Wat is er nieuw

Plantkundige gezocht voor hulp

• Onderwerp starter Onderwerp starter lenobel
  • Startdatum Startdatum
L

lenobel

Guest
Ik heb een aantal weken terug een groot aantal nieuwe planten in het aquarium gezet. Nu wordt bij een groot deel de bladeren slecht. Er komen gaten in en ze worden uiteindelijk bruin doorzichtig. Waterwaardes zijn goed, ze staan goed in een fijn kiezel bodem en krijgen co2 vloeibaar toegevoegd. Daarnaast zit er ook nog voeding in de bodem. Het vindt dus voornamelijk bij de groot/lang bladige planten plaats -> echinodorus. Komt dit omdat ze zich moeten 'settelen'?

Ik heb een aantal weken terug een groot aantal nieuwe planten in het aquarium gezet. Nu wordt bij een groot deel de bladeren slecht. Er komen gaten in en ze worden uiteindelijk bruin doorzichtig. Waterwaardes zijn goed, ze staan goed in een fijn kiezel bodem en krijgen co2 vloeibaar toegevoegd. Daarnaast zit er ook nog voeding in de bodem. Het vindt dus voornamelijk bij de groot/lang bladige planten plaats -> echinodorus. Komt dit omdat ze zich moeten 'settelen'?
Om een goed advies te geven is meer nodig: Welke verlichting zit er in welke bak. Gaat het alleen om Echinodorus? Welke soort? Planten zijn bemesting nodig geef je die? Je huidige summiere informatie brengt me op de gedachte dat je dit niet doet? Bruin blad kan wijzen op een fosfaat tekort. Zeker is dit niet. Je doet er goed aan om het water te testen (druppeltest!) en de uitslagen hier te vermelden. Vloeibaar CO2 is beter dan niets maar het is geen echte CO2 vertel ik ook maar even.

een foto zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden, maar het klinkt alsof de emerse (bovenwatervorm) bladeren aan het afsterven zijn. dat is heel normaal, de plant zal als het goed is nieuwe submerse( onderwatervorm) bladeren aanmaken die er ook anders uitzien.

Veel aquariumplanten zoals echinodorussen worden in de kwekerijen bovenwater gekweekt, je kunt de oude bladeren nu gewoon wegknippen dan zal de plant energie steken in het maken van nieuwe bladeren.

Echinodorus zijn Moerasplanten, ze leven dus inderdaad onder en (gedeeltelijk) bovenwater. Toch is verdere informatie wel van belang. Echinodorussen zijn planten die graag een hoge lichtintensiteit hebben hoewel de tolerantie bij de verschillende planten best wel groot is. Ze hebben ook graag wat ijzer bij hun voeding. Dus graag zoveel mogelijk informatie van Ts!

Verlichting zijn 2 t8 balken. 1 wit en 1 voor de kleur dacht ik uit mijn hoofd. In ieder geval wel voor plantengroei. Licht staat ong. 10 uur per dag aan d.m.v. een tijdschakelaar.

Het aquarium heb ik in zijn geheel overgenomen van iemand. Die had de bodem er al inzitten en daarin zat ook een voedingsbodem voor planten in verwerkt. Zelf hebben we nog wat speciale tabletten van sera bij de planten gestopt.

Oh het gaat inderdaad voornamelijk om mijn echinodorus grisebachi.

Oh het gaat inderdaad voornamelijk om mijn echinodorus grisebachi.
Ok, in ieder geval een plant die vraagt om een voedzame bodem. Lateriet bolletjes bij de wortels is een goed idee! Het is geen moeilijke plant die het beter doet met een flinke portie licht maar ze kent op dat gebied een behoorlijke tolerantie. Af en toe bladeren weghalen zodat ook de onderste bladeren licht kunnen opvangen vinden ze fijn. Dus nu ook de bruine bladeren weghalen.

Echinodorussen en specifiek anchristis soorten zijn antigonen......! De vissen raspen op de bladeren naar alg en microscopisch kleine plankton en beschadigen daarm ee ongewild de opperhuid van de bladeren van de Echi's.
Door die beschadigingen lekken er voedingstoffen in het water en dat vinden schimmel ( sporen) dan weer heel erg fijn. De beschadigingen worden dus overwoekerd met diverse soorten schimmels en daar kan de plant geen tred mee houden, dus gaat het blad langzaam ten gronde. Enige en afdoende remedie is OF geen Anchristussen in je bak OF geen Echinodrus.

Ik heb cory's, botia's, prachtvin, kleine pleco en inderdaad 1 of 2 borstelneusjes in de bak als bodembewoners. Borstels zie ik er niet veel opzitten. Bruin/lelijk blad haal ik weg. Ik hoop inderdaad dat het overgangsfase is. Ziet er nu helaas niet uit 🙁

Ik geef je borstelneuzen de schuld, kwestie van wat meer groenvoer bijvoeren (geblancheerde spinazie bijv. of repashy soilent green) dan laten ze je planten met rust (meestal)

Hierbij een foto. Ee zit wat viezigheid op de bladen door omwoelen.

Bijlagen

• 20190801_143657.jpg
    20190801_143657.jpg
    26.9 KB · Weergaven: 100
Ik geef je borstelneuzen de schuld, kwestie van wat meer groenvoer bijvoeren (geblancheerde spinazie bijv. of repashy soilent green) dan laten ze je planten met rust (meestal)
Ze krijgen met regelmaat tabletten met spiriluna

Hierbij een foto. Ee zit wat viezigheid op de bladen door omwoelen.
dat zijn volgens mij gewoon afstervende bovenwater bladeren, als het goed is groeien er vanuit het hart van de plant vanzelf nieuwe dunnere en meer langwerpige bladeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan