Wat is er nieuw

plantjes/mosjes op glas plaatsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter AnjadW
  • Startdatum Startdatum
A

AnjadW

Guest
ik heb nu een dennerle 60 die staat in te draaien. in mijn kleinere bakje had ik een echte achterwand zitten, daar wat mos op groeide. dit vond ik erg leuk. in de nieuwe bak zit GEEN achterwand. maar ik zou het fijn vinden om toch wat tegen de achterkand aan te laten groeien, en dan dus niet alleen maar plantjes in de bodem zetten en omhoog laten groeien.
een matje is ook niet wat ik voor ogen heb, het moet meer wat "rommelig/natuurlijk" eruit gaan zien.
ik heb wat zitten prutsen met mos aan een zuignapje, maar dat zag er niet uit. iemand misschien andere tips? liefst met een foto...

groetjes, Anja

Misschien een dunne plaat van gaas aan de achterkant? dat kan jet het mos e.d. erop binden.

In deze richting bedoel ik
/www.karwei.nl/assortiment/vogelgaas-geplastificeerd-12-7x12-7mm-50cm-rol-2-5-meter/

De link werkt niet maar kijk eens naar deze bij onze vriend Karwei.

dank je, Ton, daar ga ik eens struinen.
groetjes, Anja

Er wordt ook weleens horregaas voor gebruikt maar dat heeft wat kleinere gaatjes denk ik. Wat Ton noemt lijkt me beter. Zolang het niet gaat roesten is het prima bruikbaar.

Je kunt ook de roosters gebruiken waar men de verfroller/latexroller overheen haalt om het teveel te verwijderen. Bij elke doe he zelf te koop.

en dat alles dan met zuignapjes aan het glas vastmaken?

groetjes, Anja

en dat alles dan met zuignapjes aan het glas vastmaken?
ik wil het liefst iets in het zwart, vindt dat felle groen zo storend, zolang het niet dichtgegroeid is. ik heb zwart folie achter het aquarium geplakt, das zwart zal dan bijna niet te zien zijn, denk ik...

zo loop ik me ook te ergeren aan het gifgroene pijpje, waaruit het filterwater stroomt...

groetjes, Anja

Die pijpjes gebruik ik meestal dan ook niet. Als je iets in het zwart wilt dan moet je eens kijken bij de Bouwmarkt naar zwart net of zwart horregaas.

ja, ik ben al wezen snuffelen bij de gamma, maar kon daar niet slagen naar mijn zin (en budget) dus ik kijk nog ff verder. misschien ergens een restantje horrengaas of zo. dat plastic borduurstramien lijkt me ook wel wat, maar zie ik nergens in zwart. en wit valt ook weer zo op. want ik neem aan dat het toch echt maanden gaat duren voordat het helemaal zo begroeid is dat je niks meer ziet van wat eronder zit.

groetjes, Anja

Onlineaquariumspullen verkoopt dingen die kan je op het raam plakken met een zuignap en daar weer mos opbinden maar dat zoek je niet denk ik.

Ik heb zelf met zuignappen van dat slagtanden hout tegen de achterwand geplaatst. Daarop heb ik christmas mos bevestigd. Ziet er heel natuurlijk uit. Dan groeit niet je hele achterwand dicht, maar dat is volgens mij ook niet wat je wilt.

Die gefabriceerde rasters werken goed, op zich, maar dan moet je ze wel op een natuurlijke manier plaatsen, en dat is soms lastig. net alsof er midden tegen de achterwand een stuk mos zweeft.

jessicapilon zei:
Onlineaquariumspullen verkoopt dingen die kan je op het raam plakken met een zuignap en daar weer mos opbinden maar dat zoek je niet denk ik.

Hmmmmm.... Ik zie een mooi projectje aankomen voor mijn 3D printer... :!

Alexej zei:
Ik heb zelf met zuignappen van dat slagtanden hout tegen de achterwand geplaatst. Daarop heb ik christmas mos bevestigd. Ziet er heel natuurlijk uit. Dan groeit niet je hele achterwand dicht, maar dat is volgens mij ook niet wat je wilt.

Die gefabriceerde rasters werken goed, op zich, maar dan moet je ze wel op een natuurlijke manier plaatsen, en dat is soms lastig. net alsof er midden tegen de achterwand een stuk mos zweeft.

heb je daar toevallig een foto van, want ik heb geen idee wat ik voor me moet zien...
groetjes, Anja

jessicapilon zei:

klopt, dat was niet wat ik in mijn hoofd had, John, maar ik zie al wel dat een heel wandje van mos best duur gaat worden. zelfs op MP vragen ze er de hoofdprijs voor. dus misschien is dit wel wat als alternatief. als ik die dingetjes zo zie, lijkt het ook wel op dat plastic borduurstramien wat ook wel gebruikt wordt.
heb volgens mij nog wel een zuignappie liggen. misschien eens kijken in de hobbywinkel wat een velletje borduurstramien kost en dan eens aan de knutsel.

groetjes, Anja

wat ik trouwens wel goedkoop in een bouwmarkt zag liggen, is antislipmatje op een rolletje. wat precies de samenstelling is, stond er niet op... maar je begrijpt vast waar ik op doel. zou dat evt. in het aquarium mogen? dat was er wel in het zwart namelijk. en dan misschien eerst een gedeelte laten bemossen.

groetjes, Anja

AnjadW zei:
Alexej zei:

heb je daar toevallig een foto van, want ik heb geen idee wat ik voor me moet zien...
groetjes, Anja

Heb nu even alleen een oude foto van voordat ik mos bevestigde, van het work-in-progress. Maar denk dat het idee wel duidelijk is.
En dan kun je met het juiste hout, en de juiste hoeveelheid hout, nog heel veel kanten op, net hoe je het wilt

img_5722.jpg

SaskiaZ zei:
jessicapilon zei:

Je maak me nu nieuwsgierig hoor 😉.

oke, dus die brokken hout zitten dus met zuignapjes vast aan je wanden. bedankt.
groetjes, Anja

Ik ben zelf al een tijd op zoek naar anti-mollengaas om ditzelfde mee te doen, ik kan het hier in de buurt alleen nergens vinden, en via internet kan je het eigenlijk alleen per rol van veelste veel meters bestellen.

Dargine, ik zat ff te googelen wat dat is, maar zie dat de gaatjes 15 x 20 mm zijn, en dat lijkt me vrij groot. ik zat meer te kijken naar openingen van 7 x 7 mm.

groetjes, Anja

jessicapilon zei:
SaskiaZ zei:
jessicapilon zei:

Mij ook!

Aramis zei:
jessicapilon zei:
SaskiaZ zei:
jessicapilon zei:

Mij ook!

Niet dat het uitkan voor 2 euro, maar voor de leuk/omdat het kan 😀

Zoiets bv is redelijk makkelijk te printen:
(shrimp cave)
fUG9YTHxYsUVUh_ExZ5Lo1pRzlkIsnG3.jpeg

Zuignappen niet dus die zou je dan eraan vast moeten kunnen klikken. Eens kijken of ik daar wat voor kan vinden...

Erg leuk hoor, maar ja jan met de pet heeft zoiets niet staan in huis denk. Dan moet je wel zoiets kunnen maken natuurlijk. Ga je deze echt gebruiken of is het voor de lol gedaan?? Dat ivm eventuele giftige stoffen.

jessicapilon zei:
Erg leuk hoor, maar ja jan met de pet heeft zoiets niet staan in huis denk. Dan moet je wel zoiets kunnen maken natuurlijk. Ga je deze echt gebruiken of is het voor de lol gedaan?? Dat ivm eventuele giftige stoffen.

PLA (biologisch afbreekbaar plastic) en PETG zijn veilig (zelfs food-safe indien de printer dat zelf ook is).
ABS ("legoplastic") is een twijfelgeval dus dat zou ik niet gebruiken voo een aquarium, kattedrinkbakje etc.
HIPS heb ik ook maar daarvan weet ik eigenlijk niet of het food-safe is/kan zijn, omdat het vaak wordt gebruikt als ondersteunend materiaal dat je daarna oplost ipv voor het te printen object zelf. Zal eens gaan onderzoeken...

Het voorgaande plaatje is nog niet uitgeprint, dat is het ontwerp 😉
Zomaar wat dingetjes die ik zelf uitgeprint heb: klik
En vorig jaar alle kerstkado labels en diverse ornamentjes uitgeprint :daisy:

Voor een aquarium kun je denken aan kleine muurtjes, grotjes, spuitmonden voor filters, slangenklemmetjes, voerhouders, bioballen, plantenmandjes enz.

edit:
Het zou me ten zeerste verbazen als die moss/plant ledges van onlineaquariumspullen.nl klik NIET uit een 3D printer komen... Zeker op die square van 5cm meen ik de kenmerkende randjes en getroken draden te zien. Alhoewel het wel knap is om een 15cm groot plat voorwerp ook plat uit je 3Dprinter te krijgen, dat lukt mij nog niet...

Leuk zeg! Ik ga eens bij mijn neefje buurten en kijken welk materiaal hij heeft. En of hij eens een mooi raster kan printen.

Misschien een brutale vraag maar zo n printer kost toch een vermogen??

Wel erg leuk wat ik zie in je link hoor.

jessicapilon zei:
Misschien een brutale vraag maar zo n printer kost toch een vermogen??

Beetje offtopic dit, mgoed :daisy:

Als je handig bent kun je een bouwpakket kopen, dat scheelt geld. Verder zijn er steeds meer instapmodellen vanaf een paar honderd euro al te koop, of 2e hands.

Dit is een geinig printertje dat simpel in elkaar zit (ik snap hem en ik kan nog geen 2 draadjes aan elkaar solderen...), leuk als je alleen PLA/PETG wil printen en alleen kleine voorwerpen, want deze is heel mini.

Een ander leuk beginners printertje is deze die heb ik zelf.

M'n zusje heeft deze, 2e hands gekocht, een stukje professioneler, mooi ding.

Ik heb ook een printer staan die ik mag gebruiken, wel een mega ding (32 kg?), deze mar dan de versie met 2 printkoppen (niet dat ik met 2 kleuren kan printen nog...)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan