Wat is er nieuw

Plastic onderrand Eheim aquarium zit los en er nu ook af.

Franklin

Member
Lid geworden
10 december 2020
Van mijn Eheim aquarium zit de zwarte plastic rand waar het aquarium in rust los, en is er nu ook helemaal af.

Het voelde heel erg vet aan die rand. (is dat bekend bij Eheim, hoort dat zo??)

Ik heb alles goed schoongemaakt met sopje, maar het blijft vettig.

Maar hoe kan ik deze rand nu het beste vast zetten?

Met gewone siliconenkit?

Mag natuurlijk geen dikke kloders zijn, anders zit het aquarium er niet meer recht in.

Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken?

En na het vastlijmen? bak gelijk weer op het frame zetten? Aquarium heb ik nu even op zijn kop, zodat ik alles goed schoon kan maken.

betreft een Eheim 100 cm bak.

Hoor graag,

Bijlagen

• 20231024_211530.jpg
    20231024_211530.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 129
  • 20231024_211510.jpg
    20231024_211510.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 122
Ik gebruik zon rand nooit en zet de bak liever op een vlakke ondergrond met een schuimmatje er tussen eigenlijk.

Ik heb ook Juwel bakjes gehad van 60cm waar dit los bijzat. Als er in de rand geen oneffenheden zitten dan is er niks loos denk ik.

Dat randje is vooral cosmetisch.
Ook tijdens vervoer heeft het wel nut, bijvoorbeeld ergens tegenaan stoten tijdens het tillen.
Verder zie ik alleen nadelen van dat randje.
Zo kan ik me indenken dat de gewichtsverdeling van de bodemplaat niet echt lekker meer is met zo'n verdikking langs de rand.

Ik liet hem lekker weg.

Mocht je hem weer terug willen plaatsen dan kan dat inderdaad met wat siliconenkit.
Maar gewone Bisonkit kan ook.
Als het aquarium er eenmaal op staat zal het zo gauw niet meer los gaan, vermoed ik. ;-)

Franklin, gaat het om een nieuw aquarium Waarbij je dit hebt opgemerkt.
Deze strip, indien los meegeleverd? hoef je niet vast te lijmen jou aquarium staat daarin en zorgt dat het aquarium dragend is op de 4 staande ruiten.

Een Eheim aquarium heeft immer een veilige glasdikte waarbij het niet noodzakelijk is om een dergelijke bak geheel te ondersteunen door een bodemplaat of wat dan ook. Eheim verkoopt hun bakken met een stevig onderstel waarbij ze misschien wel afraden om iets of wat dan ook op de bodem te leggen.

Plak deze strip eventueel op en aan de bodem van het aquarium met dunne tape en plaats deze op het onderstel, of leg de strip op de dragende ombouw en zet de bak erop.

Dank allemaal voor de reacties.
Uiteindelijk met tape vast gezet en voorzichtig er onder uit getrokken.
Bak staat nu te zetten (voor helft gevuld, verder nogniets), althans zo noem ik het

Franklin
Begrijp ik het goed dat je de kunststof, rand hebt verwijderd, het leek mij wel de bedoeling dat zoals bedoeld de bak in deze rand blijft staan ,op het onderstel mede ook en zie de reactie hierboven van Edwin.Volgens mij is het ook een soort van pvc hoekprofiel.

Beste forum leden,
Jaartje verder, de oude aqariumtafel had best flinke waterschade door condens water uit de lichtkap, dus nieuwe hardhouten multiplex plaat op de kast geschroefd.

Nu heb ik het aquarium inclusief het plastic frame (die weer los zit) op de tafel gezet, maar nu kan ik op alle hoeken dus onder het plastic frame, gewoon een A4 tje doen, das is toch niet goed! Of zou de bak door het gewicht van het water nog verder naar beneden drukken in het plastic frame?

Ik heb een nieuwe hardhouten multiplex plank gekocht bij Praxis en 2 x geschilderd aan beide kanten.

Liefst laat ik dat plastic frame weg, en doe ik er een 2 cm tempex plaat onder, of zijn er wellicht modernere materialen inmiddels op de markt waar je je volglas aquarium op kan zetten (dus zonder het plastic frame!)

Het betreft een meterbak van Eheim.

Zag op dit forum van forumlid Flipper34 een foto waar hij/zij een soort mat vasthoudt wat onder het aquarium ligt, weet alleen niet wat voor materiaal het is.
(heb dit via de chat gevraagd, maar mochten er andere leden zijn die al het weten na het zien van de foto, dan

Ik heb de foto van de mat van flipper34 bijgevoegd, mocht iemand zijn die weet wat het voor materiaal is, dan hoor ik dat graag.

20241218_081913.jpg
hoor ik het graag)

Voor nu staat het project even stil, want ik wil de bak echt goed hebben staan.

20241218_081951.jpg

Bijlagen

• mat.jpg
    mat.jpg
    136.2 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Franklin
De kunststof hoeklijn pvc strip is en wordt gebruikt om het Eheim aquarium ( alle eheim aquaria) op de staande ruiten het gewicht te laten dragen. En het misverstand komt vaak om de hoek kijken dat een aquarium over het gehele bodemvlak moet dragen dat is niet zo een aquarium draagt op de zijruiten.

Een aquarium zakt niet weg in een piepschuim plaat, echt niet.Maak je niet druk dat er een a4 tussen de aquarium bodem bodem en de mdf plaat gaat, dit is een minimale afwijking.
Wees wel zeker dat de nieuw geplaatste multiplex plaat net zo vlak is als de bodem van het aquarium.

ik heb tijdens mijn nog actieve aquariumhobby vele aquarium winkels bezocht en vele bakken gezien die op houten onderstellen stonden en op de staande ruiten rusten zonder en verder niks op een bodem. Dus jou angst is begrijpelijk maar kijk daar overheen.Je kunt ook de foam gebruiken zoals in een eerder bericht, maar maak dan bijvoorbeeld dubbele dikte's van 5 cm.`breed die op de zijruiten rusten, plak deze met dubbelzijdige tape op het onderstel om verschuiven daarvan te voorkomen.
gr,bert

Goedemiddag Bert,

Dank voor je reactie.

Voor de volledigheid, het aquarium staat in het plastic frame nu op het meubel.
Plaat is nieuw, en met mij timmersmansoog vind ik de plaat strak.

Maar het A4 tje kan ik dus tussen het plastic frame en de houten plaat doen, zoals je op de foto's ziet.
Het plastic frame rust dus niet lekker op de houten plaat bij de zijruiten, en juist als dit het belangrijkste is moet ik toch wel zorgen dat dit gebeurt.
Vandaar mijn gedachten om het plastic frame weg te laten en een tempex plaat van 2 cm neer te leggen en daar de volglas bak zonder plastic frame op te zetten
Of iets van foam of stuk ondertapijt.

Niet geheel onbelangrijk en wellicht ook mijn voorzichtigheid, ik woon 3 hoog achter, en als dan een bak knalt, dan zijn er hoop buren niet blij.

Of dat spul wat er op de foto staat mat.jpg (lijkt mij ondertapijt)

Franklin, de foto van dat spul is geen ondertapijt, professioneel spul ( JBL) wat je na dubbele gewilde veiligheid dubbel kan gebruiken boven de staande ruiten met zeg maar 5 cm. breed rondom, het aquarium kan zonder complete onderlaag, zeker wel bij deze sorry kleine bak met niet veel gewicht.

Ondertapijt met rubber rug is ooit ook gebruikt en ook een goede oplossing, de bak moet kleine oneffenheden opvangen en dat kan op vele manieren.

Waarschijnlijk zullen de meningen hierover verschillen……

Afhankelijk van de constructie van een aquarium kan een “onderlegger” ook fataal worden, dat is dus in het geval van een zwevende bodem, m.a.w. het gewicht moet worden gedragen op de staande ruiten, er moet dus geen druk op de zwevende bodem komen, vooral bij grote bakken.

Ge-googled uit de “oude doos”
https://aquaforum.nl/threads/onderleg-mat-onder-aquarium-nodig.175937/

Vaak wordt de keuze om het plaatsen van een “onderlegger” gevoelsmatig genomen, enigszins begrijpelijk hoor.

Stel deze oploskoffie-pot was nog niet aangebroken, dus de goudkleurige folie was nog niet doorgedrukt.
Nu ga ik deze nieuwe pot omgekeerd in een “ondertapijt” drukken, de randen zullen dieper wegzakken en er zal gelijkmatige druk worden uitgevoerd op de folie, deze zal iets naar binnen worden gedrukt en misschien wel gaan scheuren als de druk te groot is.
IMG_0576.jpeg

Afhankelijk van de constructie van een aquarium kan een “onderlegger” ook fataal worden, dat is dus in het geval van een zwevende bodem, m.a.w. het gewicht moet worden gedragen op de staande ruiten, er moet dus geen druk op de zwevende bodem komen, vooral bij grote bakken.
Toch zie je vaak bij zo n zwevende bodem nog in het midden een soort metalen draagbalk van voor naar achteren. Kan dat dan geen kwaad?

Toch zie je vaak bij zo n zwevende bodem nog in het midden een soort metalen draagbalk van voor naar achteren. Kan dat dan geen kwaad?
Waarschijnlijk om de constructie van “frame” te versterken, lijkt mij geen probleem.
Mijn voorkeur zou wel een stevige watervaste plaat zijn tussen frame en aquarium.

Misschien kan @Tinoush van https://aquaforum.nl/threads/924-li...liden-aquarium-budget-bak-van-tinoush.183703/ meer vertellen over zijn oplossing, hij heeft ook foam onder zijn hele grote eigenbouw bak geplaatst, had dit aquarium een zwevende bodem?
Veel dikker glas zal mogelijk ook nog een verschil uitmaken.
Overigens een mooi uitdagend project van hem 👍

Laatst bewerkt:
Dank allen voor jullie reacties.

Maar eigenlijk zoals Tinoush zijn bak heeft geplaatst, zo heb ik altijd 40 jaar mijn bakken geplaatst.
Stevig onderstel, 18mm hardhouten multiplex plaat en 2 cm tempex eronder.

Maar tegenwoordig zit er op heel veel aquaria zo'n plastic frame.

Voor dit project denk ik dat ik het plastic frame weg laat en de bak op een 2 cm dikke tempex plaat zet.
En netjes afwerken zoals Tinoush het ook heeft gedaan.

Het is geen hele grote bak van mij, maar ben wat voorzichtiger geworden.........

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan