Plantenwand (RIO 125)


F

Flavio

Guest
Goedenacht allemaal,

Zal me de komende periode nog even netjes voor gaan stellen, maar toch alvast ��n vraagje van mijn kant! Om een lang verhaal kort te maken; mijn Rio 125 wil ik opnieuw in gaan richten. Ben hierbij een foto tegenkomen van een soortgelijk aquarium, waarbij ik me e.e.a. afvroeg. Het gaat om dit aquarium:

https://sites.google.com/site/aquariumidee/bakken-profiel/rio-125--2011

- Hoe heeft men de linker zijkant en achterkant zo vol gekregen (lees t/m de bovenkant). Zag dat het links voornamelijk om een Anubias en de achterwand vooral om Christmas mos. Is dat een kwestie van (geplastificeerd) kippengaas tegen de zij- en achterkant monteren en de Anubias eromheen klemmen / het mos erachter stoppen? Heb zelf ook nog een cryptocoryne in het aquarium staan, welke het opzich goed doet. Kijkende naar de plant, dan krijg ik deze nooit zo mooi wandvullend in vergelijking met de Anubias. Ben dan ook erg benieuwd of iemand weet hoe dit ongeveer is gedaan, zodat ik ook eens een poging kan wagen.



- Daarop doorspelende, hoe zou hij die onderkant hebben gemaakt? Kwestie van echt individueel planten, of zou hij een soort 'matje gemaakt' hebben ergens mee?

- Aan de recherkant zijn ook mooi 'verdiepingen' opgebouwd, waarbij er ook een stuk hout is gebruikt. Zo te zien is dit louter gedaan met planten vanaf de bodem (verschillende hoogtes)?

- Zie ook wel eens aquaria waar op de ��n of andere manier heel mooi met hoogte wordt gespeeld. Zo las ik gisteren dat iemand ook 'rotsen' van klei maakt en deze volledig laat begroeien, om zo ook een mooi diepteverschil te krijgen. Iemand wellicht nog een tip? :)
 
Zo een wandje kan je op verschillende manieren aanpakken.

Er zijn kunsttof wandjes tekoop die je in de bak lijmt waarop je mosjes en/of andere doorvoor geschikte plantjes kunt spelden (yup moeders verberg de naaimand)

Je kunt indd werken met faad kan geplastificeerd zijn kan ook puur plastic zijn. Plastic stramien ook wle plastic canvas geheten BV.

Zo kun je indd ook een mooi vloerkleed maken.

Met mosjes moet je vaak wel geduld hebben eer de hele boel mooi dichtgegroeid is.

Als je bv javavaren of annubia gebruikt ben ik er nog nioet zeker van dat je het eventuele gaas onzichtbaar gaat maken ook met die soorten is geduld wel een vereiste,

Maar het kan prima en is niet eens zo moeilijk.

Zoek maar een sop youtube bv op building a moss wall oid.
 
je kan tegenwoordig bij de LFS stukjes hout kopen met een zuignapje er aan, die kan je zo op de ruit vast drukken. het is de bedoeling dat het hout mooi vol gegroeid is met planten.
als je mooie stukjes hout hebt kan je dit natuurlijk ook makkelijk zelf maken.
met een schroefje door een zuignap aan het hout, met visdraad en gaas een paar leuke plantjes er op en klaar is kees!

van juwel kan je trouwens ook achterwandjes kopen van piepschuim, waar je makkelijk met prikkertjes plantjes in/op kan prikken.
 
Bedankt voor jullie reactie!
Geplastificeerd kippen-/ vogelgaas is inderdaad wel een goede suggestie. Zie dat veel mensen hier gebruik van maken, interessant om eens te proberen denk ik!
Een achterwand heb ik er in ieder geval al een tijdje inzitten, daar zou ik voorzichtig wel wat in moeten kunnen steken.
Zal me zo overigens gelijk eens even voorstellen in het voorstel topic! :)
 
Als je zo een wandje er al in hebt zou ik dat ook benutten gewoon.
 

Terug
Bovenaan