie koppen van de planten ziet. Per stuk planten en zijscheuten verwijderen zorgt er voor dat de koppen de maximale grootte halen. Bij het planten van een straatje begint men vaak breed en laat geleidelijk het straatje smaller worden, net als bij een weg die naar de horizon loopt. De kijkrichting hierbij in het oog houden is belangrijk omdat je door het planten van een straatje de dieptewerking in het aquarium wil vergroten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Als het je lukt om een mooie brede straat Lobelia neer te zetten heb je nogal wat planten nodig. Er is van de Lobelia ook een klein bladerige variant. Bij het gebruik van CO2 worden de bladeren van de Lobelia flink groter en de stengels dikker. Bij het toppen kan je een onderstak van de stengel laten staan, die zal opnieuw uitlopen en er vormen zich meestal twee jonge nieuwe planten. Je kan ze losmaken en poten als ze wortels hebben.

@ John: dank je wel, jarenlang meegedaan aan keuringen met een Hollandse plantenbak.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dank voor de hulp allemaal.
Als ik kijk naar de volgende foto:

12107002_10206394816843460_2950383032410442175_n.jpg

Dan zie ik dat straatje. Is dat lobelia? Groeit dat ook op hout?

das de bak van een (oud?)forumlid hier..
en ja dat is lobelia 🙂

lobelia groeit niet op hout. Wel in de vensterbank. Het is een moerasplant die je kan overwennen naar groeien op het droge. Dan kan hij als potplant gebruikt worden en krijgt dan mooie bloemen.
Kijk maar eens in een tuincentrum: er staan verschillende Lobelia 's.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan