Wat is er nieuw

Plantjes 'kweken' voor nieuwe bak?

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Ik ga over 1-2 maanden een nieuwe bak aanschaffen, nu vraag ik mij af of het slim / mogelijk is om het volgende te doen om wat kosten te besparen en omdat het gewoon leuk is om zo mijn eigen plantjes te hebben gemaakt:

Ik vul een emmer of andere soort bak met gewoon kraanwater. Kan ik hierin dan gewoon de snelgroeiers als cabomba / waterpest leggen? En groeien deze dan vanzelf? Of is het beter deze in een zandbodem te plaatsen (evt. met kleibolletje)?

Als dit mogelijk is, dan heb ik de volgende vragen:
- Is een luchtpompje nodig of kom ik weg met een zeg - wekelijkse - waterwissel?
- Is het nodig om voedingsstoffen toe te voegen om de groei te bevorderen?
- Is het toevoegen van een beetje aquariumwater ipv extra voedingsstoffen voldoende om de groei te stimuleren?
- Zijn deze plantjes - gekweekt in relatief koud water (15-20 graden?) - nog geschikt voor in een aquarium van zeg 25 graden?

Dus best een paar vraagjes, maar het lijkt me leuk om eigen plantjes te 'kweken' en te gebruiken in mijn nieuwe bak. Zeker omdat ik in de beginfase best wat snelgroeiers erin wil hebben zodat de opstartperiode een zo groot mogelijke kans van slagen heeft. Daarnaast bespaart het als extra ook nog kosten.

Alvast bedankt!

Plantjes kweken is niet zo heel moeilijk.
1) Maar je wil ze in "Schoon" kraanwater zetten. Daar zit voor planten heel weinig te eten in.
2) koud water zal je planten maar heel langzaam laten groeien, en zonder bodem ook weinig toot geen wortels. De planten zullen gaan kwarren.
3) Er is veel te weinig plaats in de emmer om voldoende licht aan de planten te geven. en zonder deze noodzakelijke motor kun je het opkweken echt vergeten.

Beter is het om in je huidige bak alle planten te toppen en de toppen te poten, ook de stompen laat je staan, die springen vaak veelvoudig uit met jonge scheuten.

Koop wat vloeibare plantenvoeding ( bv dupla24) en doseer dat elke dag aan je water.
Indien mogelijk steek er een lamp bij! Meer licht ( NIET langer!!!) zal de planten harder doen groeien.

Zo zul je binnen een maand over een veelvoud aan plantjes kunnen beschikken!

Vragen hier op aqua forum wil ook wel eens leuke reacties opleveren!

Vraag aan @BigSmoke:
Ik ben bezig te proberen wat mossen te kweken in aparte bakjes, waaronder javamos en wat andere soorten, net begonnen dus nog geen ervaring.
Nu heb jij het over dubla24, zoals ik het begrijp is dat nitraat/fosfaat vrij?
Is het dan niet zo dat planten cq mossen daaraan tekorten zullen krijgen?
Dient dit dan niet ook toegevoegd te worden?
Zelf gebruik ik trouwens afwisselend Plantenpracht/Profito maar ook dat is dus nitraat/fosfaat vrij.

Dupla24 is zeker niet fosfaat/nitraatvrij. Lees de beschrijving maar eens op i-net.

In de aqua zelf is het dan ook de helft van het plantvoedingssysteem.

Bij nieuw inrichting en waterwissel Duplaplant tabletten en daarna elke dag DuplaPalnt24 (vloeibaar)

Als je echter schuetjes wil opkweken is Duplaplant 24 al voldoende, samen met voldoende licht.

Dank voor je antwoord BigSmoke. In mijn huidige bakje heb ik helaas geen plek meer om te gaan 'sparen' voor mijn nieuwe bak. Ik heb nu een plastic bak met een zandbodem aangelegd, heb daar wat plantjes in gestopt en heb er tevens een paar drijvend in de bak gelegd. Ook heb ik een klein pompje aangesloten (AquaFlow 50) om wat beweging in het water te houden.

Plantjes krijgen ook wat voeding toegediend. Is het verstandig om ook af en toe wat aquariumwater over te zetten (als extra voeding?). En zou het verstandig zijn hier een paar slakken in te stoppen? Overigens staat het op 15-20 graden en vlak bij een raam waar alleen in de morgen kortstondig direct zonlicht op de bak kan vallen.

ehag51.jpg

BigSmoke zei:
Voor de planten is veel licht uitstekend, een beetje alggroei in de kweekbak is niet erg.

Oke, dan laat ik de bak lekker dicht bij het raam staan.

Ik zag een paar waterpest blaadjes wat geel worden en eraf vallen, maar volgens mij is het herstel al bij enkele stekjes ingetreden. Is het normaal dat dit gebeurd?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan